Zkrocení zlé ženy | Host baletu

14. 9. 2020

Balet
Host Baletu
V úterý 15. 9. se ve Stavovském divadle v jedinečném večeru představí inscenace, která zvítězila v celorepublikové soutěžní přehlídce současné české taneční tvorby BALET 2019. Originální choreografie na motivy Shakespearovy komedie Zkrocení zlé ženy měla premiéru na podzim 2018 v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Představení se uskuteční pod hlavičkou cyklu: HOST BALETU.

O prvenství v soutěži pořádané Asociací tanečních umělců ČR se ucházelo jedenáct tuzemských souborů s osmadvaceti díly. Autorkou neotřelého choreografického zpracování proslulé divadelní hry Williama Shakespeara je bývalá umělecká ředitelka libereckého baletu Alena Pešková, která jako choreografka, tanečnice a režisérka spolupracuje s řadou českých i zahraničních scén. Příběh o hašteřivé Kateřině a jejím milenci Petrucciovi zasadila do padesátých let minulého století: „Kromě toho, že se ocitneme v jiném čase, toho neupravuji mnoho. Myslím, že to bude na první zhlédnutí rozpoznatelné Shakespearovo Zkrocení.“ O svébytný hudební doprovod se postaral úspěšný český skladatel Jan Kučera, který potvrdil, že se s choreografkou ihned shodli na rozverném pojetí, jež „vystihuje šarvátky mezi temperamentními postavami“. Tanečnici Jarmilu Hruškociovou, pro niž byla hlavní ženská role „srdcovou záležitostí“, označil účastník soutěžní poroty Roman Vašek za „ideální Kateřinu, fúrii k nezastavení“. Předseda poroty Zdeněk Prokeš pak k soutěži, která se poprvé konala v roce 1992 a nyní proběhl její devátý ročník, dodává: „Zájem divadel zúčastnit se potvrzuje opodstatnění přehlídky, potřebu alespoň takovéto konfrontace jednou za čas, když už nemůže dojít ke srovnání na jednom místě a v koncentrovaném čase. Na druhou stranu je tento model několikanásobně levnější a umožňuje neomezenou volbu repertoáru i širokou účast souborů. Je bezesporu objektivnější, protože představení se konají v domácím prostředí; výkony ani inscenační tvar nejsou ovlivněny zájezdovými podmínkami.“

Pražští diváci budou mít jedinečnou příležitost posoudit, jak se autorům oceněného díla podařilo převést Shakespearův jiskřivý slovní humor do pohybového divadla.