
Činohra
Prosinec 2024
Privatizace jako mýtus o znovunabytí svobody
Leitmotivem této činoherní sezony je vize rozvrácené a znovu konsolidované krajiny. Není tedy divu, že se v jednotlivých titulech zpravidla objevuje jakýsi bod zlomu, bezprecedentní událost, která vše změní, po níž už nic není jako dřív. Alespoň zdánlivě…
Snažíme se, aby tituly, které vybíráme, byly co nejvíce provázány jak s českou, či dejme tomu středoevropskou historií, tak i s tím, čím v současnosti aktuálně žijeme. I letošními inscenacemi na Nové scéně – projekty 100 songů a Privatizace – reagujeme jak na současnost, tak i na události poměrně nedávné. Právě proto jsme v autorské inscenaci Petra Erbese a Borise Jedináka Privatizace, která bude mít premiéru na konci ledna 2025, chtěli zkoumat zásadní okamžik českých dějin, jenž položil základy současnému rozložení socio-ekonomických a politických sil ve veřejné sféře a také ovlivnil životy nás všech.
Petra Erbese a Borise Jedináka jsme vybrali pro autorskou inscenaci záměrně – oba tvůrci se zabývají aktivní rolí diváků, strukturami hry či projekty přesahujícími běžný rámec divadla. Vystudovali režii a dramaturgii na Katedře alternativního a loutkového divadla na DAMU, jako režijně-dramaturgické duo působí v Divadle Na zábradlí a spolu s dalšími spolužáky tvoří skupinu 8lidí. V té pracují scénografové, dramaturgové a režiséři, kolektivně a demokraticky tvoří, a to především v rámci témat, která vycházejí z nich, zároveň se také sami stávají herci. Ve svých autorských inscenacích, často inspirovaných reálnými příběhy či událostmi, kladou důraz na otevřenou inscenační formu, a především témata rezonující se současnou společenskou situací.
Právě kuponová privatizace se stala jakýmsi základním kamenem novodobého mýtu o znovunabytí svobody. Mnohé osobní příběhy spojené s kuponovou privatizací v sobě obsahují motiv jakéhosi pohádkového „kdyby“. A to nás také úplně na začátku uvažování o tématu inspirovalo a zaujalo: „Jak bych dnes mohl žít, kdybych se tehdy rozhodl investovat jinak?“ – „Jak by vypadal můj život, kdyby mí rodiče tehdy šíleně zbohatli?“ – „Co kdyby po dědovi zbyly akcie, o kterých nikdo neví?“ Jako by se v pojetí malé a velké privatizace střetávaly malé a velké dějiny České republiky, ale i každého z jejích občanů.
Čím více jsme o tématu přemýšleli, tím více se naše idea stáčela k osudu konkrétního hrdiny, Petra Kellnera. Jeden z velkých osudů kuponové privatizace totiž končí tragickou havárií. V době nejsilnějšího lockdownu během luxusní dovolené daleko od civilizace na vrcholu ledovce umírá člověk, jehož do zřícené helikoptéry přivedl astronomický úspěch prožitý v devadesátých letech. Jeho život končí v absolutním tichu a izolaci, do které se tak dlouho snažil skrývat před zraky veřejnosti. Jak to, že po desetiletích nevyžádané mediální pozornosti, po salvě dotazů, „jak vůbec bylo možné získat takové bohatství a jak se s ním žije,“ ho ve chvíli smrti nikdo neslyší…?
Dokumentární inscenace, která bude do určité míry vytvářena společně s herci, vychází především z rozhovorů, vzpomínek a svědectví lidí, kteří se v okolí Petra Kellnera vyskytovali, byli nějakým způsobem ovlivněni jeho aktivitami či se stali pozorovateli (a dá se říci i „hodnotiteli“) Kellnerovy kariéry a bytí.
Kolem osoby Petra Kellnera vzniklo už za jeho života jakési informační vakuum, které se po nečekané, tragické smrti ještě prohloubilo. A přesto měl tento „neviditelný člověk“ na českou politiku a společnost vliv jako málokdo. Motiv neviditelnosti i motiv opuštění a samoty na vrcholu moci nás proto na osudu ústředního hrdiny zaujaly především. Právě jeho životní příběh je totiž skutečným příběhem privatizace – a naše inscenace bude proto mnohem víc vypovídat o privatizaci jednoho konkrétního lidského osudu, než o privatizaci jako takové.
Sdílet na sociálních sítích