Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Sedm smrtelných hříchů/OčekáváníSedm smrtelných hříchů/Očekávání
Opera

Sedm smrtelných hříchů / Očekávání

Kurt Weill, Arnold Schönberg
Státní opera
Musica non grata

Základní informace

Kde hrajeme

Státní opera

Přibližná délka představení

1 hodina 30 minut, 1 přestávka (20 minut)

Premiéra

26. listopad 2021

Dagmar Pecková
V jedné z hlavních rolí vystoupí
Dagmar Pecková

Dvě různé tváře moderní evropské opery a dva různé hudební i divadelní světy budou moci diváci Státní opery poznat během jediného večera, složeného z operních jednoaktovek Kurta Weilla a Arnolda Schönberga, pozoruhodných inovátorů hudby 20. století.

Účinkující

  • 2023-2024
  • 2024-2025

Tvůrci

O inscenaci

Orchestr Státní opery

Společné téma Weillových Sedmi smrtelných hříchů a Schönbergova Očekávání by se dalo označit jako „žena (a svět)“. V obou přibližně půlhodinových operách je však uchopeno zcela odlišně. Ironicky založená Weillova operní miniatura na slova velkého kritika měšťácké společnosti, německého dramatika Bertolta Brechta ukazuje „ženu ve světě“: čím vším musí žena projít, aby byla v očích své přízemní a pokrytecké rodiny považována za „ctnostnou“ – totiž ekonomicky úspěšnou? Satira o „smrtelných hříších“ zazněla poprvé v Paříži roku 1933. Brechtovu krutě jízlivému příběhu dodal Kurt Weill patřičný nadhled pro něj typickou inspirací ve své době velmi oblíbeným jazzem a kabaretní hudbou.

Výsostně ženské téma obou oper divadelně ztvární česká režisérka Barbora Horáková Joly, působící především v západní Evropě, kde také získala několik prestižních ocenění. Ve Státní opeře se poprvé představila na počátku roku 2021 svou režijní interpretací Verdiho Rigoletta. Hudební nastudování má v rukou jeden z největších talentů mladé české dirigentské generace Jiří Rožeň.

 V Schönbergově monodramatu Očekávání je pak Weillovo ženské téma obráceno naruby, nabízí totiž pohled do „světa v ženě“: opera je jediným souvislým monologem postavy nazvané prostě Žena, v němž prožívá obrovské spektrum protikladných emocí ze ztráty milovaného muže. Schönbergova libretistka, básnířka a lékařka Marie Pappenheim zasadila ženin monolog do prostředí tajemného nočního lesa, který svou atmosférou a motivy nabízí široké možnosti výkladu – od naturalistického, přes symbolistický až po psychoanalytický. Od Weillova „operního kabaretu“ se Schönbergovo monodrama liší nejen tématem, ale zcela zásadně i vypjatým expresionistickým hudebním jazykem, umocňujícím a zhmotňujícím to, čím žena ve svém nitru prochází, onen „svět v ženě“. Očekávání patří ke klíčovým dílům operní moderny a je historicky spjaté s Prahou, dokonce přímo s dnešní Státní operou, někdejším Novým německým divadlem – zde totiž mělo v roce 1924 pod taktovkou Alexandra Zemlinského svou světovou premiéru.

Rozhovor s Dagmar Peckovou

 

Foto a video galerie

Sdílet na sociálních sítích

Praktické informace

Kde si koupit vstupenky

Národní divadlo prodává vstupenky až na 6 měsíců dopředu. V současné době je možné zakoupit vstupenky na představení Činohry, Baletu, Opery a Laterny magiky konaná v měsících duben–září 2024.

Při koupi online je možné získat e-vstupenku. Papírové vstupenky si můžete vyzvednout v pokladnách Národního divadla.

Co si vzít na sebe?

Divák by měl svým zevnějškem a chováním respektovat společenské zvyklosti při návštěvě divadelního představení.

Parkování u Státní opery

Při návštěvě Státní opery můžete sjet ulicí Wilsonova z levého pruhu těsně před budovou do nadzemních garáží Parking Centrum, cena za parkování činí 40 Kč za hodinu.

Občerstvení ve Státní opeře

Vyhněte se frontě a rezervujte si občerstvení na přestávku. 
Rezervujte si občerstvení po příchodu do divadla na baru, který vám nejvíce vyhovuje. Objednávka na vás bude čekat s vaší jmenovkou. Platit můžete hotově nebo kartou.

Nápojový lístek (PDF, 60 kB)