Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Laterna magika, Rozhovory

Březen 2023

S Poem je to jako na horské dráze

Je to mistr svého řemesla, říká o Poeovi režisérka stejnojmenné inscenace LENKA VAGNEROVÁ .

V pátek 28. dubna uplyne přesně 365 dní od uvedení premiéry inscenace Poe, která je inspirována několika vybranými povídkami světově uznávaného spisovatele Edgara Allana Poea. Divák dostává příležitost nejenom nahlédnout do temných zákoutí jeho duše, ale také má možnost poznat jeho vynikající smysl pro humor a krásnou poezii. Jaký byl rok s tímto geniálním spisovatelem? Na to jsme se ptali choreografky a režisérky inscenace LENKY VAGNEROVÉ.  

Co se ti jako vybaví jako první, když se řekne Edgar Allan Poe?   

Mistr svého řemesla, obrovsky citlivá duše, vizionář a silná osobnost. A taky je správně šílený.  

Vyvinula nebo posunula se inscenace někam dál od uvedení premiéry?  

Inscenace se vyvíjí každou reprízou. Od premiéry se zkrátila, tzv. se vyhrála. Pravidelně pracuji na detailech v choreografiích i jednotlivých situacích. Je důležité si připomínat, co hrajeme, jaká stylizace vše spojuje, co tvoří na jevišti onu magii. Pracuji v obrazech, které jsou pro inscenaci zásadní. Věci mají tendenci se ve velkém týmu rychle vytrácet. To vše řešíme na pravidelných zkouškách, které jsou pro mě velmi důležité. Pevně věřím, že se Poe a jeho kvalita budou nadále posouvat a porostou.  

V čem si nese svoji unikátnost?  

Pokud se budeme bavit o Edgaru Allanu Poeovi, tak je unikátní svým perfektně zvládnutým řemeslem, obrazovostí, ohromným smyslem pro humor a imaginací. Poe byl docela drsný recenzent a i v jeho tvorbě je cítit nekompromisnost. Vždy sděluje přesně to, co má na mysli a jak to má na mysli. Ne to, co by se mělo zalíbit. Hraje si s vámi a nepřestává vás překvapovat. Fantastická je škála jeho tvorby. S Poem je to jako na horské dráze. Smějete se a brečíte současně, hororově vás mrazí, hltáte detektivky rychlostí světla, uhrane vás absurdita a šílenost jeho vyprávění, nebo vás pohltí naprostá křehkost a citlivost, s jakou popisuje své postavy a jejich pohnutky nebo jak vyobrazuje přírodu. Pak přijde povídka o obyčejném lidském bytí a vy po chvíli čtení zjistíte, že vás donutil zastavit se, zklidnit, že už nečtete, ale koukáte ven z okna. Odehraje vaše myšlenky k těm nejdůležitějším a často opomíjeným lidským věcem. Tento pocit si pamatuju nejvíc.  

Pokud se budeme bavit o inscenaci Poe, tak si netroufám říct, v čem je unikátní. Pro mě bylo zásadním cílem přiblížit Poea jako geniálního autora obdařeného viděním a obří imaginací, bez kompromisu a bez skrupulí. Koncept inscenace staví na několika odlišných povídkách, které mají přiblížit pestrost jeho tvorby a jsou také nosné pro taneční divadlo. Také bych si moc přála přesvědčit alespoň jednoho diváka, aby sáhl po knize povídek a přečetl si ji celou. Poe a jeho odkaz je pro dnešní svět tak moc aktuální.   

V čem si nese svoji unikátnost?  

Pokud se budeme bavit o Edgaru Allanu Poeovi, tak je unikátní svým perfektně zvládnutým řemeslem, obrazovostí, ohromným smyslem pro humor a imaginací. Poe byl docela drsný recenzent a i v jeho tvorbě je cítit nekompromisnost. Vždy sděluje přesně to, co má na mysli a jak to má na mysli. Ne to, co by se mělo zalíbit. Hraje si s vámi a nepřestává vás překvapovat. Fantastická je škála jeho tvorby. S Poem je to jako na horské dráze. Smějete se a brečíte současně, hororově vás mrazí, hltáte detektivky rychlostí světla, uhrane vás absurdita a šílenost jeho vyprávění, nebo vás pohltí naprostá křehkost a citlivost, s jakou popisuje své postavy a jejich pohnutky nebo jak vyobrazuje přírodu. Pak přijde povídka o obyčejném lidském bytí a vy po chvíli čtení zjistíte, že vás donutil zastavit se, zklidnit, že už nečtete, ale koukáte ven z okna. Odehraje vaše myšlenky k těm nejdůležitějším a často opomíjeným lidským věcem. Tento pocit si pamatuju nejvíc.  

Pokud se budeme bavit o inscenaci Poe, tak si netroufám říct, v čem je unikátní. Pro mě bylo zásadním cílem přiblížit Poea jako geniálního autora obdařeného viděním a obří imaginací, bez kompromisu a bez skrupulí. Koncept inscenace staví na několika odlišných povídkách, které mají přiblížit pestrost jeho tvorby a jsou také nosné pro taneční divadlo. Také bych si moc přála přesvědčit alespoň jednoho diváka, aby sáhl po knize povídek a přečetl si ji celou. Poe a jeho odkaz je pro dnešní svět tak moc aktuální. 

Laterna magika | Poe: Patrik Čermák, Fanny Barrouquére, Vladimír Javorský (Král), Zuzana Herényiová, Šimon Klus – foto: Vojtěch Brtnický

Dita Táborová

Sdílet na sociálních sítích