

Biografie
Haruka Iguchi se narodila 29. července 1999 v prefektuře Tottori v Japonsku. První baletní vzdělání získala na Perm State Ballet School (2015–2016) pod vedením Yelizavety Chrebtovové a poté byla přijata na prestižní Vaganovovu baletní akademii v Petrohradě, kde v letech 2016–2019 studovala u Marii Gribanovové (6. ročník) a Mariny Vasiljevové (7. ročník). Ještě během studií na sebe upozornila mimořádnou muzikálností a elegantní linií port de bras.
Profesionální kariéru zahájila v sezoně 2019/2020 na Přímořské scéně Mariinského divadla ve Vladivostoku, kde tančila v klasickém i moderním repertoáru souboru. Na zdejší scéně ztvárnila mimo jiné Cukrovou vílu, Sněhové vločky a valčíkové květiny v Louskáčkovi, Labutě i polonézu ve Swan Lake, květinářku a Seguidillu ve snové scéně Don Quijote, vesnické pas de deux a Wilis v Giselle, Stříbrnou vílu a Vílu štědrosti ve Spící krasavici či Pirátky v Le Corsaire. K výrazným momentům patřil i souborový debut v Balanchinově baletu Serenade.
Od 16. srpna 2023 je členkou Baletu Národního divadla v Praze, kde se velmi rychle zapojila do repertoáru jak klasických, tak současných inscenací. V pražském angažmá již tančila Kláru Cratchitovou, Vílu Vánoc i Kláru ve snu v Louskáčkovi – Vánočním příběhu, tituly jako Olgu v Oněginovi, Julii v Romeovi a Julii, Vílu krásy a drahokamy Rubín a Topaz ve Spící krasavici či sólovou Vílu v La Sylphide. V moderních projektech vynikla v Artza a Bill v triptychu bpm, v Balanchinově fragmentu The Second Detail či ve van Manenově Frank Bridge Variations a Goeckeho Fly Paper Bird v programu Beyond Vibrations. V roce 2024 ji diváci viděli jako Swanildu i modlitbu Coppélie a v nové pohádkové produkci Slunečník, Měsíčník a Větrník ztvárnila Jiskerku.
Haruka pravidelně spolupracuje s orchestry během představení – například ve Cinderella, Romeo and Juliet a The Nutcracker, kde tančila ikonické sólové části. Vedle jeviště se věnuje i výuce klasické techniky v Česku i Japonsku a ráda propojuje hudební vnímání s tanečním projevem.
V květnu 2025 se stala demisólistkou.
Vybrané role
Mariinské divadlo – Primorská scéna (2019–2022)
-
The Nutcracker – Cukrová víla, Sněhové vločky, Valčík květin
-
Swan Lake – Labutě, Polonéza, Pas de trois
-
Don Quixote – Květinářka, Seguidilla, Snová scéna, Grand pas de deux girl
-
Giselle – Vesnické pas de deux, Giselliny přítelkyně, Walz, Wilis
-
The Sleeping Beauty – Stříbrná víla, Víla štědrosti, Šeříková víla, Valčík dvořanů
-
Le Corsaire – Le Jardin animé, Harém, Pirátky
-
Serenade – Ženský sbor; chor. George Balanchine
Balet Národního divadla Praha (od 2023)
-
Louskáček – Vánoční příběh – Klára Cratchitová, Klára ve snu, Víla Vánoc, Španělský tanec
-
Oněgin – Olga
-
Romeo a Julie – Julie
-
Spící krasavice – Víla krásy, Rubín, Topaz
-
La Sylphide – Víla, sólo
-
Popelka – Exotický tanec, Host na plese
-
Tramvaj do stanice Touha – Družičky
-
bpm – Artza, Bill, Bohemian Gravity
-
Forsythe / Clug / McGregor – The Second Detail
-
Beyond Vibrations – Frank Bridge Variations, Fly Paper Bird
-
Coppélia – Swanilda, Modlitba, Práce, Svítání (sólo)
-
Holo Harmonies, Moving Still – souborové party
-
Slunečník, Měsíčník a Větrník – Jiskerka
Haruka Iguchi tak přináší do českého baletu svěží japonskou disciplínu, ruskou technickou školu a eleganci získanou na evropských i asijských scénách.