Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Foyer, Činohra, Balet, Laterna magika

Březen 2024

Ještě odvážněji! Národní divadlo vstupuje do nové sezony

Národní divadlo v září 2024 vstoupí do své 142. sezony. Ve středu 14. února proběhla tisková konference, kde vedení Národního divadla podrobně seznámilo média a veřejnost se svým novým dramaturgickým plánem na sezonu 2024/25, pro kterou připraví celkem 21 premiér, na repertoáru nabídne dalších 66 inscenací.

Opera

Opera Národního divadla a Státní opera pod vedením uměleckého ředitele Per Boye Hansena vstupují do sezony 2024/25 s ambiciózním plánem. Představí osm nových inscenací, uvedou 320 představení a 39 různých operních titulů.

 V Národním divadle a Stavovském divadle

V rámci Roku české hudby 2024 uvede Šárku, nejznámější operu Zdeňka Fibicha. V návaznosti na úspěšnou spolupráci v divadle Aalto Theater Essen při této příležitosti hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra pozval do Národního divadla německého režiséra Kay Linka.

V lednu 2025 se ve Stavovském divadle uskuteční premiéra inscenace Médey Luigiho Cherubiniho. Jako jedno z nejvýznamnějších děl pomozartovského období se tato opera stala pevnou součástí světového repertoáru. Hudebního nastudování se ujme Robert Jindra, který bude spolupracovat s renomovaným německým režisérem Rolandem Schwabem.

V březnu 2025 představíme v Národním divadle oceňovanou inscenaci opery Faust Charlese Gounoda v režii věhlasného německého tvůrce Jana Philippa Glogera. Hudebního nastudování se ujme francouzský dirigent Sébastien Rouland.

Po nedávné úchvatné inscenaci Káti Kabanové, kterou brzy uvede i Semperova opera v Drážďanech, se v květnu 2025 katalánský režisér Calixto Bieito vrátí do Národního divadla, kde vytvoří novou inscenaci opery Její pastorkyňa Leoše Janáčka. Orchestr Národního divadla bude řídit česko-norský dirigent Stefan Veselka, který bude v Praze debutovat. 

Ve Státní opeře

Nadcházející sezonu ve Státní opeře zahájíme novým nastudováním mistrovského díla Giuseppa Verdiho Otello s hvězdným obsazením.

V listopadu 2024 bude poprvé v novodobé historii uvedena v Praze barokní opera Platée Jeana-Philippa Rameaua, kterou připraví význačný český odborník na historicky poučenou interpretaci staré hudby Václav Luks spolu s režisérským tandemem Martina KukučkyLukáše Trpišovského.

V březnu 2025 uvedeme novou inscenaci opery Giacoma Pucciniho Manon Lescaut pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Andrije Jurkevyče a v režii renomované slovenské umělkyně Slávy Daubnerové.

Po nastudování Le Grand Macabre Györgyho Ligetiho, které bude mít premiéru letos v červnu, uvedeme další významné hudební dílo 20. století, operu Lear Ariberta Reimanna. Režie byla svěřena vyhledávané české tvůrkyni Barboře Horákové Joly. Hudebního nastudování se ujme německý dirigent Hermann Bäumer.

Státní opera

Festivaly

Dramaturgický plán zahrnuje také dva festivaly italské opery. Na konci listopadu 2024 si připomeneme sté výročí smrti Giacoma Pucciniho čtyřmi večery, během nichž zazní jeho mistrovské kusy Bohéma, Madame Butterfly, ToscaTurandot. Na únor 2025 připravuje Andrij Jurkevyč jedinečný koncert. Do Prahy přizval australskou sopranistku Jessicu Pratt, světo­známou umělkyni a specialistku na bel canto, která pravidelně vystupuje na nejprestižnějších scénách světa. Naši diváci se dále mohou těšit na pokračování oblíbených písňových recitálů ve Stavovském divadle, které budou odrážet jak probíhající Rok české hudby 2024, tak naše hlavní inscenace. Na 15. února 2025 připravuje Robert Jindra pozoruhodný koncert, na němž zazní dva písňové cykly: monumentální Píseň o zemi Gustava Mahlera a strhující Kouzelné noci Bohuslava Martinů, inspirované čínskou poezií.

