Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Národní divadlo získalo čtyři Ceny Thálie!

1. 11. 2025

Novinky
Opera
Balet

Porota Cen Thálie ocenila hned čtyři výjimečné výkony našich umělců – v opeře i v baletu. Oceněni byli Federico Ievoli a Romina Contreras za výkony v baletu L´Histoire de Manon, Petra Alvarez Šimková za svou Regan v opeře Lear a Marcel Beekman za titulní roli v opeře Platée

Ceny Thálie 2025

Mám velkou radost, získali jsme všechny Thálie v oboru balet a opera, ale také máme vynikající Denisu Barešovou, která byla nominována v oboru činohra. Národní divadlo má skvělé tvůrce a dneska se to potvrdilo i tím, jak nás vnímá Herecká asociace. Děkujeme a těšíme se hlavně na diváky! 

prof. Jan Burian, generální ředitel Národního divadla

Federico Ievoli za roli Des Grieux v baletu L’Histoire de Manon

Federico Ievoli je oporou baletního souboru Národního divadla, kde všechny jemu svěřené party napříč žánry interpretuje v té nejvyšší kvalitě. Role rytíře des Grieux v baletu L´Histoire de Manon, který patří ke klenotům taneční literatury, ho zastihla v nejlepší formě. Ievoli vytváří fascinující portrét tragické romantické postavy. Je zosobněním lásky, která přesahuje rozum i morální zásady; je ochoten obětovat vše kvůli lásce k Manon. Svou skvělou techniku uplatnil zvláště v adagiových pasážích, ve kterých vyniká jeho výjimečná elegance a pohybová kantiléna. Své zkušenosti prvního tanečníka využil k vytvoření dramatického oblouku, ve kterém postupně přechází od nevinného mladíka k muži zlomeného láskou a osudem. Jeho výkon se řadí k těm nejosobitějším kreacím minulé sezony.

Romina Contreras za roli Manon v baletu L’Histoire de Manon

Romina Contreras je už svým zjevem předurčená ke ztvárnění role Manon, kterou tančila s technickou jistotou, elegancí a šarmem. V partnerské práci byla místy oporou svému tanečnímu partnerovi. Svou Manon probarvuje v celé škále charakterových odstínů. Je dívkou rozporuplnou, váhající mezi milostným citem a touhou po hmotném pozlátku, postavou spějící od marnivosti k ženě uštvané a rezignované. Její pojetí tragického finále je strhující.

Petra Alvarez Šimková za roli Regan v opeře Lear

Petra Šimková Alvarez podala v roli Learovy dcery Regan mimořádně soustředěný a přesvědčivý výkon, který patřil k vrcholům celé inscenace. V nesmírně náročném partu prokázala nejen pěveckou jistotu, ale i cit pro dramatické vykreslení postavy – s přehledem zvládala extrémní dynamické kontrasty i pasáže balancující na hraně zpěvu a výkřiku. Její Regan byla chladná a rafinovaná, ale zároveň v sobě nesla psychologickou hloubku i jemné odstíny cynismu a krutosti. Šimková dokázala být vynikající partnerkou ostatním pěvcům. I díky ní působila inscenace jako kompaktní, dramaturgicky i herecky promyšlený celek, v němž jednotlivé postavy vzájemně spoluvytvářely strhující tragický obraz příběhu o lidské krutosti a pádu.

Marcel Beekman za titulní roli v opeře Platée

Marcel Beekman zaujal v titulní roli vodní nymfy Platée mimořádně přesvědčivým a komplexním výkonem, který byl pilířem celé inscenace. V jeho podání byla Platée zároveň komická i tragická, groteskní i dojemná – ve zpěvu brilantně zvládal barokní vokální ornamentiku i parodické efekty, přičemž nikdy neztratil stylovou eleganci a lehkost. Dokázal přesně vyvážit barokní manýru s lidskou autenticitou a každý jeho pohyb, gesto i výraz byly promyšlené, herecky přesné a zároveň plné humoru i empatie. Jeho výkon se nesl v duchu inscenace plné nadsázky, ironie a rafinované výtvarné stylizace a podtrhl její hravou virtuozitu. Především díky Marcelu Beekmanovi se pražská Platée stala nejen zábavným, ale i hluboce působivým divadlem.

Zdroj: Ceny Thálie

Foto a video galerie

    Sdílet na sociálních sítích