Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Michal Müller

Michal Müller

Biografie

Michal Müller je hudebník, pedagog, skladatel, aranžér a producent. Jeho hlavním oborem je hra na citeru, kterou spolu s mandolínou vystudoval v rámci instrumentální a hlasové pedagogiky na Konzervatoři města Vídně (dnešní Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien).

V mezinárodním měřítku patří dnes mezi nejprogresivnější citeristy naší doby. Jako sólový hráč je znám svým osobitým výrazem a neortodoxním přístupem ke svému nástroji. Na mezinárodní soutěži Ernst Volkmann Preis v Mnichově 2004 získal zvláštní cenu poroty právě pro svůj nekonvenční a originální styl. Autorskou hudbou se pohybuje někde na hranici tradičních kořenů, vážné hudby, blues, jazzu, world music, ambientní akustické hudby a volné improvizace. Pro citeru aranžuje skladby nejrůznějších žánrů a období. V hudbě má rád volnost a možnost vlastního vyjadřování s velkým respektem k historii a tradici. Hru na citeru často doplňuje zpěvem.

Spolupracoval s hudebníky různých žánrů, například se souborem barokní hudby Musica Instrumentalis Schwerin, bubeníkem Milošem Dvořáčkem, houslistkou a zpěvačkou Jitkou Šuranskou, kytaristou Karlem Růžičkou, citeristy Haraldem Oberlechnerem a Martinem Mallaunem, duem Canto di Cosmo a dalšími. Byl také členem Magic Zither projektu na TFF Rudolstadt, nebo projektového orchestru na Windros Festival Schwerin a v neposlední řadě také působil v triu Njorek. Příležitostně vystupuje v experimentálním duu s alikvotním zpěvákem a hráčem na stahlcello Janem Heinkem. Improvizuje ke slovu, tanci i divadelním představením.

Jako pedagog pravidelně působí na odborných citerových seminářích pro nadšené amatéry a vzdělávacích kvalifikačních kurzech pro studenty a učitele v Německu, Rakousku, Slovinsku a Čechách (např. pro Tiroler Landeskonservatorium, Konse Klagenfurt, DZB, Österreichisches Musikschulwerk). Věnuje se především novým technikám hry, hudební artikulaci, improvizaci a aranžování. Působí také v porotách hudebních soutěží Prima la Musica (A) a Jugend Musiziert (D).

Dlouhodobě spolupracuje s mistrovskou dílnou Horst Wünsche Zitherbau z Markneukirchenu na vývoji moderních citer.

Pod svým labelem Flugzeug records produkuje a nahrává vlastní hudbu. V jeho studiu ale vznikají i další, vesměs akustické hudební projekty. Podílel se na mnoha hudebních a filmových nahrávkách nejrůznějších autorů. Má za sebou tři sólová alba. Na posledním z nich s názvem Kommok se věnuje zapomenutým hudebním motivům svého rodného kraje Lužických hor a Českého Švýcarska v českém a německém jazyce a dává jim nový soudobý ráz.

V posledních letech spolupracoval s hudebním skladatelem Ivanem Acherem na několika filmových a divadelních projektech (Úklady a láska v divadle J. K. Tyla v Plzni, Událost ve městě Goga v divadle F. X. Šaldy v Liberci, pohádka Hodinářův učeň, opera Sternenhoch v ND Praha).

Působí v několika přeshraničních regionálních divadelních projektech sdružení Theatrikos.

S režisérkou Hanou Strejčkovou spolupracoval na představeních Poutníci po hvězdách, Půlnoc v pohraničí, Hmyzí hotel Bzzz a Ztráty a nálezy.