Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Thálie uděleny

Foyer, Balet, Opera, Laterna magika

Listopad 2024

Thálie uděleny

Už po jedenatřicáté letos udělila Herecká asociace Ceny Thálie. Dvacet laureátů si převzalo sošky během ceremoniálu v historické budově Národního divadla – mezi nimi i umělci, kteří jsou nebo byli členy souborů první české scény. Gratulujeme!

Foto: Serghei Gherciu

„Já už jsem jednou nominovaný byl a vůbec jsem nečekal, že budu ještě jednou,“ okomentoval skromně Patrik Holeček fakt, že za výkon v roli Franze v baletu Coppélia získal Cenu Thálie. Pražský rodák, který letos oslavil třicítku, je od jara 2021 prvním sólistou baletního souboru první české scény. Prosazuje se jak na poli klasického baletu, tak v dalších stylech a žánrech širokého spektra soudobého tanečního divadla. V současné době ho mohou diváci vidět například v titulní roli v Crankově Romeovi a Julii, tančí také v Bigonzettiho moderním opusu Kafka: Proces.

Hned dvě Ceny za celoživotní mistrovství pak putovaly umělcům, kteří svou kariéru spojili s Národním divadlem. Tu v oboru Opera získala Naďa Šormová, která byla v letech 1966–1994 sólistkou Opery ND. Její repertoár zahrnoval role, jako jsou Mozartova Blonda, Despina či Hraběnka, Verdiho Violetta, Gounodova Markétka, Čajkovského Taťána, Pucciniho Musetta i Mimi, Cio-Cio-San, Straussův Komponista, Smetanova Ludiše, Esmeralda i Mařenka, Jitka, Karolina, Vendulka i Barče, Blaženka, Katuška i Hedvika, Janáčkova Karolka i Jenůfa, Bystrouška, Kristina (také ve filmové adaptaci Věci Makropulos V. Kašlíka), Martinů Ariadna a Mirandolina ad. Hostovala také v zahraničí, např. v roce 1980 zpívala pohostinsky v opeře v Singapuru, v Amsterodamu vystoupila jako Jenůfa, v Londýně jako Jitka v koncertním provedení Dalibora. Její pěvecké umění je zachyceno na nahrávkách firmy Supraphon a Československého rozhlasu. Emanuel Kopecký v publikaci Pěvci Národního divadla napsal, že: „… je pěvkyní všestrannou a repertoárově přizpůsobivou. Voluminózní hlasový fond, čistě znějící výšky, schopnost dynamického odstínění až k plynulému stažení tónu do pianissima, dokonalá brilance staccat i legátový belcantový oblouk romantické a veristické melodiky spoluvytvářejí souhrn jejích pěveckých předností, s nimiž realizuje své role vesměs ozdobené navíc ještě osobitým šarmem.“

I během předávacího ceremoniálu bylo zjevné, že Josef Kotěšovský, kterému v souboru nikdo neřekne jinak než Kotě, dokáže skvěle pracovat s časem, pozorností i vtipem. Nezapře v sobě klauna, což je ostatně role, s níž si ho spojí většina diváků – víc jak dvoutisíckrát vystoupil na jevišti Laterny magiky jako Veselý klaun v legendární inscenaci Kouzelný cirkus. Cesta Josefa Kotěšovského na velké jeviště nebyla nijak rovná, stočila se přes ostravskou konzervatoř a Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého, kam si umělci chodili odkroutit vojnu. Po konkurzu do Laterny magiky nastoupil do Lásky v barvách karnevalu a za chvíli už se začal chystat Kouzelný cirkus, který byl pro něj i Laternu osudová inscenace. Evald Schorm se ho prý jednou zeptal: „A ty to budeš hrát pořád?“ No – hrál. Kotěšovský samozřejmě nebyl hercem jedné role. Inscenací Jednoho dne v Praze provázel jako vypravěč, ve Sněhové královně se propracoval ze sboru k roli Čaroděje, byl také tančícím Žvanivým slimejšem nebo Aiolem v Odysseovi. I když mu Veselý klaun zůstal souzený, byl vždy připraven roli předat dalším tanečníkům – nakonec jich bylo plných 22. A tak ačkoliv nikdy nestudoval taneční pedagogiku ani neučil na konzervatoři, má za sebou řádku úspěšných „studentů“. I to přízvisko Kotě je pro něj jako dělané – je totiž hravý jako skutečné kotě, a tu svou hravost nikdy neztratil. Mohli si toho všimnout diváci, kteří chodili častěji třeba na Krajinu těla, kde dostal velký prostor jako zástupce nejstarší umělecké generace, a navíc v roli mima, tedy v oboru, který vždycky miloval. Své výstupy varioval a na reprízách rozehrával spoustu nových nuancí a malých hereckých akcí, které překvapují a dodávají představením šťávu. Právě v této roli se s jevištěm Národního divadla jen den po převzetí Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v oboru Balet, pantomima a pohybové divadlo, během derniéry prozatím rozloučil.

Gratulujeme i dalším oceněným, zejména Peteru Bergerovi, který je v Opeře ND a SO pravidelným hostem, a také Arnheiður EiríksdóttirSvatopluku Semovi, kterým jejich výkony vynesly místo v užších nominacích, Alině NanuMarkovi Svobodníkovi z Baletu ND, Kateřině Kněžíkové, Márii Porubčinové, Matteovi Desolemu, Ivu Hrachovcovi, Peteru Kellnerovi, Pavolu KubáňoviFrantišku Zahradníčkovi z Opery ND a SO, kteří se probojovali do nominací širších.

Lucie Kocourková, Beno Blachut ml., redakce

Sdílet na sociálních sítích