Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Balet | choreograf Robert Bondara, foto Pawel Stelmach

Robert Bondara

Biografie

Robert Bondara je polský choreograf a operní režisér a od roku 2018 také umělecký ředitel baletu Poznaňské opery.

Robert absolvoval Státní baletní školu Felikse Parnella v Lodži, Hudební univerzitu Fryderyka Chopina ve Varšavě a Varšavskou ekonomickou školu. Svoji kariéru začal v Hudebním divadle v Lodži, později nastoupil do Velkého divadla v Poznani a v roce 2005 do Polského národního baletu.

Za svou práci získal řadu ocenění, mimo jiné 2. cenu a zvláštní cenu Společnosti Witolda Lutosławského na Národní choreografické soutěži Bronisłavy Nižinské ve Varšavě (2008) a cenu Jana Kiepury za choreografa roku (2011, 2018, 2021 a 2024). V roce 2018 obdržel Le Prix de Biarritz v soutěži mladých choreografů v Bordeaux a v roce 2016 bronzovou medaili „Zasloužilý pro kulturu – Gloria Artis“. V roce 2022 byl rovněž oceněn Cenou sdružení autorů ZAiKS a je členem programové rady Národního institutu hudby a tance v Polsku.

Robert začal tvořit choreografie pro choreografické dílny Polského národního baletu, z nichž mnohé se později staly součástí repertoáru souboru. Postupně vytvořil díla i jako hostující choreograf pro soubory v Polsku i v zahraničí, mezi něž patří Balet Národního divadla, Litevské národní divadlo opery a baletu ve Vilniusu, Maďarská baletní akademie, Company E ve Washingtonu (USA), Hudební divadlo v Klaipėdě, Kielecké taneční divadlo, Royal Ballet School v Antverpách, Opera Nova v Bydhošti, Opera ve Vratislavi a Slezská opera v Bytomi.

Jeho choreografie byly uvedeny na prestižních scénách a festivalech v desítkách zemí po celém světě – mimo jiné v USA, Japonsku, Číně, Německu, Itálii, Norsku, Finsku, České republice, Maďarsku, Lotyšsku a Estonsku.

V roce 2019 uvedl německý balet v Chemnitzu premiéru jeho Zimní cesty (Winterreise) a v roce 2021 premiéru Svěcení jara. Opera Nova v Bydhošti nedávno představila světovou premiéru jeho celovečerního baletu Alenka v říši divů. V červnu 2019 debutoval také v USA s dílem 8m68 na Moving Arts Festival v Kansas City a Cincinnati.

Pro poznaňský balet vytvořil řadu děl, mezi nimi celovečerní inscenaci Don Juan, která v roce 2021 získala cenu Jana Kiepury za nejlepší představení a choreografii v Polsku. V posledních letech připravil i nové inscenace oceněné Sněhové královny a Bolera.

Jeho oceňovaný duet Take Me With You, původně interpretovaný Robertem Bollem a Melissou Hamilton na hudbu skupiny Radiohead, byl nastudován pro Stanislavského balet v Moskvě, Balet Národního divadla a v roce 2024 pro Dance Theatre of Harlem.

V posledních letech Bondara rozvinul úzkou spolupráci s Australským baletem v Perthu, pro který v roce 2022 nastudoval rozšířenou verzi Take Me With You, v roce 2023 pak díla Verses a Persona a v roce 2024 vytvořil nový balet Nic dvakrát.

V roce 2025 uvede Take Me With You pro Ballet Arizona a nový balet R+J (Romeo a Julie) pro Poznaňský balet. V roce 2026 připraví nová díla pro Balet Národního divadla a Polský národní balet a také novou operu – režii a choreografii Král Roger Karola Szymanowského pro Operu Nova v Bydhošti.

