

Biografie
Matěj Šust je výraznou osobností české taneční scény, prvním sólistou Baletu Národního divadla v Praze, který na sebe dlouhodobě upozorňuje výjimečnou technikou, přirozeným hereckým projevem a schopností hlubokého vnitřního ztotožnění s postavou. Jeho jevištní charisma, muzikalita a interpretační všestrannost ho řadí mezi nejvýraznější tanečníky své generace. Publikum si jej oblíbilo v dramatických i lyrických rolích – jako Romea, Dancenyho, Lescauta, Lenského nebo Prince – stejně jako v charakterových a komediálních kreacích, jakými jsou Merkucio, Čert, Kaj či Měsíčník.
Taneční základy získal již v raném dětství ve stepu, v němž v letech 2001–2003 třikrát po sobě vyhrál titul juniorského mistra republiky. Poté nastoupil na Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, kde absolvoval v roce 2011. Ještě v témže roce byl přijat do souboru Baletu Národního divadla, kde na sebe okamžitě upozornil nejen pohybovým projevem, ale i zralostí a výraznou osobností. V témže roce získal Grand Prix na mezinárodní soutěži ve Štětíně. Roku 2013 se stal demisólistou, roku 2015 sólistou a v únoru 2022 byl povýšen do pozice prvního sólisty – symbolicky po svém výrazném výkonu v roli Merkucia v české premiéře Crankova Romea a Julie.
Matěj Šust ztvárnil na jevišti Národního divadla řadu titulních či významných rolí v dílech klasického repertoáru, neoklasických baletech i současné tvorbě. Mezi jeho stěžejní role patří Romeo a Merkucio v Crankově Romeovi a Julii (John Cranko), Princ v Malé mořské víle (Jan Kodet) i v Popelce Jeana-Christopha Maillota, Kaj ve Sněhové královně (Michael Corder), Colas v Marné opatrnosti (Frederick Ashton), Lenskij v Oněginovi (John Cranko), Lescaut v L’Histoire de Manon (Kenneth MacMillan) či Danceny ve Valmontovi (Libor Vaculík). Účinkoval rovněž v ikonických choreografiích Jiřího Kyliána (Petite Mort, Bella Figura, Šest tanců, Žalmová symfonie, Gods and Dogs), Glenna Tetleyho, Ohada Naharina, Williama Forsytha nebo Wayna McGregora. Jeho taneční styl vyniká přesností, plastickou pohybovou kresbou a schopností autenticky vyjádřit emoci i dramatický konflikt.
Za své výkony byl opakovaně nominován na Cenu Thálie – konkrétně za roli Merkucia, Dancenyho a Káje. V roce 2016 získal Cenu Opery Plus. Roku 2023 se stal laureátem Ceny Thálie za interpretaci Prince v Popelce. Matěj Šust se vedle vlastní interpretační práce věnuje i pedagogické činnosti a choreografii. Je autorem několika krátkých inscenačních počinů uvedených v rámci projektů Baletu Národního divadla, Bohemia Baletu nebo skupiny DekkaDancers.
Ohlasy kritiků
„Matěj patří k těm nejlepším z nejlepších, které nám současná baletní česká scéna může nabídnout.“ — Jakub Schmidt, Tanečník Matěj Šust, držitel Thálie: Pokud balet nemilujete, nedělejte ho., Český rozhlas, 12. leden 2024
Klasický repertoár
- La Bayadère – Solorův přítel, Muž z chrámu bohyně Kálí (Rafael Avnikjan)
- Labutí jezero – Benno, Pas de trois, Společník neapolské princezny (John Cranko)
- La Sylphide – Gurn (Johan Kobborg)
- Louskáček – Vánoční příběh – Bob Cratchit, Policista Bobbie, Ďábel, Louskáček, Španělský tanec, Ruský tanec, Harlekýni, Valčík – soli (Youri Vámos)
- Marná opatrnost – Colas (Frederick Ashton)
- Oněgin – Lenskij (John Cranko)
- Romeo a Julie – Romeo, Merkucio (John Cranko)
- Spící krasavice – Modrý pták, Princ ze Severu, Ali Baba (Márcia Haydée)
Současný a neoklasický repertoár
- Amerikana III – Fancy Free (Jerome Robbins)
- Beyond Vibrations – Fly Paper Bird (Marco Goecke), Moving Rooms (Krzysztof Pastor)
- bpm – Artza (Eyal Dadon), Bill (Sharon Eyal, Gai Behar), Bohemian Gravity (Yemi A.D.)
- Forsythe / Clug / McGregor – The Second Detail (William Forsythe), Eden | Eden (Wayne McGregor)
- Holo Harmonies – Pas de trois (Mauro Bigonzetti)
- Chvění (Petr Zuska)
- Kafka: Proces – Komisař (Mauro Bigonzetti)
- Leonce & Lena – Valerio (Christian Spuck)
- Kylián – Mosty času – Petite Mort, Bella Figura, Šest tanců, Žalmová symfonie, Gods and Dogs (Jiří Kylián)
- L’Histoire de Manon – Lescaut (Kenneth MacMillan)
- Louskáček a Myšák Plyšák – Čert, Já (Petr Zuska)
- Malá mořská víla - Princ (Jan Kodet)
- Ohad Naharin: Decadance (Ohad Naharin)
- Phoenix – Puppet (Douglas Lee), Prelude und Liebestod (Cayetano Soto)
- Popelka – Princ, Přátelé Prince (Jean-Christophe Maillot)
- Slunečník, Měsíčník a Větrník – Měsíčník, Moucha (Viktor Konvalinka)
- Slovanský temperament – Dumka (Ondřej Vinklát), Aspects (Katarzyna Kozielska)
- Sólo pro nás dva (Petr Zuska)
- Šeherezáda – Královi věrní (Mauro Bigonzetti)
- Timeless – Serenáda (George Balanchine), Svěcení jara (Glen Tetley)
- Tramvaj do stanice Touha – Allanův přítel (John Neumeier)
- Valmont – Rytíř Danceny (Libor Vaculík)
- Vertigo – Rain (Radu Poklitaru), Cacti (Alexander Ekman)
Inscenátor
- Cesta (Baletní přípravka ND) (2017/2018)
- Dance Laboratory (2018) (2017/2018)
- Dance Laboratory (2021) (2021/2022)
- Dance On... The Fickleness of Inspiration (2024/2025)
- Gala profesionálních souborů – Just Solo
- Mezinárodní den tance 2023 – Just Solo
- Miniatury (2013/2014)
- Miniatury 2015 (2014/2015)
- Rapsodie v modrém (Bohemia Balet) – kostýmy (2018/2019)
- Sametové baletní gala (2019/2020)
- Žena za kultem (DekkaDancers) (2015/2016)
Foto a video galerie
Ocenění
2023
Cena Thálie
Princ (Popelka)
2017
Cena Opery Plus
Výroční cena za nejlepší mužský taneční výkon