Činohra

Pro 142. sezonu Národního divadla připravila Činohra Národního divadla pod vedením režijního dua SKUTR už třetí dramaturgický plán. Zatímco první sezona se zabývala vztahovými hrami a příběhy, v sezoně druhé se posunuli k aktuálnějším tématům. Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský sami ještě dodávají: „Aktuální dramaturgický plán by se mohl jmenovat Hledání lásky a naděje v rozvrácené zemi. Předpokládejme, že válečný konflikt, který zachvátil Evropu, časem skončí a překlopí se do naléhavých otázek ‚Co bude dál?‘ Tedy – co dělat, za jakou cenu žít dál, jak řešit téma viny a odpuštění?“

Vize rozvrácené a znovu konsolidované krajiny se vlastně objevuje ve všech připravovaných titulech. Autorská inscenace Petra ErbeseBorise Jedináka Privatizace se bude zabývat zásadním okamžikem českých dějin, který položil základy současnému rozložení socioekonomických a politických sil ve veřejné sféře a také ovlivnil stovky tisíc životů nás všech.

Britský dramatik Robert Icke zase ve své Orestei dokázal odvážně a přesvědčivě na půdorysu více než dva tisíce let staré hry vystavět nové neúpro­s­né drama o neurotickém světě na pokraji zkázy, které nám prostřednictvím inscenace režiséra Mariána Amslera klade otázky, kde leží hranice dobra a zla a kdy může být spravedlnosti učiněno zadost.

Podobná témata lze nalézt i v site specific titulu Don Quijote. Pustá země pro Státní operu – v reakci na první světovou válku vytvořil Thomas S. Eliot jednu z nejvlivnějších básnických skladeb 20. století a umístil ji do krajiny spletené z historického vědomí lidstva. Stejně jako on chce i režijní duo SKUTR hledat ideje, které jsou po rozvratu společnosti zásadní.

Mezi ty může patřit například návrat k čistému a nezkalenému dětství v autorské inscenaci Tři mušketýři a já výrazné persony současného světového divadla, Dmitrije Krymova, který kvůli nekompromisnímu postoji vůči putinovskému Rusku svoji vlast navždy opustil. Jeho inscenace bude nesporně jedním z vrcholů sezony.

Uvědomění si potřeby lásky a její téma ve všech podobách, tedy i v té zhoubné, projektující se do touhy po všem novém, lepším a větším, touhy po vášni a opojení, nabízí román Gustava Flauberta Paní Bovaryová v dramatizaci a režii mladého, a přesto už několika cenami ověnčeného dramatika a režiséra Tomáše Loužného.

O jiné vyjádření lásky se pokusí inscenace lyrické hry o samotě 100 songů v režii Štěpána Gajdoše. Jeho doménou jsou především autorské inscenace, ale hra Rolanda Schimmelpfenniga ho naprosto uhranula. Když jsme se tento titul, inspirovaný teroristickým útokem v Madridu před dvaceti lety, rozhodli zařadit na repertoár, netušili jsme, že se kvůli prosincové tragédii na pražské filozofické fakultě stane až bolestně aktuální.

Pevnou součástí dramaturgického plánu je i nově připravovaný koprodukční projekt ND Young s pracovním názvem Sorry I Am Compli­cated. Činohra bude dále rozvíjet své nadstandardní a mimorepertoárové aktivity (např. připravované LP Bakchantky se scénickou hudbou ze stejnojmenné inscenace). Na listopad 2024 připravuje další ročník mezinárodního festivalu Pražské křižovatky, kde budou uvedeny např. nejnovější projekty uskupení Rimini Protokoll nebo režiséra Milo Raua.

