Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Balet

Červen 2021

Phoenix se zvedá k nové příležitosti

Fénix neustále klesá do prachu a zase se zvedá – pořád znovu a znovu. Ani jako lidské bytosti se opětovně nerodíme jen jednou, ale neustále,“ řekl loni v září španělský choreograf CAYETANO SOTO, jeden z tvůrců komponovaného večera Phoenix. Tenkrát ani netušil, jak pravdivý jeho výrok bude …

Phoenix – Dos Soles Solos (Alechandro Cerrudo), foto Martin Divíšek

Kolikrát jsme v průběhu sezony doufali, že se divadlo otevře? A kolikrát jsme vyjadřovali naději, že diváci novou světovou premiéru uvidí? Jako mytičtí tvorové jsme klesali do prachu a zase se zvedali … a nakonec jsme dvě části z inscenace Phoenix nabídli alespoň online na YouTube.

Nyní pevně věříme, že se 22. června opona konečně zvedne, diváci se nahrnou do hlediště a spolu s nedočkavými tanečníky zažehnou novou etapu živého divadla. Phoenix, který byl vytvořen speciálně pro Balet Národního divadla, se představí jako celek – Puppet Angličana Douglase Leeho, Dos soles solos Španěla Alejandra Cerruda a Prelude und Liebestod Španěla Cayetana Sota.

Douglas Lee, Alejandro Cerrudo a Cayetano Soto pracovali se souborem Baletu ND již od srpna 2020. Tanečníci se naučili cvičit v rouškách, dezinfikovat si ruce, rozdělovat se na skupinky, docházet na testy a být příkladem toho, že covidová doba nezničí umění, živé divadlo. V listopadu 2020 všichni tvůrci své nové choreografie dokončili a nyní Phoenix dostává svou příležitost.

Světová premiéra 22. června 2021 v Národním divadle

Douglas Lee

Puppet

„Snažím se zachovat si tvůrčího ducha, abych mohl dýchat, abych se neudusil,“ prohlásil před pár dny tvůrce Puppet (Loutky) a potvrdil tak, že nejen roušky nám brání se nadechnout, ale také nemožnost těšit se na nové umělecké počiny a nechat se jimi povznášet. Hypnotické dílo Douglase Leeho, v němž jsou tanečníci ovládáni vnější silou a pohybují se mechanicky jako loutky, upozorňuje mimo jiné na otázku ztráty kontroly a na útlum, který z takové situace pramení. Občas se zdá, že identita tanečníků se úplně rozpadá, jejich údy jako by patřily někomu jinému a ztratily s majitelem spojení. Hudba podobná zvuku hrací skříňky je podmanivá i zneklidňující a zdánlivě nás udržuje v pozici zakletých figurín. „Choreografie zkoumá křehkou hranici mezi světem živým a neživým, lidským a umělým, skutečným a fantazijním,“ připomíná Lee a nechává na tvůrčím duchu každého diváka, aby si z představení odnesl vlastní vzkaz. „Mytologické bytosti jako fénix a symbolické postavy jako loutka probouzejí v lidech tvořivost a fantazii. Je to stejná energie, která diváky přivádí do divadla …“

------------------------------------------------------------------------------------------------

Douglas Lee
Britský nezávislý choreograf. Jeho díla uvedly v premiéře Stuttgartský balet, Norský národní balet, New York City Ballet, Nederlands Dans Theater a další soubory. Jeho opus Snow Was Falling pro Perm Opera Ballet získal prestižní Zlatou masku za nejlepší choreografii roku 2016. Jeho Mask Duet byl uveden v pražském Stavovském divadle v rámci listopadového Sametového gala 2019 nebo gala Protančíme tím na jaře 2020.

Alejandro Cerrudo

Dos soles solos

Španěl Cerrudo rád využívá „tvůrčího chaosu“, nic neplánuje a při vymýšlení nové choreografie čerpá inspiraci z přítomného okamžiku. Když vstoupí na baletní sál, zaposlouchá se do hudby a začne s tanečníky pracovat přímo na místě. Mnozí se na jeho neotřelé metody dívají s nedůvěrou, ale on přesně ví, co dělá. „Moc se mi na Alejandrovi líbí, že vítá každou změnu,“ říká sólista Mathias Deneux. „Jako tanečníci jsme se na choreografii výrazně podíleli a on nám dal důvěru. S partnerkou Morgane Lanoue jsme se na sebe při vymýšlení duetu mohli maximálně napojit. Atmosféra byla díky Alejandrovi plná úcty a respektu, což nás všechny povzbuzovalo.“ Dvě slunce (dos soles), dva světelné panely, které proměnlivě ozařují jeviště, a intimní duety, v nichž tanečníci díky vzájemnému dialogu jako by nacházeli smysluplné „místo na slunci“. Alejandro Cerrudo o svém díle nerad mluví – chce, aby mluvilo samo za sebe. A jeho ochota nořit se do nejistoty, důvěřovat přítomnosti a vytvářet významuplné, soudržné celky z původní chao­tické neuchopitelnosti je inspirující v každé době – a v té dnešní zvlášť.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Alejandro Cerrudo
Narodil se v Madridu, působil v souborech Victor Ullate Ballet, Stuttgartský balet a Nederlands Dans Theater 2. Byl stálým choreografem Hubbard Street Dance v Chicagu, od roku 2020 je na téže pozici v Pacific Northwest Ballet. Jeho krátké dílo Paco Pepe Pluto měli diváci možnost zhlédnout v rámci Sametového gala 2019.

Cayetano Soto

Prelude und Liebestod

Originálnímu dílu, které se podle Sotových slov zrodilo z hlubokých pocitů melancholie, dominuje strhující hudba Richarda Wagnera. Na potemnělém jevišti se jako plamínky naděje pohybují tanečníci v lesklých trikotech a jejich kreace si s hudbou vyvářejí pozoruhodný, ne zcela harmonický vztah. Tato netypická inter­akce buduje zvláštní napětí a nedovolí divákovi spočinout. „Wagnerova hudba mě pohltila,“ líčí svou zkušenost sólistka Kristýna Němečková. „Jako by odkrývala něco skrytého hluboko v nás. Jako bych byla přítomna absolutní lásce, která zároveň mrazí …“ Melancholie je silná emoce, ale v Sotových očích se zásadně liší od smutku. Podle něj totiž dovoluje člověku dívat se na to dobré, co bylo, a doufat, že se věci opět změní k lepšímu. Existuje v ní naděje.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Cayetano Soto
Oceňovaný španělský choreograf, který nastálo pracoval pro kanadsky Ballet BC. Ve světě současného baletu je originálním hlasem, jenž hovoří odvážným a nevšedním jazykem. Soto tvoří na zakázku pro různé soubory, například Opera Ballet Vlaanderen, Ballet du Capitole, Compañía Nacional de Danza, Stuttgartský balet, Curyšský balet nebo Nederland Dans Theater.

Markéta Stinglová

Sdílet na sociálních sítích