

Biografie
Marek Svobodník vystudoval Taneční konzervatoř v Brně, kde získal pevný základ klasické techniky i cit pro současný pohybový slovník. Jako profesionál debutoval roku 2003 v Baletu Národního divadla moravskoslezského, od roku 2006 působil ve slavném multimediálním souboru Laterna magika a v letech 2008–2012 byl sólistou Baletu Národního divadla Brno. Do pražského Národního divadla se vrátil v sezoně 2012/2013; od roku 2020 zde působí jako demisólista a nadále pravidelně hostuje v Laterně magice.
Jeho charisma se nejvýrazněji prosazuje v moderním repertoáru. V Tetleyho Timeless strhujícím způsobem ztvárnil roli Otce ve Svěcení jara. V projektech Kylián – Mosty času exceloval v Petite Mort a Žalmové symfonii, ve večeru bpm zaujal sugestivním pojetím Artza Eyla Dadona i drásavého sóla Bill Sharon Eyal. V triptychu Phoenix na sebe upozornil v Cerrudově duetu Dos Soles Solos i v Sotově Prelude und Liebestod.
Pro své herecké kvality a výrazovou plastičnost bývá obsazován do charakterových rolí: Rudovous v Labutím jezeře Johna Cranka, Král Petr z říše Popo v Leonce & Lena Christiana Spucka, Tybalt a obě hlavy rodů v Romeovi a Julii, Starý lichvář Scrooge v Louskáčkovi – Vánočním příběhu Youriho Vàmose či Monsieur G. M. v MacMillanově L’Histoire de Manon.
Mimo repertoár Národního divadla spolupracoval s ProART Company, Pas de Théâtre, Katedrou alternativního a loutkového divadla AMU a skupinou Rada starších baletu. Od roku 2012 je kmenovým členem souboru DEKKADANCERS, kde působí také jako choreograf. Za inscenaci Poslední večeře získal spolu s Ondřejem Vinklátem a Štěpánem Pecharem Výroční cenu portálu Opera Plus 2017 za nejlepší choreografii.
Vybrané inscenace (Národní divadlo Praha a další)
-
Timeless – Otec ve Svěcení jara (chor. Glen Tetley)
-
Kylián – Mosty času – Petite Mort, Žalmová symfonie (Jiří Kylián)
-
bpm – Artza (Eyal Dadon), Bill (Sharon Eyal)
-
Phoenix – Dos Soles Solos (Alejandro Cerrudo), Prelude und Liebestod (Cayetano Soto)
-
Leonce & Lena – Král Petr z říše Popo (Christian Spuck)
-
Slunečník, Měsíčník a Větrník – Triglav, Král (Viktor Konvalinka)
-
Tramvaj do stanice Touha – Kiefaber (John Neumeier)
-
Vertigo – Cacti (Alexander Ekman)
-
Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři – duet (choreografie Rainer Behr)
-
Moving Still – (Jiří Kylián)
-
Bon Appétit! – Garbage man (Jan Kodet, SKUTR)
-
Barování – sólové číslo (Petr Zuska)
-
Čarodějův učeň / Krabat – Mistr, Toník (Zbyněk Matějů)
-
Kill de Bill (DEKKADANCERS) – choreografie a interpret
Vybrané klasické role
-
Rudovous (Labutí jezero, chor. John Cranko)
-
Espada (Don Quijote)
-
Hilarion (Giselle)
-
Rádža (La Bayadère)
-
Monsieur G. M. (L’Histoire de Manon)
-
Scrooge (Louskáček – Vánoční příběh)
-
Gremin (Oněgin)
-
Tybalt, Hrabě Kapulet, Hrabě Montek (Romeo a Julie)
-
Princ ze Západu (Šípková Růženka)
-
Dr. Coppélius (Coppélia), Mikuláš (Louskáček a Myšák Plyšák)
(aktualizováno 5/2025)
Současné role v Národním divadle
Foto a video galerie
Ocenění
2017
Výroční cena portálu Opera Plus - Nejlepší choreografie
Choreografie Poslední veřeře - autory: Ondřej Vinklát, Štěpán Pechar, Marek Svobodník
2024
Nominace na Cenu Thálie
za roli Dr. Coppélia v inscenaci Coppélia