Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Foyer, Balet, Činohra, Opera

Září 2022

Ceny ředitele ND 2022 – Síň slávy a mladí umělci 

Do Síně slávy ND byla uvedena naše významná tanečnice HANA VLÁČILOVÁ. Již posedmé byly také uděleny Ceny ředitele Národního divadla pro umělce do 35 let. Letošní ocenění získala první sólistka Baletu IRINA BURDUJA, herečka ANNA FIALOVÁ a operní pěvkyně ARNHEIÐUR EIRÍKSDÓTTIR

Hana Vláčilová 

Síň slávy 

Je červen 1999 a ve Státní opeře Praha zaplněné až po bidýlko se hraje Giselle. Když dozní poslední tóny a znovu se otevře opona, stojí uprostřed drobná balerína a kolem ní se vrší květiny. Po čtvrtstoletí protančeném v Národním divadle se za nekončících ovací loučí Hana Vláčilová… 

Giselle byla jedna z jejích nejpůsobivějších rolí: krásná, křehká, důvěřivá, zraněná, milující. Kolikrát s ní diváci s pohnutím prožili tento dojemný příběh! A spoustu dalších: příběh temperamentní Kitri v Donu Quijotovi, půvabné Aurory ve Spící krasavici, Klárky v Louskáčkovi, oddaně milující Julie v Romeovi a Julii, vzpurné Frygie ve Spartakovi a samozřejmě Odetty a Odilie v Labutím jezeře. Byla skutečnou primabalerínou; s výbornou technikou, citem pro hereckou drobnokresbu, hudebním cítěním. Ale nadto všechno – s aurou, silou osobnosti. Hned při jejím prvním vstupu na jeviště diváci vytušili, že uvidí něco mimořádného. Proto nechodili jen na titul, ale cíleně na Vláčilovou. Od začátku slavila úspěchy: zlatá medaile z mezinárodní soutěže ve Varně, druhá cena v Tokiu. Záhy přišla nabídka angažmá v Komické a Státní opeře v Berlíně. Hana Vláčilová odmítla a kývla jen na pravidelná hostování. Jejím snem bylo Národní divadlo. Jemu věnovala celou svou taneční kariéru. 

Poté předávala své bohaté zkušenosti dál: jako šéfka Laterny magiky nebo baletu Státní opery, a především jako ceněná pedagožka, znalkyně a vyhledávaná inscenátorka klasického baletního repertoáru. 

Irina Burduja 

Cena ředitele Národního divadla pro umělce do 35 let: Balet

Irina Burduja působí v souboru Baletu Národního divadla od roku 2012. Její křehký a přitažlivý vzhled ji předurčuje k rolím mladých dívek. Za roli oddané Olgy v Crankově baletu Oněgin byla v roce 2020 nominována na Cenu Thálie, oceňována byla její technická jistota spolu se správnou mírou bezstarostnosti a veselí. Niterně dramatické ztvárnění titulní postavy v české premiéře baletu Romeo a Julie Johna Cranka jí v únoru 2022 přineslo povýšení na první sólistku. Své stále stoupající interpretační dovednosti potvrdila také jako Klárka v baletu Louskáček – Vánoční příběh nebo v náročném partu hlavní role Princezny Aurory ve Spící krasavici.  

Se stejnou mírou profesionality jako ve velkých dílech klasického repertoáru vystupuje i v moderních či neoklasických choreografiích. Na jeviště vždy přináší neopakovatelný půvab, který vychází z dokonalé fysis a zároveň je tvořen jejími výjimečnými osobními a uměleckými kvalitami.  

Pokaždé, když Irina tančí, je to ryzí radost. Setkání s něžnou krásou, která není běžná, vyráží dech a zaslouží si obdiv a respekt. Hluboké uznání. 

Anna Fialová 

Cena ředitele Národního divadla pro umělce do 35 let: Činohra

Vystudovala Pražskou konzervatoř a v Činohře Národního divadla nejdříve pouze hostovala. Na jevišti Stavovského divadla se poprvé objevila v roce 2017 jako dychtivé Děvčátko v inscenaci Krvavá svatba v režii uměleckého dua SKUTR. Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský ji posléze obsadili i do mimořádně úspěšné Kytice, kde Anna – zejména v baladách Vodník a Holoubek – dokázala, že jakoukoliv emočně komplikovanou, či naopak krystalicky čistou a jednoduchou jevištní situaci je schopna vyjádřit pohybem, zpěvem, slovem nebo jejich kombinací. Od sezony 2019/2020 je členkou Činohry ND a neustále udivuje všestranným talentem. Umí se napojit na stylizovaný divadelní tvar a přejít v jediném okamžiku k vnitřnímu psychologickému herectví, což předvedla zejména v Mikuláškově inscenaci Stát jsem já. Jako Kráska v pohádce Daniely Špinar Kráska a zvíře má v sobě i neobyčejnou jímavost, něhu a vroucnost. A jako vůdčí a rozhodná Agáta v absurdní metaforické inscenaci autorky a režisérky Elišky Říhové Všem se nám uleví dokáže být také přesvědčivě civilní i sžíravě groteskní. Svou účastí podpořila Havelkova filmového Očitého svědka a telefonickou inscenaci Linka: Makropulos. 

Během několika let na jevišti ND vyzrála v mimořádnou osobnost, která v divadelních projektech nejen účinkuje, ale zároveň je svým přístupem i aktivně spoluvytváří. Anna Fialová prostě k Národnímu divadlu patří, ostatně tu také zastupuje už třetí rodinnou generaci. 

Arnheiður Eiríksdóttir

Cena ředitele Národního divadla pro umělce do 35 let: Opera

Islandská mezzopranistka Arnheiður Eiríksdóttir vystudovala zpěv na konzervatoři v Reykjavíku a pokračovala na vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst.  

Ještě během studií se představila jako Cherubín v zámeckém divadle ve vídeňském Schönbrunnu, Dorabella v Daegu Opera House v Jižní Koreji a Jeníček (Jeníček a Mařenka) v Islandské opeře. V letech 2018–2020 byla členkou operního studia při Opeře v Kolíně nad Rýnem. 

Od sezony 2020/21 se stala sólistkou Opery Národního divadla a Státní opery, kde se doposud představila např. jako Rosina v Rossiniho Lazebníku sevillském, Varvara v Janáčkově Kátě Kabanové, Cherubín (Figarova svatba) nebo Dorabella (Così fan tutte).  

V říjnu 2021 se v Neapoli probojovala do finále 1. ročníku mezinárodní operní soutěže Vincerò, kde zástupci všech velkých operních domů i odborníci z řad kritiky vybírali mezi nejlepšími mladými operními umělci z celého světa. 

V této sezoně se těšíme na její ztvárnění Oktaviana ve Straussově Růžovém kavalírovi, nebo Kuchtíka v Dvořákově Rusalce.

Gratulujeme Arnheiður k ocenění a přejeme do budoucna mnoho dalších krásných rolí. 

Sdílet na sociálních sítích