Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Kristýna Němečková

Kristýna Němečková

Sólistka Baletu ND

Biografie

Výrazná talentovaná tanečnice s osobitým temperamentem a specifickou energií, díky níž si dokáže zcela podmanit publikum v široké škále repertoáru. Pozornost na sebe vždy strhne především v současných choreografiích, a to zejména výjimečnou technickou bravurou, plasticitou a nepřehlédnutelným výrazem. 

Za sólový part v choreografii Reflections on the Fate of Human Forms Jacopa Godaniho získala Cenu Thálie 2015 a cenu Opery Plus. V roce 2018 byla jmenována sólistkou Baletu ND.

Narodila se v Berlíně. Studium zahájila na Taneční konzervatoři hlavního města Prahy, po čtyřech letech přestoupila na Státní baletní školu v Berlíně, kde už v šestnácti letech tančila ve Státní opeře hlavní roli v baletu Giselle v rámci absolventského představení. Během studií také získala třetí místo v celoškolní taneční soutěži.
V roce 2008 byla angažována do Národního divadla v Praze jako členka baletního souboru a o tři roky později byla jmenována demisólistkou.
V roce 2015 dostala nabídku stát se členkou The Forsythe Company – později Dresden Frankfurt Dance Company – pod uměleckým vedením Jacopa Godaniho. Tančila zde v kreacích vytvořených Jacopem Godanim přímo pro soubor (The Primate TrilogyMetamorphersC.O.R.E.Moto PerpetuoEchoes From a Restless SoulExtinction of a Minor Species ad.), vystupovala v dílech Williama Forsytha (například One Flat Thing, Reproduced) či Rafaela Bonachely (Lux Tenebris). V rámci působení v souboru vedla taneční workshopy mimo jiné též ve stylu J. Godaniho.
Od sezony 2017/2018 je opět v Baletu Národního divadla. Soubor reprezentovala na mnoha gala představeních po celém světě (například Korea, Kostarika, Kuba, Španělsko či na prestižním gala v Karlsruhe).
V roce 2016 obdržela Výroční cenu Opery Plus. V roce 2018 se dvakrát umístila ve skupině vítězů v soutěži Dance on Fire v Drážďanech, v témže roce byla vybrána do mezinárodní sestavy projektu Má vlast bratří Bubeníčků. Během své kariéry měla možnost pracovat i s renomovaným Michaelem Schumacherem.
V současné době se rovněž věnuje pedagogické činnosti.

Kristýna je skvělou interpretkou moderního a neoklasického repertoáru.
Především role novinové dívky v baletu Kafka: Proces (M. Bigonzetti) a sólo White Dress v díle The Second Detail (W. Forsythe) patří mezi nezapomenutelné výkony. Také role Rosetty v baletní komedii Leonce & Lena (Ch. Spuck) si zaslouží velkou pozornost. Zaujala také v choreografii ARTZA (E. Dadon). Dále tančila přední party v titulech Bill (S. Eyal); Žalmová symfonieBella FiguraŠest tancůGods and Dogs (J. Kylián); Aspects (K. Kozielska); Separate Knots (E. Gat); Svěcení jara (G. Tetley); Puppet (D. Lee); Dos soles solos (A. Cerrudo); Prelude und Liebestod (C. Soto); Handman (E. Clug); EDEN | EDEN (W. McGregor); Serenade (G. Balanchine); In the Middle, Somewhat Elevated (W. Forsythe); Reflections on the Fate of Human Forms (J. Godani); Decadance (O. Naharin); nebo jako Dorotka v Čarodějově učni a Malá mořská víla ve stejnojmenném titulu (J. Kodet); Sabat mater a Svěcení jara (P. Zuska).
Svou profesionalitu uplatňuje také v sólových rolích klasického repertoáru: Za zmínku stojí ztvárnění čarodějnice Madge v La Sylphide (J. Kobborg podle A. Bournovilla) a role Víly výmluvnosti ve Spící krasavici (M. Haydée). V tomto baletu Kristýna tančí také Bílou kočičku a Snoubenku prince. K jejím dalším rolím patří Pas de trois a Ruska v Labutím jezeře (K. Greeve); Volante – víla odvahy v baletu Šípková Růženka (J. Torres); Zlá sestra v Popelce (J. Ch. Maillot); Víla Vánoc, Paní Cratchitová, Arabský tanec, Orientální tanec, Valčík – sólo v baletu Louskáček – Vánoční příběh (Y. Vàmos); Cikánka v baletu Romeo a Julie (J. Cranko).
Kristýnu mohli diváci dále vidět v choreografiích Brel–Vysockij–Kryl / Sólo pro třiA Little Touch of the Last Extreme1. symfonie D durD. M. J. 1953–1977Ways 03Romeo a JulieV mlhách (P. Zuska); Zlatovláska (J. Kodet); Guru (V. Konvalinka); Fancy Free (J. Robbins); Dance at the CrossroadsRooster (Ch. Bruce); Santa Says Cut It! (J. Greben a U. Ivgi); Moving rooms (K. Pastor); Fly paper bird (M. Goecke) ad.
Kromě činnosti v divadle spolupracovala na řadě dalších projektů, například se souborem 420PEOPLE nebo DekkaDancers (Affordance, V. Kuneš, v produkci 420PEOPLE; Umíněnost ztracených, Pakkáž, Nedokončený kus, Intro, Cave and Creatures). Tančila také v choreografiích Sylvy Nečasové, Ondřeje Vinkláta, Hanky Turečkové, Pala Kršiaka a dalších.

Foto a video galerie

Ocenění

2015

Cena Thálie

sólo (Reflections on the Fate of Human Forms)

2015

Výroční cena Opery Plus

sólo (Reflections on the Fate of Human Forms)