
Téma
Duben 2025
Editorial: Repertoárové stálice
Janáčkova Její pastorkyňa je pevnou součástí repertoáru Národního divadla již více než sto let. V novém čísle časopisu ND se zaměříme nejen na tuto ikonickou operu a její připravovanou inscenaci v režii Calixta Bieita, ale i na další díla, která se vracejí na naše jeviště v nových podobách. Odhalíme, co spojuje Labutí jezero s revolucí roku 1917, představíme dubnové premiéry a podíváme se do zákulisí činohry, opery i baletu.
Janáčkova opera Její pastorkyňa se do Národního divadla dostala dvanáct let po své brněnské (a světové) premiéře, na konci divadelní sezony 1915/1916. Od té doby se stalo pouze jedenáctkrát, že žádná inscenace tohoto titulu nevstoupila v daném roce na jeviště první české scény. Pokud si tedy divák v uplynulých sto devíti letech řekl, že by si zašel „do Národního na Pastorkyňu,“ měl opravdu slušnou šanci, že se mu to podaří. V tomto čísle nabízíme velký rozhovor s Danou Burešovou, představitelkou Kostelničky v chystané premiéře Calixta Bieita, která v Nekvasilově inscenaci z nultých let nastudovala také part Jenůfy. Je pro ni důvěrná znalost jiného charakteru výhoda, nebo ji to naopak limituje? O tom i o mnohém dalším otevřeně mluvila s Ivou Nevoralovou.
Není to ale jenom Její pastorkyňa; je mnoho děl, k nimž se obracejí další a další generace tvůrců a hledají, co může z pole mnohokrát zoraného vzejít. Když padne volba na dalšího Cyrana z Bergeracu nebo Romea a Julii, může být umělec svými předchůdci omezen, může být naopak inspirován, ale asi nikdo, kdo přistupuje ke své práci poctivě, by neřekl, že jde o sázku na jistotu. O úskalích návratů k témuž materiálu pojednává i fejeton Marie Iljašenko.
A pak jsou tituly, které určují podobu celého žánru. Labutí jezero je synonymem baletu. Výjevy z něj naskočí i laikům a jedná se bezpochyby o kus, o němž má jakous takous představu i člověk, který žádnou inscenaci možná ani neviděl. Málokdo ale tuší, že takto ikonické dílo má dvě naprosto rozdílné inscenační tradice, které se liší nejen v partituře, ale zásadně i v ději. I o tom, jak souvisí revoluce sedmnáctého roku s Labutím jezerem, se v poutavém článku rozepsala Bára Truksová.
V dubnu nás v Národním divadle čekají dvě premiéry – baletní triptych Sarkasmy a činoherní inscenace Don Quijote. Pustá země. K oběma tradičně přinášíme doprovodný materiál. K přečtení se ale dá doporučit celá řada článků; text Heleny Bartlové vezme čtenáře do Hongkongu, kde v březnu hostoval Balet ND, Martina Sedláková vedla rozhovor s autorem hudby k inscenaci Valérie a týden divů a Ilona Smejkalová velice zábavným způsobem zprostředkovává několik interních poznatků o herecké interpretační svéhlavosti.
Milé čtenářky, milí čtenáři, přeji vám s přicházejícím jarem příjemné chvíle a hezké zážitky nejen při čtení časopisu Národního divadla, ale i při návštěvě našich představení.
Jana B. Hniličková
Sdílet na sociálních sítích

Odpuštění, nebo odpouštění?
Říjen 2025
Podzimní číslo Foyer propojuje premiéry Národního divadla s otázkou, která je stejně naléhavá na jevišti jako v životě: co všechno jsme schopni odpustit – a komu? Operní Legenda z Erinu i baletní Liliom ukazují, že cesta k usmíření nebývá přímá a často míří skrze bolest a pochybnosti. A zatímco Laterna magika a Pražské křižovatky otevírají téma stáří a intimity, Činohra nás zavede z Počepic až k Farářovu konci. Foyer zve k přemýšlení i k divadelním zážitkům.

Opera, Rozhovory, Téma
Říjen 2025
Jiří Heřman: Osudovým rozhodnutím se někdy nevyhneme
Legenda z Erinu patří do české moderny, v porovnání s Janáčkem je ale pořád dost klasická, říká režisér

Balet, Rozhovory, Téma
Říjen 2025
Legendární choreograf John Neumeier v Praze – návrat s příběhem o lásce a násilí
Rozhovor s legendárním choreografem o baletu Liliom i půlstoletí tance