Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
PhoenixPhoenix
Balet

Phoenix

Světová premiéra vytvořená pro Balet Národního divadla

Národní divadlo

Základní informace

Kde hrajeme

Národní divadlo

Přibližná délka představení

1 hodina 10 minut, 2 přestávky (25 minut)

Premiéra

22. červen 2021

Světová premiéra vytvořená pro Balet Národního divadla
Phoenix
Světová premiéra vytvořená pro Balet Národního divadla
Trailer

V dobách nejistoty a zmatku je Fénix symbolem síly, přeměny a obrody. Pouze z popela toho, čím jsme byli, se můžeme znovuzrodit a stát se tím, čím se stát máme. Současnost Baletu ND se nese ve znamení obrody Fénixe, a to díky novým uměleckým zážitkům. Světová premiéra, za kterou stojí tvůrci Douglas Lee, Alejandro Cerrudo a Cayetano Soto, překypuje kreativní energií.

Účinkující

  • 2023-2024
  • 2024-2025

Tvůrci

O inscenaci

Fénix je metaforou znovuobnovení života. A tato představa je klíčová. Nejen pro krásu divadla, naše hodnoty a svět umění. Ale i potažmo i pro celou společnost, pro podstatu bytí.

Tvůrci Douglas Lee, Alejandro Cerrudo a Cayetano Soto pracovali se souborem Baletu ND již od srpna 2020. Tanečníci se naučili cvičit v rouškách, dezinfikovat si ruce, rozdělovat se na malé uzavřené skupinky, docházet na testy, chránit sebe i druhé, sledovat své zdraví a být příkladem, že covidová doba nezničí umění, živé divadlo. V listopadu 2020 všichni tvůrci své nové choreografie dokončili.

Douglas Lee: „Můj balet se jmenuje Puppet (Loutka). Velmi rád využívám pružnosti lidského těla, abych vytvořil krásu, nicméně myšlenka loutkohry naznačuje použití vnější síly, která tanečníkem pohybuje a ohýbá jej mnohdy až do nepřirozených úhlů. To vše na sále zkoumám. Symbolické postavy jako loutka probouzejí v lidech tvořivost a fantazii. Je to stejná energie, která diváky táhne do divadla na balet.“

Alejandro Cerrudo: „Když přijdu na baletní sál, už nepřemýšlím o slunci, smrti ani znovuzrození. Jen poslouchám hudbu a pozoruji tanečníky a postupně spolu vytváříme něco nového. Napadá mě k tomu citát od Chrise McCandlesse: Životní radost se rodí z nových zážitků, neexistuje větší potěšení než mít před sebou horizont, který se neustále mění a na němž každý den vychází nové, jiné slunce.“ 

Cayetano Soto: Když pomyslím na mýtus fénixe a svou choreografii, jsou velmi propojené. Jde o znovuzrození. Fénix neustále klesá do prachu a zase se zvedá – pořád znovu a znovu. Ani jako lidské bytosti se opětovně nerodíme jenom jednou, ale neustále. Dnes nejsem tím, kým jsem byl včera nebo před deseti či třiceti lety. Podstata nás všech je vlastně stejná, jen v průběhu času každý z nás tříbí svou osobnost, své touhy, buduje svou cestu.

Douglas Lee je britský nezávislý choreograf. Jeho díla uvedly v premiéře Stuttgartský balet, Norský národní balet, New York City Ballet, Nederlands Dans Theater a další soubory. Jeho opus Snow Was Falling pro Perm Opera Ballet získal prestižní Zlatou masku za nejlepší choreografii roku 2016. Jeho tvorba není neznámá ani v Praze, Mask Duet byl uveden ve Stavovském divadle v rámci listopadového Sametového gala 2019.

Alejandro Cerrudo působil v souborech Victor ullate Ballet, Stuttgartský balet a Nederlands Dans Theater 2. Je stálým choreografem Hubbard Street Dance v Chicagu a jeho krátké dílo Paco Pepe Pluto měli diváci také možnost zhlédnout v rámci zmíněného Sametového gala 2019.

Cayetano Soto: „Stejně jako Pedro Almodóvar ve filmu, Cayetano Soto rozvrací krásu a buduje cosi nového,“ píše Washington Post. Oceňovaný choreograf, který nastálo pracoval pro kanadský Ballet BC, je ve světě současného baletu originálním hlasem, jenž hovoří odvážným a nevšedním jazykem. Na zakázku tvoří pro různé soubory, například Opera Ballet van Vlaanderen, Ballet du Capitole, Compañia Nacional de Danza, Stuttgarter Ballett, Ballett Zürich nebo Nederland Dans Theater.

Phoenix zaujal Dance Europe
Prelude und Liebestod je podle časopisu Dance Europe choreografií roku
Prestižní britský časopis Dance Europe, který již od roku 1995 informuje čtenáře o dění na evropských tanečních scénách, nových premiérách a projektech, osobnostech a umělcích, kteří v současné době přinášejí nové směry, choreografie, výjimečné umělecké výkony na poli tance. Je zajímavé, že mnoho recenzentů právě prošlo kariérou profesionálních tanečníků nebo choreografů. Mezi ně patří i britská kritička Alison Kent, která přijela do Prahy na premiéru Phoenix a reflektovala pozitivně toto představení v říjnovém čísle magazínu. Nejvíce ji zaujala choreografie Prelude und Liebestod španělského tvůrce Cayetana Sota, kterou ohodnotila v prestižním řebříčku kritiků za nejlepší premiéru roku v provedení souboru Baletu Národního divadla v Praze.

Foto a video galerie

Phoenix Baletu Národního divadla (trailer)

Sdílet na sociálních sítích

Praktické informace

Kde si koupit vstupenky

Národní divadlo prodává vstupenky až na 6 měsíců dopředu. V současné době je možné zakoupit vstupenky na představení Činohry, Baletu, Opery a Laterny magiky konaná v měsících březen–srpen 2024.

Při koupi online je možné získat e-vstupenku. Papírové vstupenky si můžete vyzvednout v pokladnách Národního divadla.

Parkování u ND

Při návštěvě Národního divadla a Nové scény je možné využít podzemní parking ND (parkoviště pod Provozní budovou Národního divadla - vjezd z ulice  Ostrovní).

Ceník a provozní řád

Co si vzít na sebe?

Divák by měl svým zevnějškem a chováním respektovat společenské zvyklosti při návštěvě divadelního představení.

Občerstvení a šatna v Národním divadle

Vyhněte se frontě a rezervujte si občerstvení na přestávku. 
Rezervujte si občerstvení po příchodu do divadla na baru, který vám nejvíce vyhovuje. Objednávka na vás bude čekat s vaší jmenovkou. Platit můžete hotově nebo kartou.

Pro návštěvníky historické budovy Národního divadla přináší Mastercard řadu výhod:
přednostní vstup a šatnu Mastercard Fast Track a exkluzivní zážitky k nezaplacení. Vyberte si z aktuální nabídky zde


Nápojový lístek (PDF, 60 kB)