
Balet
Září 2025
Liliom: Darovat synovi hvězdu z nebe
Carousel, Liliom a nebo také Balada od kolotočů. Různé názvy, pod nimiž se skrývají adaptace více než sto let staré hry maďarského dramatika Ference Molnára. Balet Národního divadla jednu takovou uvede v české premiéře. Inscenaci původně vytvořil pro hamburský balet jeho dlouholetý šéf John Neumeier, který spolu se skladatelem Michelem Legrandem přenese diváky do prostředí amerických zábavních parků třicátých let. Mezi neonovými světly a všudypřítomnou zábavou ale znějí i nepříjemné tóny postupující hospodářské krize…
Balet Liliom vytvořil choreograf John Neumeier v roce 2011 pro Hamburský balet, jehož byl půl století uměleckým ředitelem a hlavním choreografem. Přes padesát let hnětl vizi svého souboru, přičemž se stal nepopiratelným mistrem narativního baletu, jednoduše řečeno skvělým vypravěčem. Jet na Neumeiera do Hamburku znamenalo vždy velký zážitek – před dvaceti lety navíc okořeněný přítomností skvělých Čechů: Ivana Lišky, bratrů Bubeníčků, Adély Pollertové… Neumeier je známý tím, že si pro svá díla sám vytvářel libreto, režii, choreografii, kostýmy a světelný design, což mu umožňovalo komplexně formovat svou uměleckou představu. A tento přístup uplatnil i v rámci inscenace Liliom.

Liliom, foto Kiran West
Inspiroval se přitom stejnojmennou hrou maďarského dramatika Ference Molnára z roku 1909. Jeho vášeň pro Molnárovu hru se totiž probudila, když jako chlapec v rodných USA sledoval muzikál Carousel (který je na Molnárově hře založen). Po následném přečtení původní hry se jeho nadšení znásobilo a rozhodl se ji sám adaptovat právě jako celovečerní balet.
Příběh zasadil do prostředí amerických lunaparků v období hospodářské krize 30. let 20. století. I proto je inscenace popisována jako drama s velmi zvláštní příchutí, na kterou nikdy nezapomenete – a jejíž atmosféra se vám dostane pod kůži – ani nevíte jak. V souvislosti s tím je třeba si připomenout charakteristické rysy tanečního divadla 20. století: zvláštní pokřivená poetika, sociální témata, satirické podtexty, zobrazení tvrdé reality. Tančí se osudy skutečných lidí: vás, mne, kohokoliv. Připomeňme jiný Neumeierův titul uvedený Baletem Národního divadla v předešlých sezonách ve Stavovském divadle: Tramvaj do stanice Touha.

Liliom, foto Kiran West
Hlavní dějovou linkou je tragický milostný příběh mezi drsným kolotočářem Liliomem a křehkou Julií. Jejich vztah je poznamenán řadou přešlapů a nedorozumění, neschopností vyjádřit city a Liliomovou agresivitou. Je to láska s hořkou příchutí chudoby a beznaděje, typických pro dobu hospodářské krize v USA. Liliom se mění z okouzlujícího showmana v násilníka, zaplete se do loupeže a spáchá sebevraždu. Jenomže tím příběh nekončí… láskyplný zcela fantaskní závěr přináší snovou pohádku milostného vztahu, snahu o vykoupení, krásný obraz darované hvězdy z nebe…

Liliom, foto Kiran West
Ačkoliv inspirací pro balet byl Neumeierovi muzikál Carousel, záměrně se mu vyhnul a oslovil trojnásobného oscarového držitele Michela Legranda, aby složil zcela novou hudební kompozici. Legrand, který byl i přítomen na premiéře v roce 2011 v Hamburku, našel pro Lilioma osobitý tvůrčí klíč: propojení klasické hudby a jazzu. Interpretaci tak zajišťují dva orchestry: klasický a jazzband. A na tento zásadní prvek se můžete těšit i při našem pražském nastudování. Za klenot taneční inscenační historie je navíc považován duet Lilioma s jeho dospívajícím synem. V době premiéry šlo o progresivní novinku, na kterou si před Neumeierem žádný choreograf netroufl.

Liliom, foto Kiran West
Sdílet na sociálních sítích

Foyer, Balet
Září 2025
Tereza Podařilová: baletní ikona v Síni slávy ND
Umění, které se stalo měřítkem – od Carmen po Valmonta. Národní divadlo ocenilo svou legendu

Balet, Rozhovory
Září 2025
Dokonalost není zajímavá. Balet musí být vášeň, říká sólista Baletu ND Danilo Lo Monaco
Z Palerma přes La Scalu až na jeviště Národního divadla. Rozhovor s Danilem Lo Monacem

Balet
Červen 2025