
Téma, Balet
Listopad 2024
Tramvaj do stanice Touha jako střet reality a iluzí
Tramvaj do stanice Touha je nejen ukázkou mistrovské choreografie, ale i hlubokým zamyšlením nad tím, co znamená být člověkem. Je to příběh o klamu, o sebeklamu, o iluzích, které si vytváříme, abychom přežili. Iluze však nemohou trvat věčně – a když prasknou, zanechají za sebou pouze prázdnotu.
V repertoáru Baletu Národního divadla najdeme řadu inscenací, které zkoumají složitou psychologii lidských vztahů, avšak jen málo z nich se dotýká hlubin sebeklamu tolik jako balet Tramvaj do stanice Touha. Adaptace slavné hry Tennesseeho Williamse je interpretována s intenzitou a syrovostí, která odkrývá temné kouty lidské duše. V kombinaci s expresivní choreografií tento balet nabízí nejen vizuální zážitek, ale i emocionální ponor do světa iluzí, které si hlavní hrdinka vytváří, aby unikla bolestné realitě.
Blanche – mistryně sebeklamu
Hlavní postava Blanche je zosobněním boje mezi realitou a iluzí. Ve snaze vyhnout se drsným pravdám svého života se obrací k sebeklamu jako ke zbrani. Jako diváci sledujeme, jak se postupně ztrácí v konstrukcích své vlastní mysli, vytváří fantazie o sobě i o lidech kolem sebe. V choreografii Johna Neumeiera se její vnitřní svět přeměňuje do fyzických gest – její lehké, vzdušné pohyby jsou plné graciéznosti, jak však ztrácí kontrolu nad svou myslí i tělem, Blanchin tanec se stává civilnějším, těžším a více mechanickým, reflektujícím postupný pád do chaosu a beznaděje. Ten se v Tramvaji do stanice Touha neprojevuje pouze v tanečně-hereckém ztvárnění Blanche, ale prostupuje celou inscenací. Blanche je postava, která nejenže odmítá přijmout skutečnost, ale aktivně se ji snaží měnit, což proměňuje dynamiku vztahu mezi postavami. Její iluze o krásném životě, o šťastné minulosti a budoucnosti jsou v ostrém kontrastu s realitou, kterou představují ostatní postavy. Tento rozpor je zdůrazněn prostřednictvím křehkého klavírního doprovodu Sergeje Prokofjeva a expresivní hudby Alfreda Schnittkeho, postupně se bortící scénografie a atmosférického světelného designu, které vytvářejí pocit duality – světla a stínu, iluze a skutečnosti. I scéna a kostýmy hrají v tomto baletu důležitou roli. Kostýmy Blanche jsou zprvu elegantní a snové, postupně však odhalují její zranitelnost a rozklad její osobnosti. Scénografie pracuje s iluzivními prvky – průsvitné stěny si hrají se světlem a stínem, který evokuje nestálost Blanchiných představ o světě. Atmosféra, kterou balet vytváří, je znepokojující, diváka vtahuje do prostoru, ve kterém jsou hranice mezi realitou a iluzemi nejasné.


Konflikt mezi iluzí a realitou
Kontrast mezi Blanchiným vnitřním světem a tvrdou realitou zosobňuje její švagr Stanley Kowalski. Ten se v baletu pohybuje s dominancí a silou, jeho tanec je plný animální energie, s nelítostnou intenzitou bourá Blanchiny iluze – symbolizuje neúprosnou přítomnost reality, před kterou hlavní hrdinka nemůže uniknout. V choreografii jsou jejich scény plné neustálého fyzického napětí, nejen střetu dvou charakterů, ale i odlišného vnímání světa kolem. Blanchino tvrdošíjné trvání na vlastní představě světa plného krásy se projevuje i v okamžicích, kdy se vše kolem ní včetně jí samotné hroutí. Stanley je symbolem destrukce, která neúprosně a neodvratně tlačí Blanche k finálnímu duševnímu zhroucení. Balet Tramvaj do stanice Touha v podání Národního divadla nabízí nejen emocionální zážitek, ale i hluboký vhled do lidské psychologie. Rozpad Blanchiny duše je tragédií, která nám připomíná, jak snadno můžeme ztratit sami sebe v představách chránících nás před bolestivou realitou. Tento pád je univerzální – ať už v kontextu vztahů, osobních selhání, nebo nesplněných snů. Choreografie umožňuje divákům prožít tento pád fyzicky i emocionálně, vtahuje je do Blanchina světa a konfrontuje je s otázkou: Jak daleko jsme ochotni zajít, abychom udrželi iluzi bezpečí?
Loučení Nikoly Márové
Role Blanche Dubois je pro každou tanečnici nesmírnou výzvou, vyžaduje nejen brilantní taneční techniku a schopnost hereckého ponoru do role, ale především obrovskou duševní vyzrálost, která umožní divákům ztotožnění s touto nejednoznačnou postavou. Všechny tyto aspekty splňuje primabalerína Nikola Márová, jejíž vyzrálý a suverénní výkon do detailu vystihuje psychické proměny hlavní hrdinky. Nikola Márová je po celou svou kariéru věrná Baletu Národního divadla, její profesní dráha je symbolem oddanosti, talentu a neustálého posouvání uměleckých hranic. Od roku 1999 ztvárnila nepřeberné množství ikonických baletních rolí, od dvojrole Odetty/Odilie z Labutího jezera přes Olgu i Taťánu v Oněginovi, Julii či Sylfidu až po role moderního charakteru. Ve všem dokazuje, jak výjimečnou osobností českého baletu je. Blanche Dubois je poslední hlavní rolí, kterou se Nikola Márová 14. prosince v 19.00 po 25 letech s Národním divadlem rozloučí. Nikolo, děkujeme!
Tramvaj do stanice Touha, uvádíme 11., 12. a 14. prosince 2024 ve Stavovském divadle
Foto: Serghei Gherciu
Sdílet na sociálních sítích

Věříte v náhody?
Listopad 2025
Zkuste se na chvíli zamyslet. Nečekané příhody, nenadálá setkání, drobnosti, které změní tok událostí – někdy trošku, jindy osudově. Děje se to v jednom kuse. Kdybyste museli odpovědět, řekli byste, že je to dílo náhody, nebo je za tím jakási ruka osudu?

Rozhovory, Činohra, Téma
Listopad 2025

Balet, Téma
Listopad 2025
Šeherezáda Maura Bigonzettiho jako balet o síle slova, těla a proměny
Vyprávění, které zastaví spirálu zla