
Téma
Říjen 2025
Odpuštění, nebo odpouštění?
Podzimní číslo Foyer propojuje premiéry Národního divadla s otázkou, která je stejně naléhavá na jevišti jako v životě: co všechno jsme schopni odpustit – a komu? Operní Legenda z Erinu i baletní Liliom ukazují, že cesta k usmíření nebývá přímá a často míří skrze bolest a pochybnosti. A zatímco Laterna magika a Pražské křižovatky otevírají téma stáří a intimity, Činohra nás zavede z Počepic až k Farářovu konci. Foyer zve k přemýšlení i k divadelním zážitkům.
„Jak dlouho nám to odpuštění vydrží?“ ptá se řečnicky Jiří Heřman v profilovém rozhovoru, v němž přibližuje novou operní premiéru Legenda z Erinu. Nevědomky tak poukazuje na skutečnost, že odpuštění je, alespoň v lidském jednání, málokdy akt, ale proces. Možná že by bylo nakonec jazykově přesnější hovořit o odpouštění. Odpuštění je v každém případě téma a osobně se domnívám, že nás všechny čeká velká zkouška. Rusko útočí na Ukrajinu už čtvrtým rokem a otázka míru se ve veřejném diskurzu objevuje stále častěji. Kromě obav o to, jak moc bude takový mír spravedlivý (a co to vůbec je, spravedlivý mír?), budeme muset všichni, každý sám za sebe i jako společnost, vyřešit jednu věc – jak žít s vědomím, že některé věci odpustit nejdou, když zároveň nesmíme dopustit roztočení spirály nenávisti a snad i dalšího násilí.
Také druhá říjnová premiéra nabízí z perspektivy odpuštění zajímavý materiál. Liliom, o němž jsme obšírně psali v minulém čísle, vypráví příběh muže, který v životě neuspěl. Frustraci a zlobu ventiluje násilím, jehož nejsou ušetřeni ani jeho nejbližší. Příběh nekončí smrtí – po ní přichází šance na vykoupení. Liliom má možnost vrátit se za svým dítětem a vykonat pro něj něco dobrého. Duet otce a syna patří k vrcholům díla Johna Neumeiera. A vzbuzuje otázky. Co všechno je možné odpustit? A není nakonec nejtěžší odpustit sám sobě?
Umění nám odpovědi nedává, není to ani jeho poslání. My si ale podobné otázky klást musíme, abychom se jednou k těmto úvahám mohli vrátit a třeba se jimi nechat vést. Jsem zvědavá, jak tentokrát obstojíme.
Číslo je ale samozřejmě věnované hlavně divadlu: Chystaná premiéra Laterny magiky ukáže krásy života v pokročilém věku, kdežto Pražské křižovatky nabídnou autentickou výpověď seniorů o jejich intimním životě. Činohra připravuje dvě listopadové premiéry a jednu z nich, Farářův konec, začala zkoušet přímo v Počepicích, kde se točil stejnojmenný film. A nechybí ani fejeton, v němž se tentokrát Marie Iljašenko nechala inspirovat poetickým obrazem z baletu Liliom, darované hvězdy z nebe.
Milé čtenářky, milí čtenáři, krásné chvíle při čtení Foyer přeje
Jana B. Hniličková
Sdílet na sociálních sítích

Věříte v náhody?
Listopad 2025
Zkuste se na chvíli zamyslet. Nečekané příhody, nenadálá setkání, drobnosti, které změní tok událostí – někdy trošku, jindy osudově. Děje se to v jednom kuse. Kdybyste museli odpovědět, řekli byste, že je to dílo náhody, nebo je za tím jakási ruka osudu?

Rozhovory, Činohra, Téma
Listopad 2025

Balet, Téma
Listopad 2025
Šeherezáda Maura Bigonzettiho jako balet o síle slova, těla a proměny
Vyprávění, které zastaví spirálu zla