
Laterna magika
Září 2022
Kouzlo Kouzelného cirkusu
Poetický příběh o putování dvou klaunů, za jehož vznikem stály osobnosti, jako byl JOSEF SVOBODA, EVALD SCHORM, JIŘÍ SRNEC nebo JAN ŠVANKMAJER, měl svou premiéru 15. dubna 1977 v tehdejším pražském sídle Laterny magiky v paláci Adria. Světový úspěch tohoto divadelního unikátu překvapil. Nikdo ale netušil, že se Kouzelný cirkus bude hrát ještě dalších pětačtyřicet let, od roku 1983 na Nové scéně ND. V čem spočívalo a dodnes spočívá jeho kouzlo?
S loučením s Kouzelným cirkusem, a to slavnostní derniérou 28. září 2022, si připomeňme jeho význam.
Kouzlo Kouzelného cirkusu snad spočívá v jeho jedinečné poetice a nadčasovém tématu věčného hledání a touze po kráse, v okouzlující projekci, humorných scénkách i tanci, který vznikal původně pod vedením hned pěti choreografů, z nichž hlavním byl Karel Vrtiška. Nebo snad stojí na magické scénografii Josefa Svobody, která vás katapultuje do světa iluze, nebo na snivé hudbě Oldřicha F. Korteho? Nebo tkví v metaforických kostýmech výtvarníka Zdenka Seydla? Či v jeho lehkosti i hloubce, smutku i radosti? Anebo zkrátka ve všem dohromady?
Kritik Clive Barnes v New York Post už v roce 1979 vystihl podstatu inscenace: „… Ustálená klišé poetické metafory klaunů vylézajících z vejce a usilujících o naplnění svého životního údělu, jsou přeměněny v takový druh divadelního kouzla, jaké jsme dosud nepoznali... Autoři za asistence populárního černého divadla vytvořili zázračné divadelní představení. Byl jsem jím okouzlen...“ A pak například Dominika Prokopová ve Fullmoonzine.cz v roce 2014 „V čem spočívá největší kouzlo Kouzelného cirkusu? V tom, že nám ukazuje to, co nás vždycky zajímalo. Odkrývá to, co se děje za oponou.“
Stalo se něco magického, když se v roce 1976 (příprava inscenace trvala více než rok) sešla skupina vizionářů, kteří jednotlivě udávali směr v uměleckých disciplínách, kterým se věnovali. Tvůrčí kadence a individualismus byl v jejich spojení něčím nádherným a nepopsatelným. Stal se kouzlem. Stal se lehkostí.
Jiří Srnec na vznik Kouzelného cirkusu hezky vzpomínal v roce 2011, když řekl: „Sešla se v roce 1976 mimořádná společnost. Osobně svolával, vybízel ke spolupráci Evald Schorm bytosti všech profesí do svého týmu. Na první schůzce několik slov o námětu, o dvou klaunech a jejich lásce k Venuši. Na příští setkání přišli již jen věřící a nadšení. Od samého počátku narůstal zázrak vzájemného porozumění. Bylo dobré být účasten. Otevřel se prostor pro nevídané, nové. Hned následovalo zkoušení na jevišti. Artistická virtuozita, balet, ale také klaunerie a oduševnělý tanec růže. Na velké louce ve Stromovce stál opravdový cirkusový stan. Zazněla trumpeta, vycházelo slunce z mořských vln. U všeho toho hledání, nabízení, nacházení režisér Evald Schorm s černou svatozáří své pokrývky hlavy, usměvavý, laskavý, klidný. Pro let balonem jsem měl připravený scénář. Šel jsem za Evaldem, potřeboval jsem film. Evald pravil: ‚Natoč si to sám.“… nikdy jsem to nedělal…‘ Nato Evald: ‚Filmařem je každý, kdo nedokázal, že jím není.‘… A tak se tedy stalo, co tam dodnes je… a s nádhernou hudbou Oldřicha Korteho.“
Právě spolupráce byla pro režiséra Evalda Schorma stěžejní. Jiří Srnec jednou poznamenal: „Na Evaldovi se mi nesmírně líbilo, že když už nás vyzval ke spolupráci, tak chtěl opravdu spolupráci. Námět představení byl ovšem jeho. On přišel s tím, že hlavní postavy jsou dva klauni, kteří prožívají život a svou lásku. Ale vyslechl mnoho nápadů a námětů a mnoho jich přijal,“ vystihl podstatu spolupráce týmu Jiří Srnec v jednom z rozhovorů. „V Laterně magice velmi záleží na tom, jaká skupina lidí se sejde, aby se sjednotila v názoru. Evald Schorm velice pečlivě dbal na to, aby představení nebyla exhibice někoho, kdo chce předvést, že je geniální v jedné věci, naopak ať je mnohostranný, ať se projeví v tom či onom. Protože inspirací může být cokoli, barva či tvar, a i tvar může být úplně imaginární. Evald věděl, že si rozumíme.“

Evald Schorm

Kouzelný cirkus navštívil 17 zemí a 50 měst po celém světě. Nejčastěji mířily zájezdy do Evropy, především do Nizozemí a Německa, ale Kouzelný cirkus se hrál také v New Yorku, v Montrealu, Tel Avivu nebo Jeruzalémě, Itálii, Španělsku, Kanadě, Francii, Belgii, Turecku, Dánsku či Řecku. V titulních rolích se představilo 25 Smutných a 22 Veselých klaunů, 25 Svůdců a 33 Venuší.
Ve dnech jeho derniéry je nutno této ikonické inscenaci vzdát hold. Vždyť v žánru tanečního i nonverbálního divadla byl Kouzelný cirkus nejdéle bez přestávky uváděnou inscenací na světě. V té době ojedinělá multimediální i multižánrová inscenace, která přinesla snad tu nejvyváženější směs stylů a žánrů: tanec moderní, balet i tanec lidový, pantomimu, film, černé divadlo i náznak divadla loutkového, inspirovala po 5 dekád další a další tvůrce. V očích dospělých otvírala svět fantazie. V očích dětí rozsvěcovala radost.
S Kouzelným cirkusem, který byl odchován poetismem a experimentálním divadlem, bych se rozloučila vyhozením klobouku do výšky. S lehkostí a životem v srdci a s větou Vítězslava Nezvala:
Nedaleko Vaší rodiny majitel cirkusu měl vůz tažený labutěmi a Vy jste byla nejkrásnější labuť z celé ulice jak hydroplán nad Miramare (Vítězslav Nezval, Mireio, 1923).
Děkujeme za ty roky fantastických poutí k sobě. A nutno říci, že to není loučení definitivní. Kouzelný cirkus se totiž přenáší do nové podoby, do online prostoru a budou ho moci zhlédnout i další a další generace po celém světě.
David Stránský a Libor Kettner (na plátně Pavel Veselý)
Foto: S. Gherciu
Sdílet na sociálních sítích

Laterna magika, Téma
Říjen 2025

Laterna magika
Říjen 2025
Valérie objevuje Stavovské divadlo
Poetická inscenace Laterny magiky odhaluje na historickém jevišti další vrstvy svého příběhu

Laterna magika, Rozhovory
Září 2025
Z New Yorku zpět na scénu: Robert Vano tvoří pro Laternou magiku
„Chodím vždycky včas.“ Fotograf Robert Vano o divadle, emigraci i kráse okamžiku