Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Opera

Květen 2023

Julia Jones: Figarova svatba je Mozartova nejdokonalejší opera

V závěru letošní sezony se můžete těšit na premiéru nového nastudování Mozartovy Figarovy svatby pomyslně dovršující „Da Ponteho cyklus“ (Don Giovanni, Così fan tutte, Figarova svatba) nových mozartovských inscenací uváděných Národním divadlem. Hudebního nastudování se tentokrát ujme anglická dirigentka profesně působící převážně na německých scénách a podiích, Julia Jones. Ta s námi hovořila nejen na téma mozartovského odkazu stále živého ve Stavovském divadle, ale také o interpretaci „staré hudby“ a o tom, jak se během její kariéry změnil pohled na ženu v postavení dirigenta.

Máte bohaté zkušenosti s dirigováním v evropských operních domech. Jak se těšíte na spolupráci s Operou Národního divadla?

Těším se moc! Jedná se o proslulý operní dům s dlouholetou tradicí, takže mám velkou radost, že jeho atmosféru okusím z první ruky.

Navštívila jste v minulosti Prahu? S jakým hudebním odkazem si ji spojujete?

V Praze jsem byla již dříve, ale nikdy pracovně. Jako první mě samozřejmě napadá Antonín Dvořák a Leoš Janáček, jejichž hudbu miluji! A Praha je také spojená s prací řady špičkových světových dirigentů, jako byl například Rafael Kubelík nebo Václav Neumann.

Je pro vás důležité místo, kde dirigujete? Jak vnímáte mozartovským odkaz ve Stavovském divadle?

Don Giovanni je jedna z nejlepších oper, jaké kdy byly napsány, a měla premiéru ve Stavovském divadle, jen pár let před La clemenza di Tito. Nelze slyšet jméno tohoto divadla a nevzpomenout si právě na Mozarta. Opera Národního divadla tuto tradici sezonu po sezoně dále rozvíjí stovkami mozartovských představení. Je pro mě velkou ctí moci dirigovat Figarovu svatbu v místě, kde je Mozartův duch stále živ.

Figarova svatba patří mezi kmenové tituly Stavovského divadla. Na co se při nastudování hlavně soustředíte? A co byste chtěla po stránce interpretace do nové inscenace přinést?

Praha má mimořádně silnou tradici mozartovské interpretace, nicméně interpretace je zároveň velmi osobní záležitost. Za ty stovky let se Figarova svatba hrála mnoha různými způsoby. Důležité je mít hudební koncept, který je přesvědčivý a podtrhuje dění na jevišti.

Vaše mozartovská představení jsou kritikou charakterizována spojeními jako „spalující intenzita“ nebo naopak „nezemská lehkost a průzračnost“. Jaký je podle vás klíč k dirigování a interpretaci „staré hudby“ ve srovnání třeba s velkými romantickými operami 19. století?

Pro mě v tom velký rozdíl není. Vždy usiluji o to, aby všechny složky partitury byly zřetelné a maximálně kontrastní. Platí to pro romantické opery i pro „starou hudbu“. Při interpretaci „staré hudby“ je však třeba předem rozhodnout řadu věcí. Partitury bývají skoupé v otázkách dynamiky nebo techniky hry na smyčcové nástroje. Je třeba se zamyslet nad přednesem, frázováním a samozřejmě použitím vibrata. Všechny tyto prvky dohromady přispívají ke vzniku přesvědčivého představení.

Jaké má podle vás Figarova svatba jako dílo postavení v rámci Mozartovy tvorby?

Je to asi jeho „nejdokonalejší“ opera, jak hudebně, tak dramaticky (ale podobně bych asi odpověděla, kdybyste se zeptala na kteroukoliv jeho jinou operu!). 

Julia Jones, foto D. Häker

Jak vnímáte Mozarta jako skladatele? V čem je jeho hudba podle vás výjimečná?

Z Mozartovy hudby k nám promlouvá jeho duše. Dotýká se nás svým hlubokým humanismem a emocionalitou, často s využitím těch nejjednodušších gest. Každá nota, harmonie či rytmus má svůj důvod a přenášejí na nás radost, smutek, zoufalství, triumf či krásu tak, jak je dokáže sdělit jen skutečný génius.

Pocházíte z Anglie, ale vaše profesní karié­ra je zakotvena především v německých divadlech. Jak vzpomínáte na své začátky v Německu?

Začínala jsem jako korepetitorka v Kolíně nad Rýnem a díky spolupráci s vynikajícími hudebníky, zpěváky, dirigenty a režiséry jsem se učila o všech aspektech opery. Později, jako Kapellmeister, jsem měla příležitost nejen operu, ale i operetu či muzikály, dirigovat – občas v nesčetných reprízách. Začínala jsem takříkajíc „od píky“.

Se ženami v roli dirigentek se dnes setkáváme mnohem častěji než dříve. Mohla byste srovnat postavení ženy jako dirigentky v minulosti a nyní? Vnímáte, že tato profese prošla určitým vývojem?

Naštěstí dnes můžeme na jevištích vidět za dirigentským pultem stále více talentovaných žen. Mnohem více, než když jsem s dirigováním na konci osmdesátých let sama začínala. Partitura Figarovy svatby je však naštěstí od roku 1786 stále stejná! Ať už jste muž nebo žena, váš úkol jako dirigenta je stále stejný – uvést tuto neuvěřitelnou partituru s pomocí zpěváků, sboru a orchestru v život.

Za ta léta jste dirigovala mnoho Mozartových oper. Zbývá ještě nějaké Mozartovo dílo, k jehož dirigování jste se zatím nedostala, a které byste ráda v budoucnu „zařadila na svůj repertoár“?

Měla jsem to štěstí za ta léta dirigovat všechna Mozartova díla, které jsem dirigovat chtěla. Nebyly to přitom jen opery, ale také symfonie a vokální díla. Jedině kdyby byl Mozart žil déle a složil po Symfonii č. 41 „Jupiter“ ještě další symfonii – ta by byla na mém seznamu úplně nahoře!

Julia Jones
Foto: D. Häker

Denisa Rausch

Sdílet na sociálních sítích

Mohlo by vás zajímat