
Foyer
Září 2025
Do nové sezony s vyznamenáním: Generální ředitel ND ocenil čtveřici mladých umělců
Dvě ženy, dva muži. Někdo zpívá, jiný tančí… spojuje je to, že jsou mladí, talentovaní a že jsou pro své soubory skutečnými oporami. Čtveřice umělců na začátku sezony převzala z rukou prof. Jana Buriana Cenu ředitele ND. Přečtěte si, kdo jsou vycházející hvězdy první české scény.
Všem oceněným srdečně gratulujeme.

Herečka
Denisa Barešová
Herečka obdařená mimořádnou citlivostí a jevištním charismatem, se kterým nám v každé roli dokazuje, že křehkost a síla nemusí stát jednoznačně v opozici. Členkou Činohry se stala v roce 2022. Její v mnoha ohledech nejzásadnější rolí je paní Bovaryová ve stejnojmenné inscenaci Tomáše Loužného. Denisa svým strhujícím intenzivním výkonem bezezbytku naplnila tuto nejednoznačnou postavu a rozžila svou hrdinku do podoby ženy v rozkolu touhy a reality, dívky, která je naivní a milující, ale zároveň sobecká a sebestředná. Denisa nejen v této roli dokonale zvládá intenzivní psychologické herectví, stejně jako komentář a zcizující práci s divákem. Za svou Emu Bovaryovou dostala Cenu divadelní kritiky a s každou další reprízou získává srdce vyprodaného hlediště Stavovského divadla. V nadcházející sezoně ji čekají hned dvě velké úlohy, Tea v Ibsenově Hedě Gablerové a především Viola ve Večeru tříkrálovém.

Sólista Baletu ND
Danilo Lo Monaco
Talentovaný umělec, typický danseur noble přinášející svým postavám nejen technickou bravuru, ale i lyrický tón a elegantní interpretační projev. Pro mnohé ztělesňuje ideál mužské krásy. Jeho schopnost vnést do rolí hloubku a emocionální vypětí svědčí o jeho citovosti a smyslu pro výstavbu role.
Rodák z Palerma, který vystudoval baletní akademii při milánské La Scale, patří k předním a výrazným představitelům mladé generace Národního divadla, kde působí již desátou sezonu. V roce 2021 byl jmenován demisólistou a v roce 2022 sólistou.
Mezi jeho klíčové role patří titulní postava baletu Oněgin Johna Cranka a Des Grieux v L’Histoire de Manon Kennetha MacMillana. Zvláště je ceněna jeho interpretace Stanleyho Kowalského v baletu Tramvaj do stanice Touha Johna Neumeiera. Tato role, která je považována za komplexní a psychologicky náročnou úlohu, se řadí k jeho nejvýraznějším dramatickým výkonům. Vyniká však i v současném repertoáru, jeho interpretace je vždy nepřehlédnutelná a u diváků oblíbená.

Sopranistka
Barbora Perná
Mimořádný talent této sopranistky se projevoval již od dětství – jako sólistka Dětské opery Praha vystoupila na EXPU 2005 v japonském Aichi, představila se také v Bayreuthu, ve Vídni a v pařížské Opeře Bastille. Je laureátkou a držitelkou mnoha prvních cen na tuzemských i mezinárodních soutěžích. Po absolvování Pražské konzervatoře pokračovala ve studiu zpěvu na Akademii múzických umění. Výrazně na sebe upozornila rolí Daisy Parker v operetě Ples v hotelu Savoy ve Státní opeře. Diváci ji mohli vidět také jako Fiordiligi v Così fan tutte, První dámu v Kouzelné flétně nebo Hraběnku ve Figarově svatbě. V červnu tohoto roku uchvátila diváky i kritiku svým ztvárněním Cordelie v Reimannově Learovi. V nadcházející sezoně se nově představí jako Musetta v Bohémě nebo Čarovná dívka ve Wagnerově Parsifalovi. Kritiky je opakovaně vyzdvihováno její mimořádné pěvecké i herecké mistrovství a znělý soprán tmavě sametové barvy

Nonverbální umělec: mim, klaun a akrobat
Matěj Petrák
Svou cestu na jeviště si vydobyl kombinací mimořádného pohybového nadání, divadelní inteligence a nezaměnitelného scénického charismatu. Na prknech Národního divadla se poprvé objevil v menší taneční roli v operní inscenaci Láska ke třem pomerančům. Posléze zaujal jako Kluk v Zázraku (s)tvoření, kde dodnes spojuje pantomimu, práci s objekty a výrazný herecký cit pro dětského diváka. Také v inscenaci BatoLaterna si jako Popleta získal srdce již celých generací nejmenších. Jeho výkon stojí nejen na technické virtuozitě, ale i na vřelosti a trpělivosti. Matějův široký pohybový rejstřík – sahající od pantomimy přes tanec až po akrobacii – dokládá i jeho účinkování v Krajině těla, kde vrcholně propojil svou fyzickou zdatnost, technickou přesnost a výrazové umění. Ve Valérii a týdnu divů pak opět dokazuje, že jeho tělo na jevišti není pouhým nástrojem, ale plnohodnotným nositelem emocí a významů. Matěj je umělec, který nesází na okázalost, ale na přesnost, koncentraci a opravdovost. S pokorou a tvůrčí hloubkou pomáhá utvářet současnou podobu nonverbálního divadla.

Denisa Barešová, Ceny generálního ředitele ND 2025

Sdílet na sociálních sítích