Viva Verdi. Festival oslavující Verdiho dílo se vrací do Státní opery
29. 11. 2024
V lednu a v únoru 2025 si Státní opera připomene velkolepé dílo Giuseppa Verdiho operami Nabucco, Macbeth, Rigoletto, La traviata, Aida a Otello. Vedle našich sólistů se v titulních rolích představí například vítězka soutěže Renaty Tebaldi a laureátka soutěže Operalia Christina Nilsson nebo sopranistka Zuzana Marková.
Nabucco 16., 30. 1. a 15. 2. 2025
La traviata 17., 23., 29. 1. a 13. 2. 2025
Macbeth 18., 31. 1. a 14. 2. 2025
Aida 19. a 28. 1., 22. a 25. 2. 2025
Rigoletto 24. 1., 1. a 9. 2. 2025
Otello 2., 7. a 16. 2. 2025
O operách
Dramatický operní příběh o podmanění Izraelitů babylónským králem zůstává dodnes jedním z nejznámějších děl Giuseppa Verdiho. Fenomenální sborové scény, extrémně vypjaté virtuózní árie a také stále aktuální témata o expanzivní válce, touze po moci, zradě, intrikách, lásce, životě a smrti jsou důvodem, proč je Nabucco stálou součástí repertoáru operních divadel.
K napsání slavného operního díla Verdiho inspiroval román A. Dumase Dáma s kaméliemi a příběh krásné kurtizány Violetty o její marné touze vymanit se z konvencí dobové společnosti dojímá posluchače již více než 150 let. Nesmírně působivá Verdiho hudba romanticky idealizuje nešťastnou lásku Violetty k Alfrédovi a oslovuje, více než teatrální efektností, především hlubokou a emotivní lyrikou.
Bezuzdná ctižádost, nezřízená touha po moci a záhadné věštby, to jsou ingredience psychologického operního thrilleru, jehož námět poskytl Verdimu slavný dramatik Wiliam Shakespeare. V Macbethovi zahájil skladatel cestu k hudebnímu dramatu, v němž je zpěv podřízen dramatické situaci a odráží psychologii a vnitřní pocity postav, a dramatický obsah je zde mnohem důležitější než belcanto neboli „krásný zpěv“.
Dramatický náboj příběhu etiopské princezny Aidy a egyptského válečníka Radama vyrůstá z vnitřního sváru ženy, která se musí rozhodnout mezi věrností své vlasti a láskou k muži, který patří k utlačovatelům jejího národa. Mezi láskou a povinností se ocitne i Radames, když nakonec kvůli Aidě zradí svou zem. Aida je některými hudebními znalci považována za vyvrcholení Verdiho celoživotního operního díla.
Pro toto hudebně fascinující, temné drama o vášni, zradě a pomstě, našel Giuseppe Verdi námět ve hře Le Roi s’amuse (Král se baví) slavného francouzského dramatika a básníka Victora Huga. Tragický příběh dvorního šaška a hrbáče Rigoletta, který s výsměchem na rtech a s úzkostí v duši dobře ví o nesprávnosti své služby zhýralému vévodovi, a právě proto tak hluboce prožívá kletbu, která padla na jeho hlavu. Po světové premiéře si lidé v ulicích prozpěvovali vévodův cynický popěvek „La donne è mobile“ (Ó jak je měnivé to srdce ženy) a Verdimu bylo jasné, že napsal operní hit!
Vrcholné dílo italského skladatele Giuseppe Verdiho ve znamení lásky, žárlivosti, intrik a vraždy vzniklo na motivy Shakespearova stejnojmenného dramatu. Skvělou operní podívanou zaručuje propojení geniální hudby v podání Orchestru Státní opery, skvělého pěveckého obsazení a dramatického příběhu.
Foto a video galerie
Sdílet na sociálních sítích