Národní divadlo - Hynaisova opona

Balet

Balet Národního divadla uvede tři celovečerní premiérové tituly a jeden složený večer ze tří choreografií. Představí tak šest choreografických děl, z čehož čtyři ve světové premiéře. Filip Barankiewicz, umělecký ředitel Baletu ND, říká: „Středobodem umělecké vize Baletu ND je závazek poskytovat divákům rozmanitý repertoár, který zahrnuje klasická, neoklasická a současná díla. Věříme, že nabídka široké škály stylů přináší tanečníkům i publiku bohatý a naplňující zážitek. Snažíme se, aby repertoár byl vyvážený a přitom dynamický, od ikonických klasických baletů po špičkovou současnou tvorbu. Ukazujeme všestrannost a talent umělců Baletu Národního divadla.“

Jako první uvede Balet ND 3. října 2024 ve Stavovském divadle světovou premiéru v choreografii Viktora Konvalinky – původní balet Slunečník, Měsíčník a VětrníkPříběh tří princezen. V týmu s libretistou Štěpánem Benyovszkým a hudebním skladatelem Ivanem Acherem zpracují pohádku na motivy Boženy Němcové.

Také další dílo nese označení světová premiéra, protože půjde o originální zpracování baletu Rimského-Korsakova Šeherezáda v choreografii Maura Bigonzettiho. Ke spolupráci je přizván i další italský tvůrce Carlo Cerri. Světová premiéra se odehraje 28. listopadu 2024 v Národním divadle.

Šperkem na repertoáru Baletu ND se v sezoně 2024/25 dozajista stane Manon, dílo světového renomé a se slavnou inscenační tradicí, která stojí na umění sira Kennetha MacMillana. Česká premiéra bude uvedena 20. února 2025 ve Státní opeře.

Současný tanec posouvá žánr, přináší experiment, často klade otázky existenciální povahy. Takový bude i triptych Sarkasmy, který 24. dubna 2025 v Národním divadle představí díla tří tvůrců: Hanse van Manena (choreografie Sarcasmen), Andreje KajdanovskéhoEyala Dadona (nová tvorba, světové premiéry).

Balet ND plánuje pokračovat ve svých doprovodných aktivitách, pod značkou ND+ budou k dispozici baletní dílny, autogra­miády i dramaturgické úvody, naváže se na úspěch první řady DANCE ON. Sezona 2024/25 bude i dál ve znamení výjimečných turné. 

Nová scéna - hlediště

Laterna magika

Pro 142. sezonu Národního divadla připravuje Laterna magika dvě premiéry. Podle slov Radima Vizváryho, uměleckéhó šéfa Laterny magiky, obě premiéry po více než 20 letech navážou na zahraniční spolupráci s renomovanými režiséry, kteří mají ve svém oboru zcela jedinečné přístupy a vize, jež souzní s principy Laterny magiky a reflektují je.

Režisérem první inscenace In Our Hands je Darcy Grant, umělec ceněný v oblasti fyzického a akrobatického divadla. Patří k předním světovým tvůrcům a jeho tvorba definuje současné cirkusové umění. In Our Hands je multižánrový projekt, který navazuje na repertoár Laterny magiky a zároveň je příslibem progresivního a inovativního přínosu. Premiéra se bude konat 12. prosince 2024 na Nové scéně.

 Thomas „Thom“ Monckton je mezinárodně uznávaný a cenami ověnčený performer a režisér z Nového Zélandu. Pro Laternu magiku vytvoří inscenaci Pluto, která přinese odlehčenější a humornější pohled do filmového studia, založeného skupinou podivínů. Ztvárněním komediálního příběhu nabídne Laterna magika žánr, se kterým doposud nepracovala. Premiéra proběhne 6. března 2025 na Nové scéně.

redakce

Sdílet na sociálních sítích