Zkuste se na chvíli zamyslet. Nečekané příhody, nenadálá setkání, drobnosti, které změní tok událostí – někdy trošku, jindy osudově. Děje se to v jednom kuse. Kdybyste museli odpovědět, řekli byste, že je to dílo náhody, nebo je za tím jakási ruka osudu?
Ačkoliv se to nezdá, vztah k náhodám by měl společnost rozdělit na dva tábory, které by podle všech zákonitostí měly být nesmiřitelné – náhoda buď je, nebo není. Nic mezi tím. Lidé, kteří jsou přesvědčení, že náhody neexistují, se obvykle zaklínají Einsteinem – citáty na toto téma jsou mimochodem slavnému fyzikovi připisovány podobně často, jako životní moudra Werichovi. Náhoda? Nemyslím si. Zajímavé je, že vztah k náhodě ve skutečném životě příkopy nevytváří. Není to totiž politikum, předmět ohnivých společenských debat ani kulturních válek. A dobře tak. Jak ale nedávné volby ukázaly, jiná témata jsou – a je paradox, že čím je jejich výčet nahodilejší, tím méně se jedná o náhodu. Takže ať byla vaše odpověď na začátku tohoto textu jakákoliv, pojďme si užít, že nevadí, pokud si myslíme něco jiného.
Listopadové číslo otevírá bilanční rozhovor s jubilantkou Martinou Preissovou. S Kateřinou Kubák Prášilovou mluvila o životě, chystané knize i – ano – náhodách, které v minulosti pootočily její kariérou. Martina Preissová v listopadu obohatí svůj repertoár o roli ve Farářově konci a tento rozhovor můžete brát také jako pozvánku na inscenaci, s níž se do Národního divadla vrací režisér Jan Mikulášek.
Listopad je na premiéry bohatý. Činohru čeká ještě Frankenstein, kterého se zhostila Petra Tejnorová, a jak dává tušit rozhovor, známý námět nahlíží z neobvyklé perspektivy. Trojici doplňuje Laterna magika s autorskou inscenací V parku, v níž náhoda (nebo osud) svede dohromady dva seniory a připomene, že vzájemná náklonnost a přátelství nejsou jen výsadou mládí. Martina Sedláková si při této příležitosti povídala s představiteli hlavních rolí, divákům Laterny dobře známými Zuzanou Hrzalovou a Josefem Kotěšovským.
Milí čtenáři, milé čtenářky, ať už vám tento časopis přivála do rukou náhoda, nebo patříte k věrným čtenářům, přeji vám příjemné čtení.
Jana B. Hniličková
Sdílet na sociálních sítích

Opera, Rozhovory, Téma
Prosinec 2025
Dido má v sobě velmi zvláštní intimitu, přibližuje režisérka novou inscenaci opery Dido a Aeneas
Alice Nellis připravuje operu Dido a Aeneas

Téma
Prosinec 2025

Dotknout se
Prosinec 2025
Stejně jako podzimní krajina odhalí své kouzlo až při pohledu zblízka, i toto číslo zve k intimnímu nahlédnutí: do nitra Purcellovy Dido a Aenea, do zákulisí ateliérů Národního divadla i do osobních vánočních tradic našich umělců.
