
Laterna magika
Únor 2024
Vášeň zvaná nonverbální divadlo
Jsou momentálně tři a bez nadsázky se dá říct, že přinášejí unikátní pohled do světa nonverbálního divadla, ve kterém se setkává umění, kreativita i nadčasová tradice. Od legendárního Josefa Kotěšovského přes renomovaného Radima Vizváryho až po perspektivního Matěje Petráka. Jejich společná vášeň pro nonverbální divadlo vytváří unikátní a inspirativní prostor pro diváky i umělce.
Čím vás pantomima okouzlila?
Josef Kotěšovský: V deváté třídě nám odpadlo vyučování s tím, že prý přijede náborový soubor z Havířova. A ke konci toho náboru najednou vystoupila figurka s bílým obličejem a začala imaginárně předvádět ovoce, vzpěrače a různé další věci. Hned jak jsem přišel domů, oznámil jsem rodičům, že musím do Havířova, že ze mě bude havíř s maturitou, a zároveň jsem věděl, že chci nastoupit do toho souboru, protože mě úplně nadchlo a pohltilo to, co jsem viděl. Pantomima mě okouzlila jednoznačně tím kumštem, kdy imaginárně vytváříte děj.
Radim Vizváry: Já jsem jako dítě maloval, pak jsem se dostal k loutkovému divadlu a přes něj jsem se dostal k pantomimě. Velmi brzy jsem poznal, že je to disciplína, ve které se kloubí to, co mám rád. Divadlo i výtvarné umění. Skrze pantomimu mohu křičet do světa. A to mě na tom fascinuje, neviditelné dělat viditelným. Je to naprosto komplexní disciplína, která spojuje herectví, tanec, výtvarné umění i hudbu.
Matěj Petrák: Svým potenciálem napříč obory. Složitostí své techniky v kombinaci s lehkostí její vizuální stránky a svým romantickým tajemnem. Odjakživa mám rád záhady a tohle je skrytý poklad divadla, který má tak trochu neprávem společenskou nálepku nějakého plochého či podřadného umění.
Je to disciplína, která se může neustále vyvíjet a posouvat?
R. V.: Může, ale vyžaduje to větší motivaci a spolupráci představitelů tohoto oboru a kromě toho i zázemí a podmínky. V Evropě celkově chybí divadla určená pouze pro pantomimu. Chybí i u nás, a tím pádem není prostor pro vytvoření souboru, který by si tato disciplína zasloužila. Pro její vývoj a posun je potřeba výměna a vzájemné obohacování, posouvání hranic, inovace a překročení průměrnosti v mezinárodním kontextu.
Která role v Laterně magice se vám otiskla do paměti nejvíc?
J. K.: Jednoznačně Veselý klaun z Kouzelného cirkusu. Byla to krásná role, která se mi vryla do paměti. Za svoji kariéru jsem měl ovšem mnoho krásných a různorodých rolí, zabrousil jsem do činohry, čistě do pantomimy a u Pavla Šmoka to byl i moderní balet, okusil jsem všechno.

Laterna magika I BatoLaterna: Matěj Petrák – foto: Anna Šolcová

Kterou roli si v inscenacích Laterny magiky užíváte nejvíc a proč?
M. P.: Nejvíce si rozhodně užívám roli toho mladého drzého ucha, které nedávno zavítalo do Laterny magiky, snaží se při zkoušení házet nápady, i kdyby měly letět přímou čarou do koše, a dělá si z kolegů neustále legraci. To je ta moje celoživotní role. Co se týká divadelní role, tak to je opravdu těžké říct, každá je jiná a každou mám rád. Kluk v Zázraku (s)tvoření je moje první velká role na Nové scéně. Postava Poplety v BatoLaterně je zase navzdory svému specifickému druhu divadla [pozn. red. – divadlo pro děti od 6 měsíců do 3 let] dost improvizační. V Krajině těla mohu používat techniku mime corporeal na velkém jevišti s prvky nového cirkusu. No a poslední role Fantóma v inscenaci Valérie a týden divů je kombinace činohry a tance. Přičemž k činohře mám blízko, zatímco od tance si držím obecně trošku odstup.
Může mít mim vysněnou roli, kterou chce ztvárnit? V baletu jsou to třeba sólové role ve slavných choreografiích, ale je něco takového i u téhle disciplíny?
R. V.: Ano, může, ale u mimů převažuje ambice najít vlastní celoživotní roli, jako měl například Milan Sládek postavu Kefky nebo Marcel Marceau a jeho Bip. Je to proces tvorby a hledání. Není to o tom, že by mim převzal něčí postavu a hrál ji dál, naopak hledá svůj habitus, osobitý slovník a signifikantní podpis.
M. P.: Určitě může. A výhodou je, že se do ní může obsadit sám a není na tom nic divného (smích). Naopak bych řekl, že to je časté. V grotesce stejně tak. Pak je cílem vytvořit takovou roli a postavu, která se stane legendární jako například Tulák Charlieho Chaplina nebo Bip Marcela Marceaua. Já mám třeba i vysněná díla, které bych chtěl zpracovat.
Co byste tomuto oboru popřáli do budoucna?
J. K.: Ať se rozšíří základna mladé generace. Té dosavadní generaci, které je poskromnu, ať nedojde elán a odhodlání. A hlavně, diváky!
R. V.: Obecně, více mimů, pokračovatelů a svébytné divadlo pantomimy. České pantomimě bych přál, aby její dlouholetá tradice, o kterou se zasloužili Ladislav Fialka, Boris Hybner, Bolek Polívka, Ctibor Turba a mnozí další, nevymizela.
M. P.: Ať se podaří lidem, kteří se jí budou věnovat, najít její aktuální podobu a ona se tak bude moct ukázat v celé své kráse vedle ostatních divadelních oborů, kterým je rovna.

Josef Kotěšovský
výrazný tanečník s bohatými uměleckými zkušenostmi
Zanechal nezapomenutelnou stopu v inscenaci Kouzelný cirkus, kde exceloval jako Veselý klaun. Jeho multidisciplinární talent se projevil nejen v Laterně magice, ale i v Pražském komorním baletu nebo v Divadle Na zábradlí.

Radim Vizváry
mezinárodně uznávaný mim, autor, režisér, pedagog a umělecký šéf Laterny magiky
Patří ke špičce současného mimického divadla. Jeho výjimečný přínos byl oceněn Cenou Thálie 2016 a výroční medailí ITI za vynikající výsledky v divadelním umění. V jeho rozsáhlém repertoáru najdeme nejen autorská představení, ale i úspěšné choreografie pro Národní divadlo.

Matěj Petrák
mladý talent a absolvent katedry nonverbálního divadla na HAMU
Přináší nový nádech do světa pantomimy. Jeho spolupráce s Losers Cirque Company a autorská představení Pouť nebo Memento mori ukazují jeho schopnost propojovat tradiční prvky nonverbálního divadla s moderním uměleckým výrazem.
Foto: Vojtěch Brtnický, Patrik Borecký, David Konečný a archiv LM/ND
Sdílet na sociálních sítích