
Opera
Listopad 2021
Ohlédnutí za festivalem Zemlinsky 150
V druhém říjnovém víkendu se na několika místech v Praze konal festival Zemlinsky 150. Jeho cílem bylo připomenout si dílo hudebního skladatele, který je nerozlučně propojen s naším hlavním městem, kde působil začátkem 20. století na postu ředitele Nového německého divadla, dnešní Státní opery.
Alexander Zemlinsky patří k nevýraznějším osobnostem předválečného hudebního dění na našem území a díla jeho a jeho současníků patří k pokladům hudebních archivů – i přesto, že měla snahou nacionálních socialistů nenávratně zmizet ze světa.
Čtyřletý cyklus Musica non grata, v rámci kterého se festival uskutečnil, přibližuje bohatý pražský hudební život mezi dvěma světovými válkami a věnuje se dílům autorů, kteří byli režimem pronásledováni a jejichž život nezřídka skončil v koncentračním táboře. Tento mezinárodní projekt Opery Národního divadla a Státní opery vzniká za finanční podpory Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze.

Zemlinsky Quartet po koncertě ve Španělské synagoze - foto: Sergei Gherciu
Festival 8. října zahájil koncertem v Národním muzeu – Českém muzeu hudby Karl-Heinz Steffens a jeho přátelé – violoncellista Claudio Bohórquez a klavíristka Michal Friedlanderová. Zahráli skladby z díla A. Zemlinského, ale také J. Brahmse a A. Berga.
V sobotu program pokračoval ve Státní opeře, kde během matiné zazněly skladby A. Zemlinského, A. Berga a A. Schönberga v podání Štěpánky Pučálkové a Orchestru Státní opery pod taktovkou K. H. Steffense. Sobotní program zakončil Zemlinsky Quartet se sólistkou Markétou Cukrovou, a to večerním koncertem opět v Národním muzeu – Českém muzeu hudby.
Zemlinsky Quartet zahrál také v neděli dopoledne v Židovském muzeu – Španělské synagoze, tentokrát hudebníci uvedli díla A. Zemlinského a W. A. Mozarta. Celý festival vyvrcholil závěrečným koncertem ve Státní opeře, kde v neděli 10. října byl poprvé před publikem představen fragment ze Zemlinského nedokončené opery Malva. Jako sólisté vystoupili Jana Sibera, Jiří Hájek a Josef Moravec. V druhé části programu pak zazněly dvě skladby pro sbor a orchestr. Na úplný závěr se v Lyrické symfonii představili zahraniční hosté: sopranistka Johanni van Oostrum a barytonista Michael Nagy.

Dirigent a hudební ředitel Státní opery Karl-Heinz Steffens - foto: Sergei Gherciu
„Festivalem jsme chtěli vyjádřit poctu nejen skladateli Alexandru Zemlinskému, ale zároveň všem umělcům, kterým byl v první polovině 20. století násilně přerušen jejich, mnohdy hvězdný, vzestup,“ říká projektová manažerka Musica non grata Tereza Dubsky a dále dodává: „Dramaturgii celého festivalu, který vedle koncertů zahrnoval i přednášky a komentované prohlídky, připravil německý muzikolog Dr. Kai Hinrich Müller. Díky patří také panu Antony Beumontovi, který speciálně pro Musicu non gratu fragment opery Malva zinstrumentoval a dovedl jej společně s dirigentem Karl-Heinzem Steffensem ke světové premiéře. A velké díky patří především členům Sboru Státní opery a Orchestru Státní opery, kteří dílo Alexandra Zemlinského pečlivě nastudovali a posluchačům nabídli výjimečný umělecký zážitek."

Zemlinského Lyrickou symfonii zazpívali v Praze Johanni van Oostrum a Michal Nagy - foto: Sergei Gherciu
Sdílet na sociálních sítích

Opera, Rozhovory, Téma
Září 2025
Mozarta vnímám jako hudebníka plného života, říká režisér Idomenea
Rozhovor s Calixtem Bieitem

Opera
Září 2025
Ten Ostrčil mosi bet hlava notama načesto prošpikovaná!
Opera uvede Ostrčilovu Legendu z Erinu

Opera, Rozhovory, Téma
Červen 2025
Režisérka Barbora Horáková Joly: Lear? Shakespearova lekce o odpuštění
Lear. Shakespearova lekce o odpuštění