Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Jiří Kodym

Jiří Kodym

Baletní mistr

Biografie

Tanečník, bývalý sólista Baletu Národního divadla. Elegantní zjev a kultivovaný projev mu dopomohly ke ztvárnění hlavních mužských rolí v klasickém repertoáru i romantických hrdinů dramatických baletů. V roce 2002 byl jmenován sólistou souboru, roku 2005 mu byla udělena Cena Thálie za roli Oněgina ve stejnojmenném baletu. V Baletu Národního divadla zastává roli baletního mistra, na jevišti je možné ho vidět v komické roli matky Simone v baletu Fredericka Ashtona Marná opatrnost

Narozen v Praze, vystudoval Taneční konzervatoř hl. města Prahy, po jejímž ukončení absolvoval stáž v Kolíně nad Rýnem. Od roku 1997 působil jako tanečník v Baletu Národního divadla, kde mezi jeho první sólové příležitosti patřily role jako Pas de trois (Labutí jezero; Harapes, Mazalová), francouzská loutka (Louskáček; Grigorovič), Modrý pták (Šípková Růženka; Bregvadze) nebo Colin (Marná opatrnost; Alonso).

Následovaly hlavní mužské role stěžejního repertoáru jako Jean de Brienne (Raymonda; Grigorovič), Romeo (Romeo a Julie; Vaculík), Albert (Giselle; Hampson), princ Siegfried (Labutí jezero; Greeve) nebo policista Bobbie / Princ (Louskáček – Vánoční příběh; Vàmos). Úspěchy sklízel rovněž v dramatických titulech jako Tybalt (Romeo a Julie; Vàmos), Lucentio (Zkrocení zlé ženy; Cranko) nebo Otec (Popelka; Maillot). Jedněmi z jeho nejvýraznějších charakterových rolí byli titulní hrdinové baletů Oněgin (Cranko), Othello (Vàmos) a Valmont Libora Vaculíka.

Dále tančil v dílech Jiřího Kyliána (Sinfonietta, Dítě a kouzla, Návrat do neznámé země, Stemping Ground, Polní mše, Petit Mort, Last Touch), Glena Tetleyho (Sphynx), Petra Zusky (Brel – Vysockij – Kryl/Sólo pro tři, 1. symfonie D dur, D. M. J. 1953 – 1977, A Little Extreme, Ways 03, Requiem, Ibbur aneb Pražské mystérium), Uwe Scholze (7. symfonie A dur) či Jeroma Robbinse (Fancy free).

V roce 2005 mu byla udělena Cena Thálie za ztvárnění titulní role Oněgina v choreografii Johna Cranka, v tomtéž roce získal rovněž Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepšího baletního umělce. Za roli Tybalta ve Vámosově Romeovi a Julii získal Cenu Komerční banky a jeho výkon mu vynesl rovněž hostování ve Slovinském národním divadle v Ljubljani. 

Ocenění

2005

Cena Thálie

Oněgin