

Marek Kašparovský
Charakterní tanečník Baletu NDBiografie
Pražský rodák vstoupil do světa tance s jistotou maratónce – osm let piloval klasiku na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy (1994 – 2002) a už během studií rozšířil obzor stážemi na drážďanské Palucca Schule. Po čtvrtém místě na Eurovizní soutěži mladých tanečníků v Anglii nasadil tempo, jež ho provází dodnes: role Normana v Vaculíkově Psychu mu v roce 2004 vynesla širší nominaci na Cenu Thálie.
Sedm sezon v plzeňském Divadle J. K. Tyla (2002 – 2009) proměnil v pestrou galerii postav – od šarmantního Maura a Španělského tance v Louskáčkovi přes charismatického Macbetha až po surrealistického Snového dvojníka v Malém panu Friedemannovi. Taneční muzikál Edith – vrabčák z předměstí ozdobil dvojportrétem Th éa Sarapa a Marcela Cerdana, zatímco Vaculíkovo Maryša mu svěřila tragického Francka. Na filmovém plátně se mihnul jako ruský voják ve snímku Anglické jahody (2008).
Sezonu 2009/10 zahájil jako sólista baletu Státní opery Praha, kde zaujal coby Šašek a Pas de trois v Labutím jezeře, Svatební pár v Giselle a titulní Alexej ve Spící krasavici – poslední dceři cara.
Od roku 2012 patří k opěrným pilířům Baletu Národního divadla. Jeho tvůrčí rozpětí se rozevírá od komediálního drajvu Starého lichváře Scrooge v Louskáčkovi – Vánočním příběhu, flamboyantního dr. Coppélia v Coppélii či vdovy Simone v Marné opatrnosti, až po expresivní figury současného repertoáru: sviští staccatem v Dadonově Artze, pulsuje elektrickou energií v Eyalově Bill a v Clugově Handman mění temné humor v precizní grotesku.
Balanchinův nebesky čistý Theme and Variations (Amerikana III) prokázal jeho schopnost uhladit klasickou linii do křišťálového lesku, zatímco Kyliánova Žalmová symfonie a Šest tanců odhalily, že i nejrafinovanější muzikální záludnosti dokáže přetavit v zážitek, který divákovi ještě dlouho doznívá v paměti. V Spuckově Leonce & Lena ztělesňuje dvojroli Dvorního kazatele a Zemského rady s ironickým nadhledem, zatímco v Ekmanových Cacti přesně rytmizuje „perkusivní“ humor.
Neztrácí se ani na komorních scénách – v projektech Miniatury vytvořil nápadité kreace pro program ND3 a pod Zuskovým vedením osvěžil večery Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři i lyrické Sólo pro nás dva.
Mezi klasickými giganty a nejžhavější současností tak dokazuje, že tanec může být chameleonskou cestou, na níž se charakterní herectví, precizní technika a nakažlivá energie potkávají v jednom těle – a na jednom jevišti.
Klasický repertoár
-
Coppélia – Hostinský, Dr. Coppélius (Ronald Hynd)
-
Louskáček – Vánoční příběh – Starý lichvář Scrooge, Harlekýni, Orientální tanec (Youri Vámos)
-
Marná opatrnost (La Fille mal gardée) – Matka Simone (Frederick Ashton)
-
Romeo a Julie – Král karnevalu, Montekové (John Cranko)
Současný a neoklasický repertoár
-
Brel – Vysockij – Kryl (Sólo pro tři) – (Petr Zuzka)
-
bpm – Artza (Eyal Dadon), Bohemian Gravity (Yemi A.D.), Bill (Sharon Eyal & Gai Behar)
-
Dance On... Handman (otevřená jevištní zkouška) – (Edward Clug)
-
Forsythe / Clug / McGregor – Handman (Edward Clug)
-
Kylián – Mosty času – Žalmová symfonie, Šest tanců (Jiří Kylián)
-
Leonce & Lena – Dvorní kazatel, Zemský rada (Christian Spuck)
-
Miniatury – Tančí (ND3 "Petite Cord")
-
Miniatury 2015 – Tančí (ND3 - "Zemřeš smrtí bongo-bongo")
-
Ohad Naharin: decadance – (Ohad Naharin)
-
Popelka – Čtyři figuríny, Hosté na plese (Jean-Christophe Maillot)
-
Slunečník, Měsíčník a Větrník – Sbor (Viktor Konvalinka)
-
Sólo pro nás dva – (Petr Zuska)
-
Vertigo – Rain (Ohad Naharin), Cacti (Alexander Ekman)
Ocenění
2004
nominace na Cenu Thalie
za roli Normana v baletu Psycho (Libor Vaculík)