Nikola Márová

Nikola Márová

První sólistka Baletu ND

Biografie

První sólistka Baletu Národního divadla. Elegantní tanečnice, jejíž bravurní technika a přesvědčivý herecký projev ji předurčily pro hlavní role klasického repertoáru jako je Odetta/Odilie v Labutím jezeře nebo Nikie v La Bayadère i dramatické hrdinky výpravných neoklasických titulů, mezi něž se řadí Taťána z baletu Oněgin Johna Cranka. Se stejnou jistotou a přirozeností se pohybuje rovněž v choreografiích moderních a současných tvůrců. Od roku 2006 je primabalerínou souboru. Rovněž je dvojnásobnou držitelkou Ceny Thálie za roli Odetty/Odilie v Labutím jezeře a Matky ve Svěcení jara Glena Tetleyho (Timeless). 

Narozena v Praze, kde v šesti letech začala s baletem v Přípravce Národního divadla. Vystudovala Taneční konzervatoř hlavního města Prahy (H. Vláčilová, Z. Nemcová, P. Ždichynec), absolvovala rovněž dvě studijní stáže v Drážďanech.
Od roku 1999 je členkou Baletu Národního divadla, v roce 2001 byla jmenována sólistkou, roku 2006 první sólistkou. Jejími prvními sólovými příležitostmi bylo pas de trois v Labutím jezeře a hlavní role Marie v Louskáčkovi (Grigorovič). 

Pravidelně ztvárňuje hlavní role v celé šíři repertoáru Baletu Národního divadla od Odetty/Odilie v Labutím jezeře, Nikie v La Bayadère, Růženky v Šípkové Růžence až po Lise v Marné opatrnosti F. Ashtona nebo Taťánu v Oněginovi J. Cranka. Tančila rovněž v choreografiích G. Balanchina (např. Serenáda/Timeless), G. Tetleyho (Svěcení jara/Timeless), W. Forsytha (In the Middle Somewhat Elevated/Amerikana III), J. Kyliána (např. Petit Mort/Mosty času), P. Zusky (např. Sólo pro tři, Romeo a Julie ad.), L. Vaculíka (např. Valmont) a mnohých dalších. 

Je držitelkou dvou cen Thálie – 2007 za roli Odetty/Odilie v Labutím jezeře ve Státní Opeře a 2017 za roli Matky ve Svěcení jara Glena Tetleyho, jež bylo uvedeno v komponovaném večeru Timeless. Roku 2002 obdržela Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepší českou tanečnici. 

Hostovala na mnoha domácích i zahraničních baletních scénách, za všechny jmenujme např. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě (Odetta/Odilie, Aurora ve Spící krasavici, Giselle), Finský národní balet (Odetta/Odilie) nebo Thaiwan (Marguerite v Dámě s kaméliemi; Yu).
Zúčastnila se několika zahraničních turné po Německu, Španělsku, Finsku, Itálii, Portugalsku, Maltě, Rusku, Taiwanu a Číně. 

Repertoár
Odetta/Odilie (Labutí jezero), Raymonda (Grigorovič), Giselle, Myrtha (Giselle; Hampson), Bianca (Zkrocení zlé ženy; Cranko), „M“ (Carmen; Ek), La Sylphide (Bournonville), Sabrina (Faust; Vaculík), princezna Růženka, Carabosse, víla strachu (Šípková Růženka; Tores), Macecha, Matka/Víla (Popelka; Maillot), Nikia (Bajadéra; Tores), Víla Vánoc, Klára ve snu (Louskáček – Vánoční příběh; Vámos), Sněhová královna (Corder), Markýza de Mereuil (Valmont; Vaculík), Královna Mab (Romeo a Julie; Zuska), Čarodějnice (Malá mořská víla; Kodet), Máma, Hvězda (Louskáček a Myšák Plyšák; Zuska), Lise (Marná opatrnost; Ashton), Matka (Svěcení jara; Tetley), Pradlena (Kafka: Proces; Bigonzetti), Rosetta (Leonce & Lena; Spuck), Olga, Taťána (Oněgin; Cranko)
Dítě a kouzla, Sinfonietta, Stamping Ground, Petit Mort (Kylián), The River (Ailey), Theme and Variations, Who cares?, Tchaikovsky pas de deux, Serenade (Balanchine), In the Middle Somewhat Elevated (Forsythe), Guru (Konvalinka), První symfonie D dur, D. M. J. 1953 – 1977, Ibbur aneb Pražské mystérium, Sólo pro tři, Empty Title, A Little Extreme, Chvění (Zuska), Sedmá symfonie A dur (Scholz), Vertigo (Bigonzetti)

Ocenění

2017

Cena Thálie

Matka (Svěcení jara)

2007

Cena Thálie

Odetta/Odilie (Labutí jezero)