Ivan Buraj, foto: Martin Špelda

Ivan Buraj

Režisér

Biografie

Během střední školy se stal členem poloamatérského bratislavského divadla LUDUS, v roce 2007 byl přijat na divadelní režii na JAMU do ateliéru Iva Krobota a Petra Oslzlého. Během studia absolvoval pracovní stáž v Národním divadle při přípravě inscenace Roberta Wilsona Věc Makropulos. Magisterské studium ukončil inscenací dramatu Heinricha von Kliesta Princ Homburský, která získala na mezinárodním festivalu divadelních škol ISTROPOLITANA Cenu poroty. V sezoně 2012/2013 začal spolupracovat s HaDivadlem, kde pro jeho Studio vytvořil autorskou inscenaci Kreatury: K ohni se mnou pojď o Chorvatsku a generačním pocitu vyhořelosti. Následně vznikla pro HaDivadlo autorská variace románu Franze Kafky Zámek (záře integrace), posouvající tradiční divadelní čtení Kafky na českých jevištích. Od roku 2015 je uměleckým šéfem HaDivadla. Mezi nejvýznamnější počiny jeho éry patří inscenace hry A. P. Čechova Strýček Váňa, za kterou byl nominován na Cenu Divadelních novin za režii a Robert Mikluš v roli Astrova na Cenu Thálie. V sezoně 2016/2017 vzniká autorská adaptace modernistického románu Hermana Brocha Náměsíčníci, oceněná jako Projekt roku festivalem Next Wave. Uvedení Maloměšťáků Maxima Gorkého zakládá spolu se Strýčkem Váňou a Ibsenovým Eyolfem linii inscenací vypořádávajících se s realismem v kontextu expanze izolovaných osobních realit a neschopnosti vnímat druhého. Druhým výrazným tématem této linie je snaha integrovat do své tvorby radikální ekologii, která na pozadí současného myšlení o klimatické změně hledá cestu z pasti antropocentrizmu jako principu, který dovedl Zemi k totálnímu vyčerpání. V Praze režíroval v sezoně 2018/2019 adaptaci románu švýcarského spisovatele Maxe Fritsche Stiller v dramaturgii Jana Kačeny. A právě Maloměšťáci, Stiller a nyní Kosmos tvoří trilogii kritiky antropocentrizmu.

Aktuální inscenace v Národním divadle: