Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Opera, Rozhovory

Září 2021

Adam Plachetka: Lazebník je prostě povedený kousek

Rossiniho Figaro? Úspěšný podnikatel bez závazků, co miluje život.

V minulých sezonách jste v pražské Opeře ztvárnil krále Vladislava v Daliborovi nebo Přemysla vLibuši či Hraběte Almavivu ve Figarově svatbě. Nyní je před vámi role Figara v Lazebníkovi sevillském. Jaký máte vztah k Národnímu divadlu? A vracíte se sem rád? 

Na tuhle otázku je jen jedna správná odpověď, že? (smích) V Národním divadle jsem začínal a kromě Vídně jsem tu i odzpíval nejvíce představení, takže se vracím rád a těší mě, že se to v poslední době daří zase častěji.  

Mohl byste roli Figara představit? 

Figara jako postavu zná asi každý, kdo občas zabrousí do divadla. Já osobně mám víc zkušeností s Figarem Mozartovým než s Figarem Rossiniovým, nicméně je to jedna postava zachycená v různých životních etapách. Rossiniho Figaro je bezstarostnější. Je vyhledávaným nezadaným lazebníkem a z obojího určitě dovede vytěžit maximum. Prostě úspěšný podnikatel bez závazků, co miluje život.  

Adam Plachetka, foto I. Sochorová

Je vám role Figara v něčem blízká nebo sympatická? 

Paní režisérka na zahájení zkoušek při popisu jednotlivých postav definovala Figara jako člověka, který sice není bez peněz, ale umí si užívat života a zvládne v procesu libovolný obnos utratit. To možná nemusí být sympatické, ale blízké by mi to být mohlo.  

Jaké místo má tato role ve vašem repertoáru? Jak často ji zpíváte? 

Rossiniho Figara mám v repertoáru relativně čerstvě. Dlouho jsem v Lazebníkovi zpíval basovou roli Dona Basilia. Figara mám za sebou zatím tři série, tedy kolem patnácti představení. 

Jak náročná je tato role pro zpěváka? Je nějaká jiná role, kterou máte nastudovanou, srovnatelná právě s Figarem? 

Figaro byl pro mě docela velkou výzvou, protože představuje s přehledem nejvyšší roli, která mě doposud potkala. Po debutovém představení jsem si řekl, že odzpívám, co mám nasmlouváno, a pak už Figara nechci vidět, protože to byl opravdu náročný večer. V Chicagu, kde jsem poprvé absolvoval delší zkouškový proces, jsem začal mít pocit, že to jde snadněji. Napotřetí už bylo vše celkem v klidu a teď mám dojem, že bych si představení klidně zazpíval dvakrát za sebou, což je pocit, který mám rád u všech svých rolí. 

Rossini pro zpěváky nastražil řadu sice efektních, ale pekelně rychlých parlandových částí. Jak jste se tyto rychlé „běhy“ naučil? A jak těžké je udržet koncentraci během těchto částí a neztratit se v partu? 

Je to věc tréninku. Koloratury a rychlá deklamace jsou dvě naprosto rozdílné disciplíny. Koloratury se musí trénovat pokaždé. Deklamaci se vlastně naučíte jen jednou a pak můžete jet na „autopilota“. Je třeba mít správně uspořádaný text. Někdy je v zájmu rytmu třeba jít lehce proti přirozené výslovnosti – například „zanedbat“ zdvojené konsonanty, aby se dodržely hodnoty not, které by jinak mohly znít tečkovaně. Jsou to ovšem pouze „technikálie“, které by divák neměl vůbec vnímat. Kdo má tendenci se v partu kvůli technické náročnosti ztrácet, měl by se raději věnovat jiným stylům, protože bel canto musí v tomhle ohledu plynout samozřejmě. 

Kterou árii či část zpíváte nejraději?  

Árii mám jen jednu, takže je to snadná volba. Je i jednou z nejznámějších a také nejefektivnějších částí celé opery, tudíž ji člověk musí mít rád i přes její technickou náročnost.  

Role kromě pěvecké náročnosti také vyžaduje určité herecké nasazení. Vítáte tuhle příležitost se herecky „vyžít“?  

Rozhodně! Kromě mých prvních dvou hudebních čísel, která vyžadují koncentraci, je vlastně celý večer hlavně o hraní, což je fajn. Jak jsem říkal před chvílí, Lazebník je lehčí žánr než po něm následující Figarova svatba. Je to čistá komedie, u které si divák i interpret můžou užívat její formu. Je to jeden z titulů, na které se pokaždé těším.  

Jak se vám spolupracuje s režisérkou Magdalenou Švecovou? O jaký typ inscenace půjde? 

Magda je režisérkou, která přichází připravená, zná, miluje a respektuje operu, a přesto je otevřená diskuzi a názorům ostatních v průběhu zkouškového procesu. To je asi nejlepší nastavení, jaké může být. Spolupracuje se mi tedy výborně. Věřím, že i výsledek bude stát za to. Inscenace by měla být obsahem spíše tradiční, ač vizuálně je oblečena do modernějšího hávu. 

Lazebník se pravidelně vrací na repertoár. V čem podle vás spočívá jeho oblíbenost? A které divácké skupině byste ho zvlášť doporučil? 

Jak říkáte, je to jeden z pilířů repertoáru na celém světě. Prostě je to povedený kousek a diváci ho vyhledávají. Doporučit bych ho mohl vlastně všem. Pro mladé posluchače by měl být zábavný a ne příliš dlouhý, fandové zase mohou ocenit virtuózní pasáže, hudební zpracování a inscenaci. Je tam určitě pro každého něco.  

Adam Plachetka, z koncertu Ve zpěvu hledejme úlevu, který odvysílala ČT 30. 4. 2020, foto J. Pohrybný

Zpíváte na jevištích nejvýznamnějších světových operních domů a máte bohaté zkušenosti z nejrůznějších inscenací. Jako zpěvák preferujete tradiční režijní pojetí, nebo jste spíše příznivcem progresivních interpretací?  

Nemám rád dělení na tradiční a moderní. Inscenace jsou prostě dobré a špatné. Výhoda tradičních je, že je na co koukat, a tak i slabší režie může projít bez povšimnutí. Když postavíte na jeviště jednu židli a okolo ní máte hrát celý večer, musí všechno hodně dobře fungovat, abyste diváka zaujali. S aktualizovaným pojetím nemám problém, pokud dává smysl, což ale bohužel není vždy pravidlem.  

Jaké další role byste rád v Národním divadle ztvárnil?  

V Národním divadle si plním především sny z ranku smetanovského repertoáru, který bych jinde těžko hledal. Věřím, že dojde ještě na pár dalších zářezů. Jinak je to otázka příležitostí a kalendáře. Během uplynulého roku jsem si zvykl trávit hodně času s rodinou a vlastně se mi zatím příliš cestovat nechce. Možnost zazpívat si roli, která mě baví, v milé společnosti a ještě k tomu doma v Čechách, je jednoduše úžasná.  

Denisa Rausch

Sdílet na sociálních sítích

Mohlo by vás zajímat