Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Kent Nagano

Host Opery

Biografie

Kent Nagano je považován za jednoho z nejlepších dirigentů současného operního i orchestrálního repertoáru. Od září 2015 je generálním hudebním ředitelem Hamburské státní opery a šéfdirigentem Hamburské státní filharmonie. Je také uměleckým ředitelem projektu Ring s Concerto Köln a Drážďanským festivalovým orchestrem a patronem festivalu v Herrenchiemsee. Byl jmenován čestným dirigentem Státní filharmonie (2023), Symfonického orchestru Montréal (2021), Concerto Köln (2019) a Deutsches Symphonie-Orchester Berlin (2006).

Sezonu 2023/2024 v Hamburku zahájil čtyřmi koncerty s Filharmonickou akademií v Laeiszhalle, poté dirigoval Státní filharmonický orchestr na Rathausmarkt Open Air a v Labské filharmonii. Následovala série operních představení ve Státní opeře v září a říjnu: premiéra Musorgského Borise Godunova v nastudování Franka Castorfa a premiéra Straussovy Salome v nastudování Dmitrije Čerňakova, představení Sciarrinovy opery Venere e Adone a Brittenova Petera Grimese. Kromě toho bude Nagano během sezony dirigovat symfonické koncerty se Státní filharmonií, včetně novoročního vystoupení v Labské filharmonii. V Hamburku uvedl v minulých letech opery Trójané, Lulu, Lady Macbeth Mcenského újezdu, světovou premiéru opery Toshia Hosokawy Stilles Meer (Tiché moře) a německou premiéru Benjaminovy opery Lessons in Love and Violence, koncerty pod širým nebem na Rathaus-marktu a světovou premiéru skladby Pascala Dusapina Waves pro varhany a orchestr v Labské filharmonii. Orchestrální turné s Filharmonickým státním orchestrem Hamburg zavedla Kenta Nagana do Japonska, Španělska a Jižní Ameriky.

Kent Nagano spolupracoval s předními orchestry, včetně Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, Orchestre Philharmonique Radio France, Orchestre de l’Opéra national v Paříži, Chicagského a Detroitského symfonického orchestru, Symfonického orchestru Finského rozhlasu a Vídeňských symfoniků. Zvláštními projekty byly inscenace Wagnerova Zlata Rýna s Concerto Köln a Bernsteinovy opery A Quiet Place v Pařížské opeře. Dirigoval Dusapinovu operu Il viaggio, Dante na Festivalu v Aix-en-Provence, Hindemithovu operu Cardillac a Poulencovy Dialogy karmelitek v Pařížské opeře a Henzeho Basaridky a premiéru opery Láska na dálku Kaiji Saariaho na Salcburském festivalu. Mezi další světové premiéry, které Nagano dirigoval, patří Bernsteinova skladba White House Cantata a opera Alenka v říši divů skladatelky Unsuk Chin, Tři sestry od Petera Eötvöse a Smrt Klinghoffera a El Niño od Johna Adamse.

V sezoně 2023/24 vystoupí Kent Nagano v mnoha koncertních síních (například Rosey v Rolle, Konzerthaus Bozen, Maison symphonique v Montrealu, Concertgebouw v Amsterdamu, Tonhalle v Curychu, Berlínská filharmonie, Konzerthalle v Bamberku a Kulturpalast v Drážďanech). Kromě toho bude dirigovat Orchestre de l’Opéra de Lyon a uvede novou inscenaci Ligetiho opery Le Grand Macabre Krzysztofa Warlikowského v Bavorské státní opeře v Mnichově. Pod uměleckým vedením Kenta Nagana a intendanta Drážďanských hudebních slavností Jana Voglera bude provedena Wagnerova tetralogie provedena v uměleckém kontextu doby, v níž vznikla, na základě nejnovějších poznatků výzkumu Wagnera a interpretační praxe a bude začleněna do rozsáhlého programu v rámci víceletého projektu “Wagnerovské cykly" Drážďanských hudebních slavností v letech 2023–2026. Předehrou bylo uvedení Zlata Rýna na Drážďanských hudebních slavnostech v roce 2023 a zájezd do Kolína nad Rýnem, Ravella a Lucernu pod hudebním vedením Kenta Nagana. V roce 2024 následuje Valkýra.

