Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Marek Svobodník

Marek Svobodník

Charakterní tanečník Baletu ND

Biografie

Marek Svobodník vystudoval Taneční konzervatoř v Brně, kde získal pevný základ klasické techniky i cit pro současný pohybový slovník. Jako profesionál debutoval roku 2003 v Baletu Národního divadla moravskoslezského, od roku 2006 působil ve slavném multimediálním souboru Laterna magika a v letech 2008–2012 byl sólistou Baletu Národního divadla Brno. Do pražského Národního divadla se vrátil v sezoně 2012/2013; od roku 2020 zde působí jako demisólista a nadále pravidelně hostuje v Laterně magice.

Jeho charisma se nejvýrazněji prosazuje v moderním repertoáru. V Tetleyho Timeless strhujícím způsobem ztvárnil roli Otce ve Svěcení jara. V projektech Kylián – Mosty času exceloval v Petite Mort a Žalmové symfonii, ve večeru bpm zaujal sugestivním pojetím Artza Eyla Dadona i drásavého sóla Bill Sharon Eyal. V triptychu Phoenix na sebe upozornil v Cerrudově duetu Dos Soles Solos i v Sotově Prelude und Liebestod.

Pro své herecké kvality a výrazovou plastičnost bývá obsazován do charakterových rolí: Rudovous v Labutím jezeře Johna Cranka, Král Petr z říše Popo v Leonce & Lena Christiana Spucka, Tybalt a obě hlavy rodů v Romeovi a Julii, Starý lichvář Scrooge v Louskáčkovi – Vánočním příběhu Youriho Vàmose či Monsieur G. M. v MacMillanově L’Histoire de Manon.

Mimo repertoár Národního divadla spolupracoval s ProART Company, Pas de Théâtre, Katedrou alternativního a loutkového divadla AMU a skupinou Rada starších baletu. Od roku 2012 je kmenovým členem souboru DEKKADANCERS, kde působí také jako choreograf. Za inscenaci Poslední večeře získal spolu s Ondřejem Vinklátem a Štěpánem Pecharem Výroční cenu portálu Opera Plus 2017 za nejlepší choreografii.

Vybrané inscenace (Národní divadlo Praha a další)

  • Timeless – Otec ve Svěcení jara (chor. Glen Tetley)

  • Kylián – Mosty časuPetite Mort, Žalmová symfonie (Jiří Kylián)

  • bpmArtza (Eyal Dadon), Bill (Sharon Eyal)

  • PhoenixDos Soles Solos (Alejandro Cerrudo), Prelude und Liebestod (Cayetano Soto)

  • Leonce & Lena – Král Petr z říše Popo (Christian Spuck)

  • Slunečník, Měsíčník a Větrník – Triglav, Král (Viktor Konvalinka)

  • Tramvaj do stanice Touha – Kiefaber (John Neumeier)

  • VertigoCacti (Alexander Ekman)

  • Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři – duet (choreografie Rainer Behr)

  • Moving Still – (Jiří Kylián)

  • Bon Appétit! – Garbage man (Jan Kodet, SKUTR)

  • Barování – sólové číslo (Petr Zuska)

  • Čarodějův učeň / Krabat – Mistr, Toník (Zbyněk Matějů)

  • Kill de Bill (DEKKADANCERS) – choreografie a interpret

Vybrané klasické role

  • Rudovous (Labutí jezero, chor. John Cranko)

  • Espada (Don Quijote)

  • Hilarion (Giselle)

  • Rádža (La Bayadère)

  • Monsieur G. M. (L’Histoire de Manon)

  • Scrooge (Louskáček – Vánoční příběh)

  • Gremin (Oněgin)

  • Tybalt, Hrabě Kapulet, Hrabě Montek (Romeo a Julie)

  • Princ ze Západu (Šípková Růženka)

  • Dr. Coppélius (Coppélia), Mikuláš (Louskáček a Myšák Plyšák)

(aktualizováno 5/2025)

Foto a video galerie

Ocenění

2017

Výroční cena portálu Opera Plus - Nejlepší choreografie

Choreografie Poslední veřeře - autory: Ondřej Vinklát, Štěpán Pechar, Marek Svobodník

2024

Nominace na Cenu Thálie

za roli Dr. Coppélia v inscenaci Coppélia