
Téma
Září 2023
Do nové sezony s humorem i respektem

Balet
S radostí přijímáme umělecké výzvy
Inscenaci Beyond Vibrations, kterou uvedeme v Národním divadle, tvoří tři díla vynikajících současných choreografů: Moving Rooms Krzysztofa Pastora, Frank Bridge Variations Hanse van Manena a Fly Paper Bird Marca Goeckeho. Všechny tři choreografie spojuje moderní pohybový slovník, hledání svébytných estetik a výrazná tvůrčí křehkost či hloubka metaforického sdělení, ale i vibrace nástrojů v hudbě Alfreda Schnittkeho, Henryka Góreckého, Benjamina Brittena a Gustava Mahlera.
Coppélia Ronalda Hynda podle Maria Petipy s hudbou Léa Delibese a okouzlující scénou Roberty Guidi di Bagno rozšíří naši kolekci klasických baletů. Toto rodinné představení, kterému bude slušet scéna Státní opery, patří k základnímu baletnímu kulturnímu odkazu, na světových jevištích se ustálilo hned po svém prvním historickém uvedení v Paříži v roce 1870.
Unikátní projekt Holo Harmonies – The Cross-Border Live Experience, nová choreografie Maura Bigonzettiho, přináší průkopnickou šanci objevit originální taneční a hudební zážitky společně v pražské Státní opeře a v německém Divadle Baden-Baden v nevšedním a jediném představení 1. prosince 2023. Jde o světovou premiéru projektu, který v tomto rozsahu nebyl nikdy a nikde dosud uveden, o propojení divadelního světa a nových technologií, virtuální reality, hologramu. Zkusme posouvat hranice vnímání a vést dialog mimo čas a prostor.

Činohra
V aktuálních tématech reflektujeme dnešní neklid
Hned na začátku sezony uvedeme činoherní inscenaci hry Cherry Man, kterou přímo pro Stavovské divadlo napsal Ivan Vyrypajev, původem ruský dramatik a režisér, v současné době žijící v Polsku. Jeho absurdní černá groteska velmi vtipně ironizuje společenskou hyperkorektnost.
Hamleta, jednu z nejznámějších Shakespearových tragédií, připravuje režijní duo SKUTR. V překladu Martina Hilského se na jeviště Národního divadla vrátí po jedenadvaceti letech. Je to drama rodinné, ale do velké míry i politicky aktuální – jak udržet království, když se na něj ženou nepřátelská vojska? Můžete se těšit na fascinující mysteriózní inscenaci této nehynoucí klasiky.
Ještě chvilku je původní hra oceňované polské dramatičky zaměřující se na divadlo pro děti a mládež Marie Wojtyszko, která rovněž vznikla na objednávku pro Činohru. Režie ve Stavovském divadle se ujme mladá talentovaná režisérka Anna Klimešová, jejíž režijní rukopis se vyznačuje jedinečnou hravostí a humorem, citlivostí a smyslem pro detail.
Slovenský režisér Marián Amsler se velmi často věnuje dramatizacím velkých románů a s citem, pevným režijním uchopením a originálním gestem je dokáže přenést na jeviště. I proto byl pro Státní operu, kam Činohra po velmi dlouhých letech opět vstupuje, jasnou volbou právě on a jako titul byl zvolen Mefisto, slavný „román jedné kariéry“ popisující nejen dopad nezvladatelné ctižádosti a touhy po uznání, ale i zrod zrůdné diktatury a nových pořádků.
Spisovatelka Kateřina Tučková dosáhla už krátce po třicítce prokazatelných literárních úspěchů, v říjnu 2022 dokonce získala za svůj nejnovější román Bílá Voda Státní cenu za literaturu. Kniha – vyprávějící o historii ženských řeholních řádů za totality i postavení žen v katolické církvi – inspirovala slovenského dramatika Daniela Majlinga k svébytné autorské dramatizaci. V režii Michala Vajdičky ji uvedeme ve Stavovském divadle.
A velkou událostí bude jistě i návrat Jana Nebeského. Oceňovaný režisér a jeden z nejosobitějších českých tvůrců se rozhodl vytvořit poctu Ivanu Wernischovi, významné osobnosti současné české poezie. Básník Ivan Wernisch píše libreto přímo pro naši inscenaci, a výsledkem tak bude nejen výrazný scénický tvar, ale i další příspěvek do jeho mimořádného díla.