K nejvýznamnějším událostem spolupráce Kenta Nagana s OSM jako hudebního ředitele v letech 2006–2020 patřilo otevření nového koncertního sálu orchestru La Maison Symphonique v září 2011, provedení kompletních cyklů Beethovenových a Mahlerových symfonií, Schönbergových Gurrelieder, koncertních verzí Wagnerových oper Tannhäuser, Tristan a Isolda a Zlato Rýna, Honeggerova oratoria Jana z Arku na hranici a Messiaenovy opery Svatý František z Assisi. Zájezdy Nagana a orchestru vedly do Kanady včetně severních teritorií, Japonska, Jižní Koreje, Evropy (naposledy 2019), Latinské Ameriky a USA. V červenci 2018 dirigoval Kent Nagano s OSM na zahajovacím koncertu Salcburského festivalu Pašije sv. Lukáše Krzysztofa Pendereckého. Mezi jeho nahrávky s OSM u Sony Classical/Analekta patří Mahlerovy orchestrální písně s Christianem Gerhaherem z roku 2013 a kompletní nahrávka všech Beethovenových symfonií z roku 2015. V roce 2016 vydala společnost Decca nahrávku severoamerické premiéry Honeggerovy a Ibertovy opery L’Aiglon. Dalšími nahrávkami, které Decca vydala, jsou Danse Macabre s díly Dukase, Saint-Saënse, Ivese a dalších v roce 2016 a také nahrávka Bernsteinovy skladby A Quiet Place v roce 2018 u příležitosti skladatelových 100. narozenin. V roce 2019 vyšly Common tones in simple time & harmony Johna Adamse (Decca), v roce 2020 Pašije sv. Lukáše Pendereckého (BIS) a skladby Ginastery, Bernsteina a Samyho Moussy (Analekta).

V Bavorské státní opeře, kde byl v letech 2006–2013 generálním hudebním ředitelem, objednal Kent Nagano nové opery, například Babylon Jörga Widmanna, Das Gehege Wolfganga Rihma a Alenku v říši divů Unsuk Chin. Mezi nové inscenace patřily Musorgského Boris Godunov a Chovanština, Straussova Ariadna na Naxu a Žena bez stínu, Poulencovy Dialogy karmelitek, Messiaenův Svatý František z Assisi, Bergův Vojcek, Written on skin George Benjamina a Wagnerův Prsten Nibelungův. Turné vedla Nagana a Bavorský státní orchestr po Evropě a Japonsku. Kromě Brucknerových Symfonií č. 4 a 7 (Sony) vydal Kent Nagano několik operních představení s Bavorským státním orchestrem na DVD: Alenku v říši divů Unsuk Chin (2008) a Musorgského Chovanštinu (2009), obojí label unitel classica/medici arts, Dialogy karmelitek (Bel Air Classiques, 2011) a Lohengrina (Decca, 2010).

