Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Opera

Říjen 2022

Jan Cina: Najednou jsem operu viděl úplně jinak! Lidský hlas je nejsilnější a nejkrásnější zbraní 

Herce JANA CINU lidé znají především z televizních nebo filmových projektů. Méně už se o něm ví, že je také fanouškem opery. S Alicí Nellis nedávno během vzniku nové inscenace Prodané nevěsty natočil cyklus edukačních videí, ve kterých provede diváky operním zákulisím. Na sérii sedmi videí se můžete těšit již brzy, mimo jiné i na webu Národního divadla.

Jaký je váš vztah k opeře jako žánru?  

Opera mě vždycky fascinovala. Jako malý, asi šestiletý, jsem v půjčeném společenském oblečení na své vlastní přání vyrazil s rodiči na Dona Giovanniho. Zážitek to byl veliký, ale na dlouhou dobu poslední. Poté jsme se s operou setkával spíše náhodně. A díky projektu edukačních videí a zápalu Alice Nellis jsem operu uviděl zas úplně jinak.  

Zkusil jste si někdy zpívat klasickou operní technikou? Třeba na škole?  

Zkoušel jsem to asi od malička, i když jsem nevěděl, že jde o operní zpěv. Jsem dítě devadesátek a duet Barcelona Freddieho Mercuryho a Monserrat Caballé mě tehdy naprosto uhranul. A Pavarotti a Tři tenoři byla jedna z mých nejoblíbenějších audiokazet. A tak jsem si pořád nějak „houkal“, až jsem se Monserrat na chvilku stal v pořadu Tvoje tvář má známý hlas. Operní hlasy jsou něco neskutečného. Pavarotti, Beňačková, Callas, teď kontratenor Jakub Josef Orlínski, naše Vanda Šípová a čerstvě všichni sólisté Prodanky dokážou s mými emocemi úplné brikule. Lidský hlas je nejsilnější a nejkrásnější zbraní.    

Kdybyste si měl vybrat nějakou roli v opeře, která by vás lákala – v Prodance třeba Jeník, Vašek, Kecal nebo Principál?  

Vždycky mi byl sympatický Vašek. Svou „outsiderovostí“ a zároveň jistou čistotou. A Mařenka je taky postava, která je jasnou hrdinkou, dokonce superhrdinkou, a na to, v jaké době vznikla, je podle mě ryze emancipovanou a současnou postavou.   

Bylo něco, co vás na procesu vzniku operní inscenace překvapilo?  

Preciznost, profesionalita a otevřenost všech složek. A vůbec počet lidí, kteří se na vzniku operní produkce od začátku do konce podílejí.  

Komu byste doporučil videa, která jste natáčel s Alicí Nellis, zhlédnout? Pro koho jste je zamýšleli?  

Videa jsou podle mě pro každého, což zní jako klišé, ale je to tak. Cílí hlavně na náctileté, kteří se s operou třeba ještě nikdy nesetkali, ale myslím, že zajímavá mohou být i pro ty, kteří operou žijí nebo se řadí mezi přední fanoušky.   

Zleva v popředí Alice Nellis, Jan Cina, Noemi Krausová a Tereza Dubsky, za nimi Jakub Trš, Martin Votruba, Viktor Chlad a Matěj Cibulka  
Foto: Z. Sokol  

 

Kateřina Motlová

Sdílet na sociálních sítích