

Kristýna Němečková
Sólistka Baletu NDBiografie
Talentovaná tanečnice s osobitým temperamentem a specifickou energií, díky níž si dokáže zcela podmanit publikum v široké škále repertoáru. Pozornost na sebe vždy strhne především v současných choreografiích, a to zejména svou výjimečnou technickou bravurou, plasticitou a nepřehlédnutelným výrazem. Za sólový part v díle Reflections on the Fate of Human Forms Jacopa Godaniho získala Cenu Thálie 2015. V roce 2018 byla jmenována sólistkou Baletu ND.
Narodila se v Berlíně. Studium zahájila na Taneční konzervatoři hlavního města Prahy, po čtyřech letech přestoupila na berlínskou Státní baletní školu, kde už v šestnácti letech tančila ve Státní opeře hlavní roli v baletu Giselle v rámci absolventského představení. Během studií také získala třetí místo v celoškolní taneční soutěži.
V roce 2008 byla angažována do Národního divadla v Praze jako členka baletního souboru a o tři roky později byla jmenována demisólistkou.
V roce 2015 přijala nabídku stát se členkou The Forsythe Company – později Dresden Frankfurt Dance Company – pod uměleckým vedením Jacopa Godaniho. Tančila zde v kreacích vytvořených Jacopem Godanim přímo pro soubor (The Primate Trilogy, Metamorphers, C.O.R.E., Moto Perpetuo, Echoes From a Restless Soul, Extinction of a Minor Species ad.), vystupovala v dílech Williama Forsytha (např. One Flat Thing Reproduced) či Rafaela Bonachely (Lux Tenebris). V rámci působení v souboru vedla taneční workshopy mimo jiné též ve stylu J. Godaniho.
Od sezony 2017/2018 působí opět v Baletu Národního divadla. Soubor reprezentovala na mnoha gala představeních po celém světě (například Korea, Kostarika, Kuba, Španělsko či na prestižním gala v Karlsruhe.)
V roce 2016 obdržela Výroční cenu Opery Plus. V roce 2018 se dvakrát umístila ve skupince vítězů v soutěži Dance on Fire v Drážďanech, v témže roce byla vybrána do mezinárodní sestavy projektu Má vlast bratří Bubeníčků. Během své kariéry měla možnost pracovat i s renomovaným Michaelem Schumacherem.
Kristýna je nezapomenutelnou interpretkou moderního a neoklasického repertoáru: Novinová dívka v baletu Kafka: Proces (chor. M. Bigonzetti); Rosetta a Ceremoniář v baletní komedii Leonce & Lena (chor. Ch. Spuck); dále přední party v titulech ARTZA (chor. E. Dadon); sólo dívka v choreografii Bill (chor. S. Eyal); Žalmová symfonie, Bella Figura, Šest tanců, Gods and Dogs (chor. J. Kylián); Aspects (chor. K. Kozielska); Separate Knots (chor. E. Gat); Svěcení jara (chor. G. Tetley); Puppet (chor. D. Lee); Dos soles solos (chor. A. Cerrudo); Prelude und Liebestod (chor. C. Soto); The Second Detail (chor. W. Forsythe); Handman (chor. E. Clug); EDEN | EDEN (chor. W. McGregor); Serenade (chor. G. Balanchine); In the Middle, Somewhat Elevated (chor. W. Forsythe); Reflections on the Fate of Human Forms (chor. J. Godani); Decadance (chor. O. Naharin); Dorotka v Čarodějově učni a Malá mořská víla ve stejnojmenném titulu (chor. J. Kodet); Stabat mater a Svěcení jara (chor. P. Zuska).
Svou profesionalitu uplatňuje také v sólových rolích klasického repertoáru: Pas de trois a Ruska v Labutím jezeře (chor. K. Greve); Volante – víla odvahy v baletu Šípková Růženka (chor. J. Torres); Víla výmluvnosti, Bílá kočička, Safír, Snoubenka prince ve Spící krasavici (chor. M. Haydée); Zlá sestra v Popelce (chor. J. Ch. Maillot); Víla Vánoc, Paní Cratchitová, Arabský tanec, Orientální tanec, Valčík – sólo v baletu Louskáček – Vánoční příběh (chor. Y. Vàmos).
Dále ji diváci mohli vidět v choreografiích Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři; A Little Touch Of The Last Extreme; 1. symfonie D dur; D.M.J.1953–1977; Ways 03; Romeo a Julie; V mlhách (chor. P. Zuska); Zlatovláska (chor. J. Kodet); Guru (chor. V. Konvalinka); Fancy Free (chor. J. Robbins); Dance at the Crossroads; Rooster (chor. Ch. Bruce); Santa Says Cut It! (chor. J. Greben a U. Ivgi) ad.
Kromě své práce v divadle spolupracovala též na řadě dalších projektů, např. s 420PEOPLE nebo DekkaDancers (Affordance, chor. V. Kuneš, v produkci 420PEOPLE; Umíněnost ztracených, Pakkáž, Nedokončený kus, Intro, Cave and Creatures, chor. DekkaDancers), také tančila v choreografiích Sylvy Nečasové, Ondřeje Vinkláta, Hanky Turečkové, Pala Kršiaka a dalších.
Současné role v Národním divadle
Ocenění
2015
Cena Thálie
sólo (Reflections on the Fate of Human Forms)