Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Opera

Březen 2022

Tři noví první sólisté Baletu ND

V rámci premiéry Romea a Julie Baletu ND došlo i na okamžiky, které jsou nezapomenutelné a v životě tanečníka patří k nejvyšším metám. Umělecký šéf Baletu ND Filip Barankiewicz totiž po premiéře jmenoval na pozice prvních sólistů, tedy na nejvyšší příčku v hierarchii souboru, tři tanečníky: PAULA IRMATOVA, MATĚJE ŠUSTA a IRINU BURDUJU. Všem třem novým prvním sólistům gratulujeme. Každé takové jmenování je krásné a významné. Tentokrát bychom kromě prosté zprávy o nových sólistech chtěli přidat i něco víc. Něco o chvílích, které hřejí u srdce a vhánějí slzy do očí. Možná jsme si v rámci profesního cynismu odvykli tyto momenty prožívat, připustit si, že ony jsou smyslem naší práce.

Velmi silná technika, vytříbená muzikalita, vynikající jevištní projev. Všichni tři se vypracovali na přední tanečníky Baletu Národního divadla. Irina Burduja, Paul Irmatov a Matěj Šust vkládají do rolí svou osobitost a integritu, a tím je činí jedinečnými! Kontinuálně podávat dobré výkony je samozřejmě jedna věc, ale v baletním umění jde spíše o to být nepřetržitě brilantní. Gratuluji!“ 

Umělecký ředitel Baletu Národního divadla 
Filip Barankiewicz 

Příběh první

Paul Irmatov

 
Romeo 

Životní příležitost v rámci první premiéry. Interpreti hlavních rolí dostávají na premiéru dvě čestné vstupenky – pro maminky a tatínky, partnery. Paul držel lístky v ruce, ale rodiče nepozval. Je skromný, pokorný. „Mám strach. Co když se mi to nepovede? Radši je pozvu až na nějakou reprízu,“ řekl a vstupenky dal kamarádovi, našemu dvornímu baletnímu fotografovi Sergheiovi Gherciu. Jenže Serghei má dobré srdce. Paulově mamince a tatínkovi zavolal. A tak na premiéře seděli na krásných místech a sledovali životní úspěch svého syna. Tajně. Paul nic netušil. A pak nastala ta chvíle – úspěch, ovace vestoje, v zákulisí za zataženou oponou radost a euforie. Gratulace. A přicházejí máma a táta – dojatí, šťastní, hrdí. Paul si jde pro jedno z nejkrásnějších objetí v životě. A tečka za příběhem? Umělecký ředitel Baletu ND Filip Barankiewicz ohlásí postup: Paul se stává prvním sólistou. 

Příběh druhý 

Matěj Šust

Merkucio

Všichni Matěje známe. Prchlivý, výbušný, smíšek a srdcař. To, jakým způsobem tančí Merkucia, je nezapomenutelné. Je kořením inscenace, prostě skvělý. To, že se Baletu podařilo v covidové době nastudovat tak velkou produkci jako Romeo a Julie, je husarský kousek. Lidé totiž začínali v divadle ubývat. Matěj odtančil všechny hlavní zkoušky, všechny generálky, obě premiéry – dvakrát se nechal zabít během víkendového dvojáku. Dával rozhovory, mluvil živě do televize i rozhlasu, usmíval se.  
I on byl po premiéře jmenován prvním sólistou. 

Příběh třetí

Irina Burduja

Julie

Příklad toho, jak neštěstí jednoho může přinést štěstí jinému. Irina zkoušela v pátém obsazení. Jenomže pozitivní zprávy občas nejsou dobré, hlavně když se pozitivita týká covidu... Nemoc vyřadila tři obsazení ze hry, Irina dostala šanci tančit druhou premiéru. Životní šance, příležitost, která přijde ve správný okamžik. A jak Irina obstála? Jako Julie se snad narodila! Když po premiéře přijímala gratulace a byla jmenována první sólistkou, podlomila se jí kolena… a ona poklekla. Pak se zvedla, stála uprostřed tleskajícího souboru, kolegů, sama s květinami v rukou a tekly jí slzy. Zoufale se rozhlédla. Matěj Šust, již také první sólista, to pochopil. Přiběhl k ní a objal ji. 
Potřebujeme objetí. Podáváme si ruce, líbáme se, objímáme. Sdílíme okamžiky štěstí a radosti. A jsme vděční za to, že jsou. 

Sdílet na sociálních sítích