Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Opera

Červen 2021

Po televizním přenosu Dona Giovanniho premiéra i na jevišti

Přinášíme výběr z českých i zahraničních recenzí k nové inscenaci Dona Giovanniho, jehož televizní premiéra proběhla v sobotu 24. dubna na ČT art. Premiéry této „opery oper“ za účasti diváků proběhnou ve dnech 28. a 29. srpna ve Stavovském divadle.

Alžběta Poláčková, foto J. Pohribný

OperaVision

Don Giovanni na OperaVision

Záznam nové inscenace Mozartovy opery Don Giovanni v nastudování norsko-švédského režiséra Alexandera Mørk Eidema a německého dirigenta Karstena Januschkeho bude od 18. června 2021 po dobu šesti měsíců dostupný zdarma ke zhlédnutí na prestižní operní platformě OperaVision.

Více informací naleznete na www.operavision.eu.

Podle toho, jak inscenace na obrazovce zapůsobila, byli dirigent s režisérem v názoru na dílo a na jeho prezentaci shodně naladěni. I vedení zpěváků, dění na scéně a celkový tah příběhu měly totiž vitalitu, nepolevující energii a svižné tempo. Norsko-švédský režisér Alexander Mørk-Eidem vnesl do projektu své téměř výhradní činoherní zázemí jednoznačně jako výhodu. Pražský Don Giovanni je jeho teprve třetí operní inscenací. Výsledek nepůsobí vůbec bezradně. Aktéři nepostávají, ale jednají, pěvci nepoužívají jindy tak častá schematická gesta, ale jsou přirození a působí věrohodně. Vše, co se děje, je – v rámcích operní stylizace – v motivaci i projevech logické a přesvědčivé …

Petr Veber
KlasikaPlus.cz

Sólistické obsadenie tento raz tvorili českí a slovenskí umelci. V titulnej postave debutoval Pavol Kubáň (žiaľ, Opera SND mu dosiaľ príležitosť neponúkla, hoci už stál na mnohých európskych javiskách), ktorý sa stretol s rolou stojacou na hranici svojho hlasového odboru. Ide vyslovene o barytonistu stále skôr lyrického, takže je pochopiteľné, že dominoval vo vysokej polohe. Basbarytónová tessitura partu ho možno trocha limitovala v útočnejšej a dramatickejšej rovine, no na druhej strane preukázal schopnosť narábať s hlasom plasticky a výrazovo diferencovane. Jeho serenáda, ktorú režisér poňal takmer ako predsmrtnú áriu, zapôsobila plnohodnotným mezza voce. Dokázal si rozložiť sily tak, aby mu v dramatickom závere nechýbali. Leporellom bol v tejto úlohe už overený basbarytonista Miloš Horák, ktorého hlas síce nie je šokujúci, no znie príjemne a štýlovo verne.

Pavel Unger
Operaslovakia.sk

Giovanniho vznešení pronásledovatelé neza­ostávali za Kubáněm hlasově ani dramaticky. Jana Sibera dokázala Donně Anně vdechnout vřelost a smyslnost, a to i díky křišťálově průzračnému sopránu, který je dokonalým nástrojem pro zvukomalbu překrásných Mozartových melodií. Skvělá Alžběta Poláčková byla ráznou Donnou Elvírou, která bez okolků vytrhla Leporellovi Giovanniho deník i se všemi 1003 úlovky ze Španělska. Poláčková je vznešená a krásná umělkyně a její Donna Elvíra je vášnivá, ale zároveň lehce ironická; podařilo se jí mimořádně bohatě ztvárnit postavu, která na scéně příliš často vyznívá jen jako nesnesitelná semetrika. Také Richard Samek byl nezvykle propracovaným Donem Ottaviem.

Rick Perdian
Seen and Heard International

redakce

Sdílet na sociálních sítích