Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Foyer

Březen 2024

V hlavní roli: žena

Když jsme v redakci přemýšleli o tom, jak přesně pojmenovat téma tohoto čísla, padaly různé návrhy – V roli žena, V roli ženy, Žena v roli, V hlavní roli: žena, Žena na scéně… Nic nebylo přesné, ale nakonec vstoupil do diskuse muž – náš grafik a vyjádřil názor, že slovo „žena“ je krystalicky čistým a jednoznačným vyjádřením tématu.

V souvislosti s úlohou žen se často citují slova královny Alžběty II., mimochodem hlavní postavy inscenace Audience u královny, kterou Činohra ND s velkým úspěchem uvádí od roku 2015, která právě v tom roce zahájila 100. výroční zasedání Ženského institutu: „Od roku 1915 došlo k významným ekonomickým a sociálním změnám. Ženy získaly volební právo, britské ženy poprvé vystoupily na Everest a země si zvolila první premiérku.“ „V moderním světě,“ pokračovala v prohlášení, které mnozí považují za její nejsilnější veřejné prohlášení o feminismu, „jsou možnosti žen dát společnosti něco hodnotného větší než kdykoli předtím, protože díky jejich vlastnímu úsilí nyní hrají mnohem větší roli ve všech oblastech veřejného života.“*

Je to přesně tak. Lidstvo není v mnoha ohledech tak bohaté, aby mohlo nechat ženský potenciál a pohled na svět ležet ladem. A nepřijmout dar je přece jen trochu zvláštní. Nejedná se jen o něco, co chtějí ženy dát společnosti, ale o dar obecně. Nebát se dárek dát, ale také nebát se ho přijmout. A jsme opět u respektu.

V našem březnovém magazínu jsme tedy dali větší prostor ženám, které nám na scéně v roli vypráví o ženském údělu, o ženách mezi ženami, o jejich láskách a osudech. V anketě nám odpověděly silné ženské osobnosti, jak složitá byla či nebyla jejich kariérní cesta ve světě mužů. Povíme si o ženských protikladech v baletu La Sylphide, ale i o tom, které ženy stály za úspěchy Laterny magiky.

Svět žen by nebyl světem žen, kdyby v něm chyběli muži. A tak jsme dali velký prostor také jim. Dirigent Kent Nagano nám řekne, čím je pro něho úchvatná Wagnerova Valkýra a z jaké strany ji chce umělecky uchopit. Také izraelský choreograf a tanečník Eyal Dadon přidá hodně ze své exploze energie.

Téma Ženy není možné zcela zachytit, protože co žena, to jiný svět a názor. Divadlo je plné žen a tím nemyslíme jen divačky a herečky, tanečnice, pěvkyně. Psali o nich muži, kteří ženskému světu (přiznejme si to) velmi dobře rozuměli. Psali o Libuši, Maryše, Rusalce, Valérii, Vasse Železnovové, Kátě, Jenůfě, Tosce, Julii… Psali o nich skvěle. Možná proto, že dobře naslouchali ženám kolem sebe a hlavně svým Múzám. Ženy ovšem ukazují, že to umí také a po svém. A to je dobře.

* Zdroj: Queen Elizabeth II moments: 5 of the monarch’s best feminist moments

Dana Flídrová, redakce

Sdílet na sociálních sítích