

Biografie
Rodák z tulčského podunajského kraje nasál tanec ještě dřív, než ochutnal sůl Černého moře. Nejprve jej formovala bukurešťská Střední choreografická škola Florie Capsaliové, následně vídeňská Ballettschule der Wiener Staatsoper a napokon kanadská Royal Winnipeg Ballet School, kde pod vedením Mavise Stainese a Laurel Toto stál poprvé na velkém jevišti – v Giselle či La Bayadère.
Po návratu do vlasti vstoupil do baletu Rumunské národní opery v Bukurešti a ztvárnil party v La Bayadère, Giselle či The Sleeping Beauty. Záhy přijal nabídky National Ballet of Canada a Alberta Ballet a rozšířil repertoár o Neumeierova Nijinského, Wheeldonovu fantazii Alice’s Adventures in Wonderland i Welchovu lyrickou Madame Butterfly.
Do baletu Národního divadla v Praze nastoupil roku 2014 coby sborista; už o sezonu později byl jmenován demisólistou. Klasickou eleganci uplatnil jako Ali Baba a Čtyři princové ve Spící krasavici Márcie Haydée, Tybalt v Crankově Romeovi a Julii, démonický Rudovous v Labutím jezeře i ďábelské podoby v obou verzích Louskáčka.
Moderní repertoár mu otevírá široké spektrum barev: v Kyliánových projekcích (Petite Mort, Gods and Dogs, Psalm Symphony) stvrzuje muzikalitu a plastiku, ve Forsytheově The Second Detail a Clugově Handman precizní architekturu pohybu, zatímco v Dadonově Artza či Eyalově Bill exploduje dynamickým útokem. Pastorovy Moving Rooms a Cerrudovo hypnotické Dos Soles Solos odhalily jeho cit pro vysoké napětí a kontrast.
Jako host ukázal moldavský temperament na galavečeru Regal de Balet (pas de deux z Coppélie, duet Moldova z Poklitaruova Rain), ve Slovinském národním baletu i na pódiu rumunské ambasády v Praze. Soutěžní dráhu lemují první a druhá místa z rumunského národního šampionátu a stipendia z finále Youth America Grand Prix v New Yorku.
Za jevištěm se věnuje studiu lidské biomechaniky a dechovým metodám Wima Hofa či Stiga Severinsena; diplomy z fasciální terapie a hluboké tkáňové masáže zúročuje při regeneraci kolegů i vlastní. Tudor Moldoveanu tak propojuje taneční řemeslo s vědeckým vhledem – a každým krokem připomíná, že tělo je chrám i laboratoř zároveň.
Klasický repertoár
-
Labutí jezero – Rudovous, Maďarský tanec, Společníci prince (John Cranko)
-
Louskáček – Vánoční příběh – Harlekýni, Gardisté, Valčík – sólo, Bob Cratchit, Ďábel (Youri Vámos)
-
Romeo a Julie – Tybalt, Pan Kapulet (John Cranko)
-
Spící krasavice – Ali Baba, Čtyři princové, Vlk, Princ z Jihu (Márcia Haydée)
Současný a neoklasický repertoár
-
Beyond Vibrations – Moving Rooms (Krzysztof Pastor), Frank Bridge Variations (Hans van Manen)
-
bpm – ARTZA (Eyal Dadon), Bill (Sharon Eyal), Bohemian Gravity (Yemi A.D.)
-
Česká baletní symfonie II – Polní mše (Jiří Kylián)
-
Dance Laboratory (2021) – Nervous Walls (Ondřej Vinklát), Křišťálová studánka (Štěpán Pechar)
-
Forsythe / Clug / McGregor – The Second Detail (William Forsythe), Handman (Edward Clug), Eden | Eden (Wayne McGregor)
-
Kafka: Proces – Policisté (Mauro Bigonzetti)
-
Kylián – Mosty času – Žalmová symfonie, Petite Mort, Gods and Dogs (Jiří Kylián)
-
L’Histoire de Manon – Dozorce (Kenneth MacMillan)
-
Louskáček a Myšák Plyšák – Ďábel (Petr Zuska)
-
Phoenix – Puppet (Douglas Lee), Dos Soles Solos (Alejandro Cerrudo), Prelude und Liebestod (Cayetano Soto)
-
Protančíme tím – Moldavsko (Rain) (Radu Poklitaru)
-
Sarkasmy – Katastrof (Eyal Dadon)
-
Slovanský temperament – Páry (Aspects) (Katarzyna Kozielska)
-
Slunečník, Měsíčník a Větrník – Měsíčník, Moucha (Viktor Konvalinka)
-
Timeless – Serenade (George Balanchine), Separate Knots (Emanuel Gat), Svěcení jara (Glen Tetley)
-
Tramvaj do stanice Touha – Voják (John Neumeier)