Opera ND a SO
V hlavní roli (nejen) Rok české hudby
Sezonu Státní opery zahájí belcantový titul Nápoj lásky Gaetana Donizettiho. S britskou režisérkou Julií Burbach, která byla nominovaná na titul „Best Newcomer“ v prestižní anketě International Opera Awards 2019, tuto inscenaci hudebně nastuduje Andrij Jurkevyč.
Na jevišti Národního divadla bude spolu se slavným Pucciniho dílem Gianni Schicchi uveden premiérový titul Jana Kučery, který ve spolupráci s režisérem a libretistou Davidem Radokem složil novou jednoaktovou operu – černou operní komedii Don Buoso, jež dějově předchází Pucciniho opeře.
Dalším titulem bude Lady Macbeth Mcenského újezdu ve Státní opeře. Dmitrij Šostakovič označil svou operu o morálním úpadku na jedné vesnici jako tragicko-satirickou. Režie se ujme Martin Čičvák, listopadovou premiéru bude dirigovat Hermann Bäumer.
Opera Národního divadla rozšíří svou nabídku o pohádkovou operu Paula Hindemitha LouTkáček. V příběhu o oživlé loutce a řezbářském učni nebude vedle hudby a zpěvu chybět ani tanec, pantomima, akrobacie a samozřejmě loutky. Pro českou premiéru ve Stavovském divadle ji zpracovali Ondřej Hučín a Radim Vizváry.
V lednu 2024 uvedeme slavné dílo Richarda Strausse Ariadna na Naxu, jehož tématem je vzájemný despekt, který k sobě chová tzv. „vysoké“ a „nízké“ umění. Ariadna bude uvedena na jevišti Stavovského divadla pod taktovkou Roberta Jindry a v pojetí režisérky Slávy Daubnerové.
Verdiho opera Nabucco s fenomenálními sborovými scénami, virtuózními áriemi a aktuálním tématem o expanzivní válce a touze po moci bude uvedena ve Státní opeře v režii Tomáše Ondřeje Pilaře a pod taktovkou Andrije Jurkevyče.
Velkolepou oslavou 200. výročí narození Bedřicha Smetany se stane 2. března 2024 speciální galakoncert Smetana gala 200.
Dvořákova Rusalka je součástí světového operního pokladu. Novou produkci této opery pod taktovkou Tomáše Netopila v režii dua SKUTR vám přineseme v Národním divadle v březnu.
V květnu se odehraje premiéra Smetanovy sedmé a předposlední opery Tajemství, příběhu, jehož motivy mohou připomínat Romea a Julii či Naše furianty, se režijně ujal Ondřej Havelka. Hudební nastudování je v rukou Roberta Jindry. Inscenace bude součástí oslav 200. výročí narození Bedřicha Smetany.
Po odkladech z covidového období uvedeme ke konci sezony pod taktovkou Jiřího Rožně operu reprezentanta hudební avantgardy 20. století György Ligetiho Le Grand Macabre, dílo, které je mimořádně bizarní apokalyptickou vizí zániku groteskně šíleného světa. Režii i scénu ve Stavovském divadle připraví britský režisér Nigel Lowery.
Osm recitálových matiné
Opera Národního divadla a Státní opera vstupuje do sezony 2023/2024 s jedinečným hudebním programem písňových recitálů. Výjimečný písňový cyklus spojuje významné umělecké klenoty z repertoáru českých i světových hudebních mistrů v provedení operních sólistek a sólistů na jevišti Stavovského divadla a nabízí unikátní pohled na hudební díla, pohybující se od operních árií k písňovým textům, jejichž autory jsou jak významní, tak i méně známí skladatelé.

Laterna magika
Vždy plná divů
V listopadu na Nové scéně uvedeme premiéru inscenace Valérie a týden divů v režii Jakuba Šmída. Jde o poetickou adaptaci bizarního černého románu, nezvalovskou nadsázku a sarkasmus, divadelní zpracování, které se opírá o dialog filmu a scénických obrazů, hudby a světelné kompozice, a propojuje tak básnické vidění s optikou Laterny magiky.
Kromě nových premiér vám nabízíme řadu jedinečných koncertů a recitálů, mnoho zajímavého v rámci úspěšného cyklu Musica non grata, doprovodných programů či dílen ND+ a samozřejmě bohatou repertoárovou nabídku titulů, které jste si oblíbili již v předchozích sezonách nebo na které se dosud těšíte a chystáte.
Sdílet na sociálních sítích

Téma, Opera, Činohra, Balet, Laterna magika
Říjen 2023

Téma, Rozhovory
Září 2023
Jan Burian: Chceme být divadlem 21. století
Rozhovor s prof. MgA. Janem Burianem, generálním ředitelem Národního divadla

Opera, Rozhovory, Téma
Červen 2023
Ondřej Havelka: Chci vyprávět známý příběh, ale trochu v jiných souvislostech
Nadčasová témata: láska, žárlivost, nenávist, hrdá čest…