

Biografie
Berlinští rodáci si Kristýnu Němečkovou pamatují coby výjimečný talent: už v šestnácti letech ztvárnila titulní Giselle v absolventském představení Státní opery. Předtím prošla Taneční konzervatoří hl. m. Prahy, kde pod vedením Jaroslava Slavického, Hany Vláčilové a Kateřiny Slavické vtiskla spontánnosti folklorního dětství (první kroky dělala v souboru Valášek) křišťálovou čistotu klasické linie. Roku 2008 nastoupila do Baletu Národního divadla jako členka souboru, roku 2011 se stala demisólistkou.
V Praze rychle zazářila v neoklasice (Balanchinova Theme and Variations, Robbinsovo Fancy Free) a v moderně Petra Zusky, Jiřího Kyliána či Christophera Bruce. Zlom přišel v roce 2015: Jacopo Godani pro ni vytvořil sólový part v Reflections on the Fate of Human Forms. Za sugestivní proměny těla a přesvědčivou interpretaci získala Cenu Thálie a Výroční cenu Opera Plus. Godani ji poté angažoval do The Forsythe Company (později Dresden Frankfurt Dance Company), kde nastudovala jeho celovečerní projekty (The Primate Trilogy, Metamorphers, Extinction of a Minor Species aj.), díla Williama Forsytha (One Flat Thing, Reproduced) i Rafaela Bonachely (Lux Tenebris).
Po návratu k ND Praha (sezona 2017/2018) rozšířila repertoár o tituly světových tvůrců: v Forsytheově In the Middle, Somewhat Elevated řezala prostor téměř chirurgicky, jako Novinová dívka v Bigonzettiho Kafka: The Trial vibruje existenciálním napětím, v Spuckově komedii Leonce & Lena proměňuje Rosettu v kabaretní uragán. Přesvědčila i v klasice: umí být jiskřivou Kolombínou (The Nutcracker – A Christmas Carol), elegantní Bílou kočičkou (The Sleeping Beauty) i zlověstnou Madge (La Sylphide).
Němečková se pravidelně objevuje na mezinárodních galavečerech (Korea, Kuba, Španělsko, Karlsruhe), vede workshopy Forsythe/Godaniho techniky a spolupracuje s 420PEOPLE či DekkaDancers. Vedle jeviště se věnuje pedagogické práci – její lekce kladou důraz na muzikalitu, prostorovou citlivost a svobodu pohybu.
Klasický repertoár
-
Coppélia – Hostinská, Přítelkyně Swanildy (Ronald Hynd)
-
La Sylphide – Madge, Jamesova matka (Johan Kobborg)
-
Labutí jezero – Pas de trois, Ruský tanec (Kenneth Greve)
-
Louskáček – Vánoční příběh – Víla Vánoc, Paní Cratchitová, Arabský tanec, Orientální tanec, Valčík – sólo (Youri Vámos)
-
Romeo a Julie – Cikánka (John Cranko)
-
Spící krasavice – Víla výmluvnosti, Bílá kočička, Snoubenka prince (Márcia Haydée)
Současný a neoklasický repertoár
-
bpm – Artza (Eyal Dadon), Bill (Sharon Eyal)
-
Beyond Vibrations – Moving Rooms (Krzysztof Pastor), Frank Bridge Variations (Hans van Manen)
-
Decadance (Ohad Naharin)
-
Forsythe / Clug / McGregor – The Second Detail (William Forsythe), Handman (Edward Clug), EDEN | EDEN (Wayne McGregor)
-
In the Middle, Somewhat Elevated (William Forsythe)
-
Kafka: Proces – Novinová dívka (Mauro Bigonzetti)
-
Kylián – Mosty času – Žalmová symfonie, Bella Figura, Šest tanců, Gods and Dogs (Jiří Kylián)
-
Leonce & Lena – Rosetta (Christian Spuck)
-
L’Histoire de Manon – Madam (Kenneth MacMillan)
-
Malá mořská víla – Malá mořská víla (Jan Kodet)
-
Popelka – Zlá sestra (Jean-Christophe Maillot)
-
Phoenix – Puppet (Douglas Lee), Dos Soles Solos (Alejandro Cerrudo), Prelude und Liebestod (Cayetano Soto)
-
Reflections on the Fate of Human Forms (Jacopo Godani)
-
Sarkasmy – ...And How Is Your Life? – Nevraživost (Andrej Kajdanovskij)
-
Timeless – Serenáda (George Balanchine), Separate Knots (Emanuel Gat), Svěcení jara (Glen Tetley)
Současné role v Národním divadle
Foto a video galerie
Ocenění
2015
Cena Thálie
sólo (Reflections on the Fate of Human Forms)
2015
Výroční cena Opery Plus
sólo (Reflections on the Fate of Human Forms)