Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Kristýna Němečková

Kristýna Němečková

Sólistka Baletu ND

Biografie

Berlinští rodáci si Kristýnu Němečkovou pamatují coby výjimečný talent: už v šestnácti letech ztvárnila titulní Giselle v absolventském představení Státní opery. Předtím prošla Taneční konzervatoří hl. m. Prahy, kde pod vedením Jaroslava Slavického, Hany Vláčilové a Kateřiny Slavické vtiskla spontánnosti folklorního dětství (první kroky dělala v souboru Valášek) křišťálovou čistotu klasické linie. Roku 2008 nastoupila do Baletu Národního divadla jako členka souboru, roku 2011 se stala demisólistkou.

V Praze rychle zazářila v neoklasice (Balanchinova Theme and Variations, Robbinsovo Fancy Free) a v moderně Petra Zusky, Jiřího Kyliána či Christophera Bruce. Zlom přišel v roce 2015: Jacopo Godani pro ni vytvořil sólový part v Reflections on the Fate of Human Forms. Za sugestivní proměny těla a přesvědčivou interpretaci získala Cenu Thálie a Výroční cenu Opera Plus. Godani ji poté angažoval do The Forsythe Company (později Dresden Frankfurt Dance Company), kde nastudovala jeho celovečerní projekty (The Primate Trilogy, Metamorphers, Extinction of a Minor Species aj.), díla Williama Forsytha (One Flat Thing, Reproduced) i Rafaela Bonachely (Lux Tenebris).

Po návratu k ND Praha (sezona 2017/2018) rozšířila repertoár o tituly světových tvůrců: v Forsytheově In the Middle, Somewhat Elevated řezala prostor téměř chirurgicky, jako Novinová dívka v Bigonzettiho Kafka: The Trial vibruje existenciálním napětím, v Spuckově komedii Leonce & Lena proměňuje Rosettu v kabaretní uragán. Přesvědčila i v klasice: umí být jiskřivou Kolombínou (The Nutcracker – A Christmas Carol), elegantní Bílou kočičkou (The Sleeping Beauty) i zlověstnou Madge (La Sylphide).

Němečková se pravidelně objevuje na mezinárodních galavečerech (Korea, Kuba, Španělsko, Karlsruhe), vede workshopy Forsythe/Godaniho techniky a spolupracuje s 420PEOPLE či DekkaDancers. Vedle jeviště se věnuje pedagogické práci – její lekce kladou důraz na muzikalitu, prostorovou citlivost a svobodu pohybu.

Klasický repertoár

  • Coppélia – Hostinská, Přítelkyně Swanildy (Ronald Hynd)

  • La Sylphide – Madge, Jamesova matka (Johan Kobborg)

  • Labutí jezero – Pas de trois, Ruský tanec (Kenneth Greve)

  • Louskáček – Vánoční příběh – Víla Vánoc, Paní Cratchitová, Arabský tanec, Orientální tanec, Valčík – sólo (Youri Vámos)

  • Romeo a Julie – Cikánka (John Cranko)

  • Spící krasavice – Víla výmluvnosti, Bílá kočička, Snoubenka prince (Márcia Haydée)

Současný a neoklasický repertoár

  • bpmArtza (Eyal Dadon), Bill (Sharon Eyal)

  • Beyond VibrationsMoving Rooms (Krzysztof Pastor), Frank Bridge Variations (Hans van Manen)

  • Decadance (Ohad Naharin)

  • Forsythe / Clug / McGregorThe Second Detail (William Forsythe), Handman (Edward Clug), EDEN | EDEN (Wayne McGregor)

  • In the Middle, Somewhat Elevated (William Forsythe)

  • Kafka: Proces – Novinová dívka (Mauro Bigonzetti)

  • Kylián – Mosty časuŽalmová symfonie, Bella Figura, Šest tanců, Gods and Dogs (Jiří Kylián)

  • Leonce & Lena – Rosetta (Christian Spuck)

  • L’Histoire de Manon – Madam (Kenneth MacMillan)

  • Malá mořská víla – Malá mořská víla (Jan Kodet)

  • Popelka – Zlá sestra (Jean-Christophe Maillot)

  • PhoenixPuppet (Douglas Lee), Dos Soles Solos (Alejandro Cerrudo), Prelude und Liebestod (Cayetano Soto)

  • Reflections on the Fate of Human Forms (Jacopo Godani)

  • Sarkasmy – ...And How Is Your Life? – Nevraživost (Andrej Kajdanovskij)

  • TimelessSerenáda (George Balanchine), Separate Knots (Emanuel Gat), Svěcení jara (Glen Tetley)

Foto a video galerie

Ocenění

2015

Cena Thálie

sólo (Reflections on the Fate of Human Forms)

2015

Výroční cena Opery Plus

sólo (Reflections on the Fate of Human Forms)