Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Balet | Marijn Rademaker, foto: Leszek Januszewski

Marijn Rademaker

Biografie

Marijn Rademaker se narodil v Nijmegenu v Nizozemsku. Svou baletní přípravu zahájil v Nijmegenu a pokračoval na Národní baletní akademii v Amsterdamu, Artez v Arnhemu a své studium dokončil v roce 2000 na Královské konzervatoři v Haagu. V roce 1999 získal Grace Prize nadace Dansersfonds ’79 od Alexandry Radius a Hana Ebbelaar. V roce 2000 se stal členem Stuttgart Ballet, v roce 2004 byl povýšen na demi-sólistu. V sezoně 2006 měl být povýšen na sólistu, ale po velmi úspěšném debutu v roli Armanda v Dámě s kaméliemi (John Neumeier) jej Reid Anderson okamžitě na jevišti povýšil na sólového tanečníka.

Jeho repertoár se Stuttgart Ballet a Dutch National Ballet zahrnoval hlavní role v klasických baletech, jako jsou Labutí jezero, Šípková Růženka, Louskáček, Don Quijote, Giselle a La Sylphide. Zahrnoval také všechny hlavní balety Johna Cranka v hlavních rolích, například Romeo v Romeovi a Julii, Onegin a Lenski v Oneginovi, Petrucchio a Lucentio v Zkrocení zlé ženy, Mladík v Poème de l’extase, E v Initials R.B.M.E., Don José v Carmen a klíčové role v Hommage à Bolshoi, Légende a Brouillards.

Jeho repertoár dále zahrnoval hlavní role v Balanchinových baletech The Four Temperaments, Emeralds, Violin Concerto, Theme and Variations a Tchaikovsky Pas de Deux, Jerome Robbinse Dances at a Gathering a Afternoon of a Faun, Glen Tetleyho The Rite of Spring a Pierrot Lunaire, John Neumeierovy Lady of the Camellias, A Streetcar Named Desire, Fratres a Jaga v Othellovi, Sira Kennetha MacMillana Song of the Earth a Requiem, Williama Forsytha The Vertiginous Thrill of Exactitude a Work Within Work, Melodie v Boleru od Maurice Béjarta a Hans van Manenovy Live, Corps, Frank Bridge Variations, Two Pieces for HET, Sarcasm, On the Move a Trois Gnossiennes. Tancoval také v Jiřího Kyliána No More Play, Forgotten Land a Return to a Strange Land.

Spolupracoval s mnoha choreografy na tvorbě nových děl, včetně Wayne McGregora (Eden|Eden, Yantra, Nautilus), Marca Goecke (Äffi, On Velvet), Maura Bigonzettiho (I Fratelli) a Christiana Spucka (Songs, Lulu – eine Monstretragödie, Der Sandmann, Sleepers’ Chamber, Das Fräulein von S.), mimo jiné.

V roce 2006 získal německou divadelní cenu „Der Faust“ v kategorii „Nejlepší tanečník“. V roce 2007 obdržel německou cenu za tanec „Future“. V roce 2008 byl několikrát oceněn jako „Vynikající tanečník“ v časopise ballettanz, zejména za výrazné ztvárnění Jaga v Neumeierově Othellovi. V roce 2009 získal mezinárodní cenu za tanec „Premio ApuliArte“, v roce 2012 obdržel „Special Prize“ od nadace Dansersfonds ’79, v roce 2018 byl nominován na „Prix Benois de la Danse“ a ve stejném roce získal „Grand Prix“ na Dance Open Festivalu v Petrohradu.

Rademaker intenzivně cestoval se Stuttgart Ballet po celém světě a hostoval u The Tokyo Ballet, The Hamburg Ballet, Dutch National Ballet a Zürich Ballet. Byl pozván na řadu gal po celém světě, včetně The World Ballet Festival v Tokiu, Men in Motion, Roberto Bolle and Friends, Malakhov’s Gift, Nijinsky Gala Hamburg a Les Étoiles sous les Étoiles.

V lednu 2015 se připojil k Dutch National Ballet jako sólový tanečník, kde rovněž pracoval jako baletní mistr pro Junior Company i hlavní soubor. V roce 2016 inscenoval Marco Goeckeho Äffi pro Bundesjugendballett v Hamburku. V roce 2018 asistoval světově proslulému choreografovi Edwardu Clugovi při rekreaci Sleeping Beauty Dreams, trénoval Dianu Vishnevu a tančil s ní na jevišti. Ve stejném roce choreografoval 20 pro Bundesjugendballett v Hamburku a v roce 2020 vytvořil Rag pro sólistu Dutch National Ballet Timothyho van Poucke, které mělo premiéru v Minsku.

V dubnu 2021 režíroval svůj první taneční film pro Ballet Dortmund ve spolupráci s Dortmundskou filharmonií, Akademií pro divadlo a digitalitu a filmařem Mathieu Gremilletem. Dílo získalo ocenění „Best Feature“ na Inspire Dance Film Festivalu.

V roce 2023 vytvořil svůj celovečerní balet The Full Length, inspirovaný Munchovým Výkřikem, pro NRW Junior Company, a působil jako umělecký poradce Igone v Carré v Královském divadle v Amsterdamu, kde vytvořil The Fool, Pertuition a Pas de deux d’un Rêve s komikem Alexem Klaasenem. V roce 2024 byla jeho Transfigured Night (Schönberg) adaptována pro jeviště Bundesjugendballett John Neumeier v Mnichově a Leverkusenu.

V roce 2024 rovněž absolvoval turné po Nizozemsku s produkcí Igone de Jongh Renaissance. V roce 2025 nastudoval Dámu s kaméliemi Johna Neumeiera pro Korean National Ballet.