Josef Jelínek

Josef Jelínek

Biografie

Josef Jelínek absolvoval Vysokou školu múzických umění v Bratislavě. Po angažmá v Městském divadle ve Zlíně byl od roku 1983 stálým kostýmním výtvarníkem Národního divadla, poté do roku 2012 působil ve Státní opeře Praha. Je nositelem různých domácích i zahraničních ocenění (mj. Cena mladého výtvarníka, Cena MK SR, zlaté medaile z trienále v Novém Sadu, PQ 1983, Český lev 2002 za filmovou pohádku Andělská tvář Zdeňka Trošky). Na svém kontě má výtvarné autorství kostýmů pro více než 950 inscenací v Praze, Bratislavě, Brně, Ostravě, Plzni, Berlíně, Monte Carlu, Lublani, Leedsu, Bergenu, Seville, Buenos Aires, Santa Fé, Bombaji aj., jako kostýmní výtvarník se podílel na hudebních filmech Petra Weigla. Ojediněle se věnuje i scénografické tvorbě, zejména pro balet. Z jeho kostýmních výprav připomeňme alespoň opery Sedlák kavalír / KomediantiRusalka Růžový kavalír pro pražské Národní divadlo, Rienzi, Otello, Salome, Maškarní ples, Nabucco, Netopýr, Aida, Boris Godunov, Trubadúr, Robert ďábel, Turandot, Orlando furioso, Carmen, Lucia di Lammermoor, Manon Lescaut, Vivat opereta!, Don Quichotte, Káťa KabanováJejí pastorkyňa, Rusalka a balety Labutí jezeroGiselle pro Státní operu Praha, opery Tosca, Lovci perel, Nabucco a balet Bajadéra pro Národní divadlo Brno, Turandot a Otello, balet Raymonda a Louskáček a operetu Polská krev pro Divadlo J. K. Tyla v Plzni, Prodanou nevěstuTrubadúra pro Slovenské národní divadlo v Bratislavě ad. V roce 2012 získal prestižní Cenu Thálie 2011 – zvláštní cenu kolegia. Se scénografem Josefem Svobodou spolupracoval Josef Jelínek na několika operních titulech: Čertova stěna (Janáčkovo divadlo v Brně 1979, režie Evald Schorm), Bludný Holanďan (Smetanovo divadlo 1986, režie Václav Kašlík), Kašlíkova Zbojnická balada (Národní divadlo, Praha 1986, režie Václav Kašlík), a na dvou baletech: Dáma s kaméliemi a Romeo a Julie (Národní divadlo, Praha 1991 a 1998, režie Petr Weigl). V zahraničí s Josefem Svobodou spolupracoval v roce 1990 v Deutsche Oper v Berlíně na Straussově opeře Salome, v režii Petra Weigla a v hudebním nastudování Giuseppa Sinopoliho.