Dalším velmi významným obdobím Naganovy kariéry bylo jeho působení ve funkci uměleckého ředitele a šéfdirigenta Německého symfonického orchestru Berlín v letech 2000 –2006. S orchestrem provedl Schönbergova Mojžíše a Árona (ve spolupráci s Los Angeles Opera), na Salcburském festival provedli Zemlinského Krále Kandaula i Schrekerovu operu Poznamenaní, a ve Festspielhausu Baden-Baden hostovali s Parsifalem a Lohengrinem v nastudování Nikolause Lehnhoffa. Nahrávky s Deutsches Symphonie-Orchester Berlin pro Harmonia Mundi zahrnují tak rozmanitý repertoár, jako je Bernsteinova Mše, Brucknerovy symfonie č. 3 a 6, Beethovenův Kristus na hoře Olivetské, Wolfovy Mörike-Lieder, Mahlerova Symfonie č. 8, Die Jakobsleiter, Friede auf Erden a Variace pro orchestr, op. 31 A. Schönberga či Brahmsova Symfonie č. 4. V červnu 2006 orchestr jmenoval Nagana čestným dirigentem. V říjnu 2019 rozšířili Kent Nagano a Mari Kodama své společné nahrávky Beethovenových děl pro klavír a orchestr o Beethovenův Klavírní koncert Es dur WoO 4, téměř neznámé dílo ze skladatelova mládí, a jeho Rondo pro klavír a orchestr WoO 6 s Deutsches Symphonie-Orchester Berlin. Kompletní vydání Beethovenových klavírních koncertů vyšlo na etiketě Berlin Classics. Nagano získal Grammy za nahrávky Busoniho Doktora Fausta s Opéra National de Lyon, Prokofjevova Petra a vlka s Ruským národním orchestrem a Lásky na dálku K. Saariaho s Německým symfonickým orchestrem Berlín. Dlouhodobě spolupracuje s vydavatelstvími BIS, Decca, Sony Classical, FARAO Classics a Analekta a natočil také CD u Berlin Classics, Erato, Teldec, Pentatone, Deutsche Grammophon a Harmonia Mundi.

U příležitosti 70. narozenin Kenta Nagana v roce 2021 vyšlo v říjnu na labelu BR Klassik 3CD album s díly Oliviera Messiaena. Vydání obsahuje živé nahrávky děl Poèmes pour Mi, Chronochromie a La Transfiguration de Notre Seigneur Jésus-Christ z jeho koncertů se Symfonickým orchestrem a sborem Bavorského rozhlasu. V září 2021 vydal Kent Nagano u nakladatelství Berlin Verlag svou druhou knihu. V knize 10 Lessons of my Life vzpomíná na deset setkání, z nichž si odnesl důležitá ponaučení pro svou kariéru i osobní život. Jsou zde setkání s islandskou popovou umělkyní Björk, Frankem Zappou, Leonardem Bernsteinem, Pierrem Boulezem a nositelem Nobelovy ceny za fyziku Donaldem Glaserem. V roce 2015 vydal Kent Nagano v nakladatelství Berlin Verlag knihu Erwarten Sie Wunder!, v níž apeluje na význam klasické hudby v dnešním světě. V roce 2019 vyšla kniha v angličtině v kanadském nakladatelství McGill-Queen’s University Press pod názvem Classical Music – Expect the Unexpected a v roce 2015 pod názvem Sonnez, merveilles! ve francouzštině v Éditions du Boréal.

Nagano se narodil v Kalifornii, se svým rodným státem udržuje úzké vazby; v letech 1978–2009 byl hudebním ředitelem Berkeleyského symfonického orchestru. První velké úspěchy zaznamenal s Bostonskými symfoniky v roce 1984, kdy ho Messiaen jmenoval asistentem dirigenta Seijiho Ozawy pro premiéru jeho opery Svatý František z Assisi. Naganův úspěch v Americe vedl ke jmenování do evropských funkcí: hudební ředitel Opéra National de Lyon (1988–1998) a hudební ředitel Hallé Orchestra (1991–2000). V roce 2003 se Kent Nagano stal hudebním ředitelem Losangeleské opery. Kent Nagano získal v roce 2005 čestný doktorát McGillovy univerzity v Montrealu, v roce 2006 čestný doktorát Montrealské univerzity a v roce 2018 čestný doktorát Sanfranciské státní univerzity. Od roku 2017 je Kent Nagano nositelem titulu Compagnon Řádu umění a literatury v Québecu a na podzim roku 2023 mu byl rovněž udělen titul Rytíř francouzského Řádu umění a literatury.

Foto:  Sergio Veranes Studio