MENU

Filip Barankiewicz

umělecký šéf Baletu ND

Filip Barankiewicz stojí v čele Baletu Národního divadla od sezony 2017/2018. Jeho profesní život byl pestrý, taneční kariéra naplněná a jeho další profesní aktivity v podobě pedagogické činnosti neméně úspěšné.
Narodil se ve Varšavě a v roce 1986 byl přijat na Státní baletní školu. V roce 1991 získal Cenu Václava Nižinského a po absolutoriu v roce 1995 zvítězil v polské Národní baletní soutěži, stal se finalistou soutěže mladých tanečníků Velké ceny Eurovize v Lausanne. Ve studiu pokračo-val jako stipendista Nurejevovy nadace pod vedením Mariky Besobrasové na Académie de Danse Classique v Monte-Carlu, kterou absolvoval v roce 1996.
Ve stejném roce se stal členem Stuttgartského baletu, kde byl v roce 2000 jmenován demisó-listou, v roce 2001 sólistou a o rok později prvním sólistou. Se souborem Stuttgartského ba-letu absolvoval turné po celém světě a od roku 2003 byl také stálým hostem Baletu Národního divadla v Praze. Ztvárnil řadu hlavních rolí v baletech Johna Cranka Labutí jezero, Oněgin, Zkrocení zlé ženy, Dáma a šašek, Romeo a Julie, Kennetha MacMillana Las Hermanas, Zpěv země, George Balanchina Téma a variace, Čtyři temperamenty, Serenáda, Symfonie v C, Glena Tetleyho Svěcení jara, Arena, Johna Neumeiera Tramvaj do stanice touha, Fratres, Dáma s kaméliemi, Jiřího Kyliána Návrat do neznámé země, No More Play, Márcii Haydée Spíci krasavice, Peterse Schaufusse La Sylphide a další dějové balety Giselle, Don Quijote.
V roce 2003 Filip Barankiewicz úspěšně završil své pedagogické vzdělání. Během svého půso-bení ve Stuttgartu se v roce 2014 jako instruktor a korepetitor podílel na přípravě inscenací Zkrocení zlé ženy (John Cranko), Oněgin (John Cranko), Giselle (prod. Reid Anderson, Valenti-na Savina) Don Quijote (Maximilian Guerra). Od roku 2014 spolupracoval na nastudování Crankovových baletů Zkrocení zlé ženy a Oněgin v Královském švédském baletu ve Stockholmu a v Městském divadle v Santiago de Chile, ve Finském národním baletu v Helsinkách, Estonském národním baletu v Tallinnu, v Norském národním baletu v Oslu a v Národním kanadském baletu v Torontu.
Pro Korejský národní balet a Polské národní divadlo ve Varšavě nastudoval Crankův balet Zkrocení zlé ženy a balet Oněgin pro Bavorský státní balet v Mnichově a Teatro Municipal v Santiago de Chile.
V letech 2015─2017 působil jako baletní mistr Stuttgartského baletu, kde se podílel na tvorbě repertoáru a inscenací choreografií Williama Forsytha, Jiřího Kyliána, Hanse van Manena a Maximiliana Guerry. Působil též jako hostující pedagog v Opera National Bordeaux, Les Bal-lets de Monte-Carlo, v Polském národním divadle a Národním kanadském baletu v Torontu.
V roce 2016 zasedl v porotě Mezinárodní baletní soutěže VIBE ve Vídni.

Repertoár

Tyto webové stránky používají cookies. Více informací zde.