Láska ke třem pomerančům
Opera

Láska ke třem pomerančům (L’amour des trois oranges)

Sergej Prokofjev
Národní divadlo
Detail

Základní informace

Kde hrajeme

Národní divadlo

Přibližná délka představení

2 hodiny 20 minut, 1 přestávka 20 minut

Nastudování

V francouzštině, české, anglické titulky

Premiéra

16. květen 2019

Italský dramatik, satirik a mystifikátor, hrabě Carlo Gozzi (1720–1806), se bezděky stal příčinou zvláštní chvíle operní historie 20. století: zatímco jeho pohádkovou hru Turandot začal roku 1920 přetavovat Giacomo Puccini ve své poslední dílo, laděné přes všechny výstřelky stále v duchu starého dobrého romantismu, v tutéž dobu čekala na premiéru opera podle jiného Gozziho kusu – Láska ke třem pomerančům. Tu pojal Sergej Prokofjev naopak jako totální burlesku, která si ze všeho „procítěného“ a „vážně míněného“ jen tropí smích. V roce novodobé premiéry Pomerančů na scéně Národního divadla (2019) uplyne od jejich vzniku přesně sto let.

Zobrazit více

Tvůrci

Hudební nastudování
Christopher Ward
Režie a choreografie
Radim Vizváry
Sbormistr
Martin Buchta
Pohybová spolupráce
Marek Zelinka
Dramaturgie
Ondřej Hučín

O inscenaci

Sbor a Orchestr Národního divadla
Spoluúčinkuje Losers Cirque Company

Spíše než důvodem k oslavám může být tento moment podnětem k úvaze, jak je možné, že jedno z nejslavnějších a nejúspěšnějších Prokofjevových děl, opera, naplněná až po okraj „žertem, ironií, satirou i hlubším významem“, ryzím a věčným potěšením ze hry lidské obrazotvornosti a z hledání „smyslu“ v „nesmyslu“, stála s jedinou výjimkou po celé století stranou zájmu českých operních divadel.

Prokofjev napsal Pomeranče krátce po své emigraci z bolševického Ruska do USA jako svého druhu velmi kosmopolitní dílo: podle italské předlohy v ruské úpravě na francouzský text pro americké publikum.
Gozzi pojal svůj původní, převážně prozaický scénář Pomerančů jako praštěnou pohádku ve stylu commedie dell’arte s úmyslem zesměšnit své konkurenty Goldoniho a Chiariho.
Dadaismus a hravost příběhu oslovila v roce 1914 jednoho z tvůrců ruské avantgardy Vsevoloda Mejercholda natolik, že po Gozziho burlesce pojmenoval svůj časopis a hned v prvním čísle uveřejnil její moderní adaptaci. Tu měl s sebou Prokofjev náhodou v Americe a protože pro místní publikum nepřicházela opera s ruským textem v úvahu, zvolil francouzštinu, kterou na rozdíl od angličtiny ovládal.

Poněkud bláznivý vznik Prokofjevovy opery může také napovědět, jaký asi příběh hypochondrického prince milujícího pomeranče bude.

Praktické informace

Kde si koupit vstupenky

Při koupi online vám na e-mail zašleme e-vstupenku. Papírové vstupenky si můžete vyzvednout na všech pokladnách.

Parkování

Parkování je k dispozici za 50 Kč/hod. 

Co si vzít na sebe?

Divák by měl svým zevnějškem a chováním respektovat společenské zvyklosti při návštěvě divadelního představení.

Občerstvení v Národním divadle

Vyhněte se frontě a rezervujte si občerstvení na přestávku u naší obsluhy předem

Nápojový lístek

Z našeho e-shopu

Program Kytice

programová brožura k inscenaci Kytice

70 Kč

Skladem 3 kusy

Přidat do košíku

Turistická vizitka Národní divadlo

turistická vizitka s budovou Národního divadla

15 Kč

Skladem 6 kusů

Přidat do košíku

Placka Louskáček – tancující

připínací placka s motivem z baletu Louskáček - Vánoční příběh

25 Kč

Skladem 4 kusy

Přidat do košíku