Podcast Národní divadlo

Podcast české první scény. Národ tobě! A přímo do uší. Činohra, Opera, Balet a Laterna magika. 4 soubory, 4 scény. Pohled na jeviště i do zákulisí.

Podcast Národního divadla je k dispozici na běžných podcastových aplikacích SpotifyApple PodcastsGoogle Podcasts a dalších... Přidejte si nás mezi své oblíbené kanály a nepřijdete o nic, co se u nás děje!

K jádru věci

Prvním pořadem, který Národní divadlo na svém kanále uveřejnilo, je série s titulem K jádru věci. V prvních čtyřech dílech představuje každý ze souborů vznik jedné své aktuální inscenace. O každé z nich se posluchač dozví nejen základní informace, ale i detaily, které by jinde těžko našel. Ale pozor: podcast může prozrazovat děj.

 

Teaser

Národ tobě! A přímo do uší. Od ledna 2021.

K jádru věci: Rusalka (2005, 2009)

Je Dvořákova Rusalka pohádkou nebo pohanským mýtem o přírodě a člověku? Národní divadlo nabízí svým divákům Rusalky hned dvě. Ve Státní opeře můžete zhlédnout pohádkově výpravnou inscenaci Zdeňka Trošky, v Národním divadle pak inscenaci Jiřího Heřmana určenou pro ty, které fascinuje jazyk moderního divadla a rádi pronikají pod povrch věcí. Co zpívá Rusalka Měsíci ve své nejslavnější árii? Proč ji Vodník zrazuje, aby nechtěla duši? Co přináší komické postavy Kuchtíka a Hajného? Co všechno uslyšíte v Dvořákově hudbě? Operní dramaturg Ondřej Hučín odkrývá vrstvy tajemné opery plné metafor a symbolů…

K jádru věci: Kouzelná země

Proč jsme na repertoár Činohry Národního divadla vybrali Kouzelnou zemi, jak k ní přistoupil režisér Jan Mikulášek, jak vznikala dramatizace a co na ni řekl Jáchym Topol? Kdo jsou hlavní postavy inscenace v podání Davida Prachaře, Roberta Mikluše, Oskara Hese a Jindřišky Dudziakové? A jak vyřešil bažinu na jevišti scénograf Marek Cpin? Poslechněte si podcast K jádru věci s dramaturgyní Martou Ljubkovou o tajemných hlubinách Topolovy práce a magickém rukopisu Jana Mikuláška.

K jádru věci: Prodaná nevěsta

Smetanova Prodaná nevěsta je evergreen českého divadla a hudby. Opera, jejíž dobrosrdečný, ale také poťouchlý a kousavý humor nemíří na nikoho jiného než na nás samotné. Uvádíme Prodanou nevěstu v jubilejní dvacáté inscenaci a poprvé v historii Národního divadla ji režírovala žena, Magdalena Švecová. Kdo by neznal slavnou píseň „Proč bychom se netěšili“, je opravdu tak pozitivní? Jak vypadá portrét české vesnice z pera Karla Sabiny a Bedřicha Smetany? Jak to dopadne s láskou Jeníka a Mařenky? A může postava v opeře koktat? Je Prodaná nevěsta o lásce, penězích a pivu? Operní dramaturg Ondřej Hučín přemýšlí v podcastu K jádru věci o Prodané nevěstě mimo jiné jako o grotesce. 

K jádru věci: Labutí jezero

Ikonický Čajkovského balet je výzvou pro každý baletní soubor. Balet Národního divadla je prvním velkým souborem mimo německé prostředí, který získal povolení inscenovat titul v choreografii Johna Cranka, navíc v originální kostýmní a scénické výpravě. Baletní mistryně Tereza Podařilová vám prozradí, jak se balerína připravuje na náročnou dvojroli Odetty/Odilie. Poznáte, v jakém momentu se princ Sigfried zamiluje do labutě? Víte, která balerína poprvé otočila neuvěřitelných 32 fouettés? Podcast K jádru věci s PR baletu Kateřinou Hanáčkovou a primabalerínou Terezou Podařilovou o okouzlující lehkosti labutí na jevišti a velké dřině tanečníků na zkouškách.

K jádru věci: Zahrada

Prolezeme společně dírou v plotě a vkročíme do Zahrady neomezené dětské fantazie a vzpomínek. Autorská tanečně vizuální inscenace vznikla k výročí fenoménu Laterny magiky. Režisér inscenace Zahrady Pavel Knolle vám dá nahlédnout pod pokličku specifické tvorby pro Laternu magiku. Jak moc je inscenace inspirovaná Zahradou Jiřího Trnky? Jak tvořila výtvarnice Tereza Bartůňková květiny, broučky i vlaštovky? Kdo je Kocourem, který stráží Zahradu? A můžete tam potkat i Velrybu? Ponořte se s podcastem K jádru věci do vzpomínek a třeba v něčem poznáte i svoje dětství…

 

Pořady pro uvedené a další podcasty vyrábí Národní divadlo ve spolupráci se Storylab Audio. Režie a střih Damian Machaj, dramaturgie Lucie Kryzová, zvukový mix Ondřej Kalous.