Marie Málková
Host ČinohryBiografie
Po maturitě na gymnáziu v rodném Vysokém Mýtě vystudovala v letech 1958-62 herectví na DAMU u profesora Miloše Nedbala. Na konci studií jí nabídl angažmá režisér a tehdy nově jmenovaný šéf Divadla Na zábradlí Jan Grossman. V tomto divadle prožila zlatou éru šedesátých let, hrála významné role v legendárních inscenacích – Antigonu v Hubálkově hře Hrdinové v Thébách nebydlí, Matku Ubu v Jarryho Králi Ubu, Lenku v Kafkově Procesu, účinkovala v Havlově Zahradní slavnosti a Vyrozumění ad.). Vše skončilo po srpnu 1968, kontinuita její divadelní práce byla zpřetrhána.
V období 1970-83 byla ve svobodném povolání – hostovala v té době např. v Národním divadle, v ústeckém Činoherním studiu (Leona v Crommelynckově Vášni jako led ad.), v Divadle VÚ v Hradci Králové (titulní Maryša ve hře bratří Mrštíků) aj.
V letech 1984-92 byla angažovaná v Divadle S. K. Neumanna (Iocasté v Králi Oidipovi, Královna Gertruda v Hamletovi, Marta ve hře Kdo se bojí Virginie Wolfové aj.). V roce 1992 se vrátila do Divadla Na zábradlí, odkud zamířila po třech letech zpět do libeňského divadla mezitím přejmenovaného na Divadlo pod Palmovkou, kde potom působila do roku 2002.
V posledních letech zazářila hned na několika scénách – hrála Irinu ve Třech sestrách v Divadle Komedie, znovu hostovala v Divadle Na zábradlí (Madelaine v Terase a Zittelová v Náměstí hrdinů), a v Divadle v Dlouhé (Varvara Stavroginová v Běsech). Za herecké výkony v posledních třech jmenovaných rolích získala tři roky po sobě (2001–03) Cenu A. Radoka.
V současné době hostuje např. v Divadle Na prádle (Rarau v Kohoutově adaptaci Matesisova románu Psí matka; jde o monodrama), hrála v Divadle Ta Fantastika (Augusta v Thomasově hře 8 žen) a v Divadle Viola (titulní role Santanelliho Královny matky) atd.
V Činohře Národního divadla už účinkovala v době svých studií (zaskakovala v roli Míly v Hrubínově Srpnové neděli a v roli Luison v Molierově Zdravém nemocném), později tu nastudovala pohostinsky Anežku v Tylově hře Krvavý soud aneb Kutnohorští havíři a na alternaci roli Katrin v Brechtově Matce Kuráži a jejích dětech (obě v roce 1970).
Neznámá není ani filmovým a televizním divákům. Marie Málková se věnuje i pedagogické činnosti, od roku 1996 učila tři roky na Vyšší odborné škole herecké, nyní na DAMU, kde byla v roce 2005 jmenována docentkou. Jejím manželem byl legendární divadelní režisér a teoretik Jan Grossman.
ROZHOVORY
Vstoupit do stejné řeky je možné i víckrát, Týdeník Rozhlas, 8. 9. 2003