Eduard Kudláč
Biografie
Vystudoval divadelní režii na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě a Summer Academy for Performing Arts v Sofii.V roce 1997 získal slovenské ocenění DOSKY v kategorii Objev roku za inscenaci hry L. Klímy Jsem absolutní vůle (VŠMU). Inscenace hry H. Müllera Opis obrazu/Bildeschreibung (1999, Městské divadlo Žilina) v jeho režii byla prezentovaná na mnohých mezinárodních festivalech alternativního divadla. Jeho inscenace Korektura korektury (2000, J. A. V. Theatre & Palác Akropolis Praha) hostovala v zahraničí (Praha, Ostrava, Novosibirsk, Atény, Dortmund, Regensburg).
Své zaměření na hledání nových možností divadla přes pohyb, fragmentarizaci, neverbální vyjadřování a akci naplno rozvinul ve vlastním sdružení phenomenontheatre, které založil roku 2000 jako nezávislou platformu pro současné divadlo. Inscenace hry R. Garcíí Koupil jsem v IKEA lopatu na vykopání vlastního hrobu (2005, phenomenontheatre) v jeho režii získala Zvláštní cenu poroty slovenského festivalu Nová dráma za interpretaci současné hry a hlavní cenu festivalu DIV 2006 Trnava. Inscenace hry R. Schimmelpfenniga Předtím/Potom v jeho režii (2007, SKD Martin) získala Cenu festivalu Nová dráma 2008 za nejlepší inscenaci současné světové hry. První část z trilogie Nakrm hada na své hrudi (sentimentální koncept/skica). Part I.: Stamina report (2007, phenomenontheatre & Stanice Žilina - Záriečie) získala ocenění Překvapení festivalu Nová dráma 2008. Inscenace hry Sergiho Belbela Mobil (2008, MD Žilina) v jeho režii získala na festivalu Nová dráma 2009 Cenu za nejlepší inscenaci současné světové hry. Za režii inscenace hry Rolanda Schimmelpfenniga Žena z minulosti (2009, MD Žilina) získal cenu Literárního fondu za sezónu 2008/2009 v oblasti divadla. Tato inscenace se zúčastnila i mezinárodního festivalu Divadelná Nitra 2009.
Od roku 2009 je uměleckým šéfem Městského divadla Žilina, které se profiluje jako divadlo s odvážnou dramaturgií, zaměřenou na současné slovenské a zahraniční texty nebo nekonvenční interpretaci klasiky. Preferuje zejména současnou německou dramatiku. V současnosti se zaměřuje na i na nové interpretace klasických nedramatických textů.