Turandot
Opera

Turandot

Giacomo Puccini

Když nad láskou vládne strach...

Národní divadlo
Moderní zpracování
Oblíbený titul
Nevšední pojetí
Slavná předloha

Vážení diváci,
nový program pro květen a červen zveřejníme s předstihem, jakmile budeme znát datum otevření divadel a podmínky jejich provozu.
Děkujeme za váš zájem a těšíme se na živá setkání s vámi.

Všechny pokladny Národního divadla jsou do odvolání uzavřeny.

Vyberte datum

    duben 2021

    neděle 18. 4.
    17:00

    Zrušeno
    Moderní zpracování
    Oblíbený titul
    Nevšední pojetí

    Základní informace

    Kde hrajeme

    Národní divadlo

    Přibližná délka představení

    2 hodiny 25 minut, 2 přestávky 20 minut

    Nastudování

    V italštině, české, anglické titulky

    Premiéra

    23. leden 2020

    Turandot je nejen poslední operou Giacoma Pucciniho, ale v symbolické rovině vlastně posledním mohykánem zlatého věku italské romantické opery. Po árii Nessun dorma, v níž téměř sto let excelují generace světových tenoristů, již žádný další operní megahit nevznikl a zdá se, že ani nevznikne. Turandot ale není jen poctou zlatému věku opery, nýbrž také dílem v mnohém velmi moderním - počínaje tématem "brutálního ženství", kterému vládne strach z vášně a odevzdání.

    Účinkující

    • 2020-2021

    Tvůrci

    Hudební nastudování
    Jaroslav Kyzlink
    Režie a scéna
    Zuzana Gilhuus
    Choreografie
    Martin Dvořák
    Sbormistr
    Pavel Vaněk
    Dramaturgie
    Ondřej Hučín

    O inscenaci

    Sbor a Orchestr Národního divadla
    Kühnův smíšený sbor, sbormistr: Jaroslav Brych
    Kühnův dětský sbor, sbormistr: Jiří Chvála
    Balet Opery Národního divadla

    Puccini jako největší z Verdiho dědiců nikdy neustrnul v hledačství námětů pro moderní operu, ani nových výrazových prostředků hudby. Svůj suverénní a divácky velmi oblíbený styl smělým způsobem dále rozvíjel a obohacoval o příměsi a příchutě nových uměleckých směrů konce 19. a začátku 20. století. A tak v jeho Turandot, psané v letech 1921–1924, již toho skutečně romantického mnoho nezůstalo.

    Předlohou opery je stejnojmenná "commedia dell‘arte" Carla Gozziho, autora vzývaného na počátku 20. století především avantgardou, její námět pochází z perského či mongolského Orientu, oblasti obdivované zejména stoupenci secese, libreto děj zasazuje do středověkého Pekingu a v příběhu zesiluje pohádkové či lépe řečeno mytologické prvky, oblíbené symbolisty, pro romantickou operu zásadní téma milenecké lásky zde obestírají tajemné motivy ledu, ohně, měsíce a slunce a erotická vášeň tu záhadně plane v těsném sousedství s prudkou, bezcitnou nenávistí, což bychom hledali spíše u děl inspirovaných dekadencí či psychoanalýzou.

    Avšak to, co přes veškerý modernismus dává Turandot přece jen punc romantické opery, je typický a nepřeslechnutelný Pucciniho hudební jazyk. I v něm najdeme mnoho „výstředních“ prvků – od orientálních parafrází, přes brutální zvuk orchestru a disonantní harmonie až po divoce komplikované sborové a ansámblové scény, ale přece jen nade vším vítězí Pucciniho mistrovská melodická invence v duchu odkazu jeho velkých italských operních předchůdců, zároveň ovšem zcela originální, nezaměnitelná, zkrátka pucciniovská.

    Sdílet na sociálních sítích

    Z našeho e-shopu

    Program Turandot - ČJ

    programová brožura k inscenaci Turandot

    70 Kč

    Praktické informace

    Kde si koupit vstupenky

    Při koupi online vám na e-mail zašleme e-vstupenku. Papírové vstupenky si můžete vyzvednout na všech pokladnách.

    Parkování u ND

    Při návštěvě Národního divadla a Nové scény není již možné využít podzemní parking ND (vjezd z ulice  Ostrovní). Od dubna 2020 je pro veřejnost uzavřeno parkoviště pod Provozní budovou Národního divadla. Délka rekonstrukce se odhaduje na rok a půl. Důvodem oprav garáží je nejen jejich špatný stav, ale také skutečnost, že parkovací stání byla budována na menší velikost automobilů, než jaké můžeme potkávat na ulicích dnes.

    Co si vzít na sebe?

    Divák by měl svým zevnějškem a chováním respektovat společenské zvyklosti při návštěvě divadelního představení.