Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Nová scénaNová scéna
Balet

Dance Lab

Premiéra 19. listopadu 2021 na Nové scéně

Nová scéna

Základní informace

Kde hrajeme

Nová scéna

Přibližná délka představení

1 hodina 50 minut, 1 přestávka (25 minut)

Premiéra

19. listopad 2021

Dance Lab 2021
Mládí Choreografie Balet

Choreografie:
Marco Accardi / Abigail Bushnell / Rebecca Mabin / John Powers / Fraser Roach / Basil Schwerzmann / Matěj Šust

19. 11. 2021 ve 20.00
20. 11. 2021 v 15.00
Uvádíme na Nové scéně

Balet Národního divadla dává prostor mladým talentům cíleně a dlouhodobě. Proto také zařazujeme Dance Lab, určenou mladým choreografickým talentům. Je to nejlepší způsob, jak mohou tanečníci získat zkušenosti na poli choreografickém, plně se ponořit do této jedinečné umělecké formy, popustit uzdu svým představám a přivést své kreace na jeviště. Dance Lab proměňuje mladé tanečníky Baletu Národního divadla v choreografy a je jedinečnou příležitostí, jak nekonvenčním způsobem nahlédnout na různorodé přístupy vedoucí k zrození nového uměleckého díla, choreografie, baletu.

Dance Lab Baletu Národního divadla 2021

Taneční laboratoř? Šance pro členy souboru Baletu ND realizovat se právě v tvůrčím prostoru… Uchopit své vize a představy o umění, zhmotnit je. Jde o platformu, která pomáhá najít nové choreografické naděje, podchytit skryté talenty. A co znamená pro diváky? Možnost zažít jedinečný okamžik, kdy se z interpreta stává tvůrce. Vždyť nejednou jde o milníky, na které se nezapomíná.
Balet Národního divadla dává prostor mladým talentům cíleně a dlouhodobě. A je dobře, že i v této sezoně se podařilo v rámci programové nabídky zařadit dvě výjimečná představení, Dance Lab.

Premiéra se uskuteční 19. listopadu 2021 od 20 hodin na Nové scéně, jediná repríza pak 20. listopadu v 15 hodin.

Program nabídne sedm autorských děl, tančit budou sólisté a členové Baletu ND. Své choreografie uvedou: Marco Accardi, Abigail Bushnell, Rebecca Mabin, John Powers, Fraser Roach, Basil Schwerzmann a Matěj Šust.

Marco Accardi ke své choreografii Viral uvádí: “Černé plátno je nedotčená, harmonická, čistá plocha, která symbolizuje pojetí nevinnosti a neznalosti neznáma, které se nachází v budoucnosti. Co se ale stane, když se uprostřed plátna objeví červená tečka?“ Za zmínku stojí určitě i zajímavost, že Marco přizval ke spolupráci další členku Baletu ND Theodoru Lehu, která se představí v roli DJ.

Edges of the Present tanečnice Abigail Bushnell je choreografie pro tři muže a dvě ženy tančící sólově či v duetech. Společně zkoumají své vlastní já, to, čím jsme pro ostatní … Abigail tvoří na hudbu z alba souboru Attacca Quartet Real Life, která prolíná klasické smyčce a elektroniku, jejichž kombinace evokuje pohyb, objevování a energii.

Rebecca Mabin přichází s choreografií Nervous Walls, nicméně inspiraci hledala v Bibli: Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele.” Bible, Jan 15:13. Rebecca se ptá: Co vlastně znamená být skutečně svobodný? Co vlastně znamená milovat? Odkud láska přišla? A koho milujete natolik, abyste položili svůj vlastní život? 

Fraser Roach v rámci Dance Lab uvede dílo Carpe Diem na hudbu Yanna Tiersena, v němž si hraje s myšlenkou aury, která vás fyzicky i emocionálně řídí a plně ovládá bez vašeho svolení, děsivé reality, které nelze uniknout.

Basil Schwerzmann uvede dílo s názvem Pictures from Chronos. Tato taneční suita sestává z různých úryvků z opery Kronos, líčících cestu lásky, života a extatické radosti, ale také strachu, pocitu viny a smrti. Choreografie ani hudba ještě nebyly uvedeny před diváky. Partituru napsal specificky pro tanec významný švýcarský skladatel Matthias Mueller, který v ní vůbec poprvé použil svou techniku zvukového pole, pomocí které dokáže navodit různé emoce vyjádřené v poetickém libretu Gudrun Orlet.

John Powers se ve svém Only Sometimes nechal inspirovat hudbou v Texasu kultovně vyznávaného country-folk-rockového zpěváka Townese Van Zandt a jeho To Live's To Fly. „Mým cílem je dosáhnout, aby proces a výsledný produkt byly na jevišti v souladu, a také, abych měl možnost chvíli přemýšlet o svém životě. Zároveň doufám, že svým dílem vyjádřím něco, v čem diváci rozpoznají vlastní životní zkušenost.“

Matej Šust je českým zástupcem mezi mladými choreografy a také zvolil ryze český námět, totiž téměř kultovní Sládkovu Křišťálovou studánku.  Ke svému velmi originálnímu dílu říká: Opakování je matkou všednosti“ a dodává: „Dojemná báseň J. V. Sládka o půvabu Lesní studánky byla od doby svého vzniku přednášena na mnoha místech a mnoha styly. V mé choreografii zazní v mnoha podobách, od upřímně prožité přes budovatelsky zanícenou až po strojově odbytou, kde se zcela vytrácí význam.“

foto vizuálu: Filip Šlapal 
foto: Zdeněk Sokol

#dancelab #dancelab2021 #mladi #choreografie #balet

Foto a video galerie

    Sdílet na sociálních sítích

    Praktické informace

    Kde si koupit vstupenky

    Národní divadlo prodává vstupenky až na 6 měsíců dopředu. V současné době je možné zakoupit vstupenky na představení Činohry, Baletu, Opery a Laterny magiky konaná v měsících březen–srpen 2024.

    Při koupi online je možné získat e-vstupenku. Papírové vstupenky si můžete vyzvednout v pokladnách Národního divadla.

    Co si vzít na sebe?

    Divák by měl svým zevnějškem a chováním respektovat společenské zvyklosti při návštěvě divadelního představení.

    Parkování u ND

    Při návštěvě Národního divadla a Nové scény je možné využít podzemní parking ND (parkoviště pod Provozní budovou Národního divadla - vjezd z ulice  Ostrovní).

    Ceník a provozní řád

    Občerstvení na Nové scéně

    Pro občerstvení na Nové scéně využijte Café Nona