
Laterna magika
Únor 2024
Vášeň zvaná nonverbální divadlo
Jsou momentálně tři a bez nadsázky se dá říct, že přinášejí unikátní pohled do světa nonverbálního divadla, ve kterém se setkává umění, kreativita i nadčasová tradice. Od legendárního Josefa Kotěšovského přes renomovaného Radima Vizváryho až po perspektivního Matěje Petráka. Jejich společná vášeň pro nonverbální divadlo vytváří unikátní a inspirativní prostor pro diváky i umělce.
Čím vás pantomima okouzlila?
Josef Kotěšovský: V deváté třídě nám odpadlo vyučování s tím, že prý přijede náborový soubor z Havířova. A ke konci toho náboru najednou vystoupila figurka s bílým obličejem a začala imaginárně předvádět ovoce, vzpěrače a různé další věci. Hned jak jsem přišel domů, oznámil jsem rodičům, že musím do Havířova, že ze mě bude havíř s maturitou, a zároveň jsem věděl, že chci nastoupit do toho souboru, protože mě úplně nadchlo a pohltilo to, co jsem viděl. Pantomima mě okouzlila jednoznačně tím kumštem, kdy imaginárně vytváříte děj.
Radim Vizváry: Já jsem jako dítě maloval, pak jsem se dostal k loutkovému divadlu a přes něj jsem se dostal k pantomimě. Velmi brzy jsem poznal, že je to disciplína, ve které se kloubí to, co mám rád. Divadlo i výtvarné umění. Skrze pantomimu mohu křičet do světa. A to mě na tom fascinuje, neviditelné dělat viditelným. Je to naprosto komplexní disciplína, která spojuje herectví, tanec, výtvarné umění i hudbu.
Matěj Petrák: Svým potenciálem napříč obory. Složitostí své techniky v kombinaci s lehkostí její vizuální stránky a svým romantickým tajemnem. Odjakživa mám rád záhady a tohle je skrytý poklad divadla, který má tak trochu neprávem společenskou nálepku nějakého plochého či podřadného umění.
Je to disciplína, která se může neustále vyvíjet a posouvat?
R. V.: Může, ale vyžaduje to větší motivaci a spolupráci představitelů tohoto oboru a kromě toho i zázemí a podmínky. V Evropě celkově chybí divadla určená pouze pro pantomimu. Chybí i u nás, a tím pádem není prostor pro vytvoření souboru, který by si tato disciplína zasloužila. Pro její vývoj a posun je potřeba výměna a vzájemné obohacování, posouvání hranic, inovace a překročení průměrnosti v mezinárodním kontextu.
Která role v Laterně magice se vám otiskla do paměti nejvíc?
J. K.: Jednoznačně Veselý klaun z Kouzelného cirkusu. Byla to krásná role, která se mi vryla do paměti. Za svoji kariéru jsem měl ovšem mnoho krásných a různorodých rolí, zabrousil jsem do činohry, čistě do pantomimy a u Pavla Šmoka to byl i moderní balet, okusil jsem všechno.

Laterna magika I BatoLaterna: Matěj Petrák – foto: Anna Šolcová

Kterou roli si v inscenacích Laterny magiky užíváte nejvíc a proč?
M. P.: Nejvíce si rozhodně užívám roli toho mladého drzého ucha, které nedávno zavítalo do Laterny magiky, snaží se při zkoušení házet nápady, i kdyby měly letět přímou čarou do koše, a dělá si z kolegů neustále legraci. To je ta moje celoživotní role. Co se týká divadelní role, tak to je opravdu těžké říct, každá je jiná a každou mám rád. Kluk v Zázraku (s)tvoření je moje první velká role na Nové scéně. Postava Poplety v BatoLaterně je zase navzdory svému specifickému druhu divadla [pozn. red. – divadlo pro děti od 6 měsíců do 3 let] dost improvizační. V Krajině těla mohu používat techniku mime corporeal na velkém jevišti s prvky nového cirkusu. No a poslední role Fantóma v inscenaci Valérie a týden divů je kombinace činohry a tance. Přičemž k činohře mám blízko, zatímco od tance si držím obecně trošku odstup.
Může mít mim vysněnou roli, kterou chce ztvárnit? V baletu jsou to třeba sólové role ve slavných choreografiích, ale je něco takového i u téhle disciplíny?
R. V.: Ano, může, ale u mimů převažuje ambice najít vlastní celoživotní roli, jako měl například Milan Sládek postavu Kefky nebo Marcel Marceau a jeho Bip. Je to proces tvorby a hledání. Není to o tom, že by mim převzal něčí postavu a hrál ji dál, naopak hledá svůj habitus, osobitý slovník a signifikantní podpis.
M. P.: Určitě může. A výhodou je, že se do ní může obsadit sám a není na tom nic divného (smích). Naopak bych řekl, že to je časté. V grotesce stejně tak. Pak je cílem vytvořit takovou roli a postavu, která se stane legendární jako například Tulák Charlieho Chaplina nebo Bip Marcela Marceaua. Já mám třeba i vysněná díla, které bych chtěl zpracovat.
Co byste tomuto oboru popřáli do budoucna?
J. K.: Ať se rozšíří základna mladé generace. Té dosavadní generaci, které je poskromnu, ať nedojde elán a odhodlání. A hlavně, diváky!
R. V.: Obecně, více mimů, pokračovatelů a svébytné divadlo pantomimy. České pantomimě bych přál, aby její dlouholetá tradice, o kterou se zasloužili Ladislav Fialka, Boris Hybner, Bolek Polívka, Ctibor Turba a mnozí další, nevymizela.
M. P.: Ať se podaří lidem, kteří se jí budou věnovat, najít její aktuální podobu a ona se tak bude moct ukázat v celé své kráse vedle ostatních divadelních oborů, kterým je rovna.

Josef Kotěšovský
výrazný tanečník s bohatými uměleckými zkušenostmi
Zanechal nezapomenutelnou stopu v inscenaci Kouzelný cirkus, kde exceloval jako Veselý klaun. Jeho multidisciplinární talent se projevil nejen v Laterně magice, ale i v Pražském komorním baletu nebo v Divadle Na zábradlí.

Radim Vizváry
mezinárodně uznávaný mim, autor, režisér, pedagog a umělecký šéf Laterny magiky
Patří ke špičce současného mimického divadla. Jeho výjimečný přínos byl oceněn Cenou Thálie 2016 a výroční medailí ITI za vynikající výsledky v divadelním umění. V jeho rozsáhlém repertoáru najdeme nejen autorská představení, ale i úspěšné choreografie pro Národní divadlo.

Matěj Petrák
mladý talent a absolvent katedry nonverbálního divadla na HAMU
Přináší nový nádech do světa pantomimy. Jeho spolupráce s Losers Cirque Company a autorská představení Pouť nebo Memento mori ukazují jeho schopnost propojovat tradiční prvky nonverbálního divadla s moderním uměleckým výrazem.
Foto: Vojtěch Brtnický, Patrik Borecký, David Konečný a archiv LM/ND
Sdílet na sociálních sítích

Laterna magika, Téma
Říjen 2025

Laterna magika
Říjen 2025
Valérie objevuje Stavovské divadlo
Poetická inscenace Laterny magiky odhaluje na historickém jevišti další vrstvy svého příběhu

Laterna magika, Rozhovory
Září 2025
Z New Yorku zpět na scénu: Robert Vano tvoří pro Laternou magiku
„Chodím vždycky včas.“ Fotograf Robert Vano o divadle, emigraci i kráse okamžiku