Robert Bondarovo Take Me With You bylo skvělým prostředkem pro Smitha a Eliase Re. Tento elegantní, atletický duet (pas de deux) byl vytvořen na skladbu „Reckoner“ skupiny Radiohead. Spojit populární hudbu s baletem je nesmírně obtížné, ale Bondara dokázal, že patří do velmi úzkého okruhu choreografů, kterým se to daří – vedle Kylea Abrahama, Twyly Tharp (někdy) a Williama Forsytha. Bondara navrhl také světelný design i stylové kostýmy: unisex bílé košile na knoflíky s černými krátkými šortkami. Smith a Re předvedli krásné linie, tančili s duší a dokázali vystihnout, ale nepřehánět melancholii zpěvu Thoma Yorka.
Faye Arthurs, Fjord Magazine

Ve svém novém Boleru se Robert Bondara rozhodl, že barvou bude červená – alespoň od kolen dolů. Úvodní obraz je ohromující: les vztyčených nohou zalitý červeným světlem. Ravelovo Bolero je až příliš známé a často používané, ale Bondara se výzvy chopil. Jeho balet není o egu či flamenkových ozdobách, ale o ansámblové práci, kde je na scéně neustále zapojen celý soubor. Dílo je chytře vystavěné v rozmanitých obrazcích a formách a dokáže udržet pozornost. Bondarův styl současného baletu, zejména v duetech, je vzrušující a inovativní, a repetitivní rytmy mu dávají mnoho prostoru.
Maggie Foyer, Danza International

Jak choreografie přechází mezi ostrými a snovými pasážemi, tanečníci – elegantní, a přitom zranitelní – jsou unášeni hudbou. Bondara, polský choreograf, dává prostor pro vzájemnou výměnu. I když se tanečníci válejí po zemi nebo chytají navzájem za končetiny, je cítit, že jde o partnerství. Když Smith položí hlavu na hrudník Re a prsty klepe do rytmu hudby, on nezůstává strnulý, ale prohne se dozadu. Take Me With You není ani přeplácané, ani sentimentální: kolem může vířit temnota, ale oni dva mají jeden druhého – zvláštně a půvabně jako moderní Nick a Nora.
Gia Kourlas, The New York Times

Bondarovo Take Me With You nachází spřízněnou duši v neklidném rytmu Radiohead, tak dovedně využitém, že propojuje celé dílo do dokonalého celku. Pohybový jazyk je drásavě upřímný, propojuje sociální vztahy s vnitřními emocemi. Inovace se objevuje v každém kroku – od linie tanečníků, kteří sedí v černých šortkách a bílých košilích napříč jevištěm se zkříženýma nohama a rukama ve tvaru kukly, až po závěrečný potlesk a zhasnutí světel. Jeho bez zábran využívané špičky umožňují vydat se tam, kam nohy tanečníků dosud málokdy vkročily. Rytmická perkusní práce těla a tleskání rezonují jako tajný pářící signál, který určuje hranice a partnery. Původní duet zůstává středobodem, s bravurou tančený Saekou Shirai a Mateuszem Sierantem. Je odvážný a nebezpečný, s vypjatým načasováním, ale nikdy neztrácí poetický podtext patrný v krátkých pohledech. Duety, sóla, dynamické mužské „souboje“ i závěrečný energický ansámbl – to vše vyžaduje směs odvahy, dovedností a umělecké invence, které Bondara precizně strukturuje do díla výjimečné kvality.
Maggie Foyer, Danza

Bondara prokazuje své schopnosti vytvářet bohatý a emotivní taneční jazyk, který je současný a zároveň velmi fyzický.

Bondara využil zajímavých možností, které situace nabízela, a ukázal svůj osobitý talent pro tvar a pohyb.

Persona, podivuhodné a zneklidňující trio, vytvořil tanečník Robert Bondara – jméno, které stojí za to sledovat.
Maggie Foyer, Dance Europe

Je to jedna z nejzářnějších baletních kariér poslední dekády v Polsku.
Rzeczpospolita, Jacek Marczyński

Persona Polského národního baletu byla mou nejoblíbenější částí celého večera... Choreograf Robert Bondara, „vycházející hvězda“ Polského národního baletu, přetavil napětí a převracení rolí ve vztazích i v nás samotných do ohromující ukázky současného tance.
Abby Koenig, Houston Press

Polský národní balet, který se poprvé představil na festivalu Salad, uvedl čtyři díla, z nichž Bondarovo trio Persona bylo nejsilnější.
Nancy Wozny, Dance Magazine