Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Francesco Fasano

Francesco Fasano

Biografie

Narodil se v italském městě Brindisi, kde získal baletní vzdělání v Centro Arte Danza (2008–2014). V letech 2014–2018 studoval baletní školu ve švýcarské Basileji (Ballettschule Theater Basel) pod vedením americké pedagožky a umělecké ředitelky školy paní Amandy Bennett. V době studií měl příležitost spolupracovat s divadlem Basel Ballet za uměleckého vedení britského choreografa Richarda Wherlocka. Tančil několik sólových rolí v baletu Louskáček a v choreografiích světových tvůrců jako například Georga Balanchina a Heinze Spoerliho.

Jeho první angažmá v roce 2018 ho přivedlo do německého Státního divadla v Oldenburgu (Oldenburgichees Staatstheater, umělecký ředitel Antoine Jully). Měl příležitost ztvárnit role v choreografiích uměleckého ředitele souboru, ale také významných tvůrců, jako jsou například choreografie Marthy Graham Dark meadow suite nebo A.U.R.A Jacopa Godaniho.

Za svá taneční vystoupení získal několik ocenění, včetně 1. místa v obou kategoriích (klasický a současný tanec) v soutěži Youth America Grand Prix Paris 2017 v Paříži. V roce 2018 se zúčastnil prestižního choreografického projektu Prix de Lausanne s choreografií Grinding the Teeth choreografa Goya Montera; na mezinárodní soutěži Youth America Grand Prix v Lincolnově centru v New Yorku se dostal do výběru 12 nejlepších tanečníků.

V sezóně 2021/2022 nastoupil do souboru baletu NDM jako sborista s povinností sóla. Od počátku svého angažmá oslovil ostravské publikum nejen díky svým interpretačním a technickým schopnostem, ale také pro osobitý šarm. Suverénně se prosazuje na poli klasického baletu stejně jako v jakémkoliv jiném stylu a žánru širokého spektra soudobého tanečního divadla. V září 2022 zaujal v souboru baletu NDM pozici sólisty.

Diváci ho na jevištích Národního divadla moravskoslezského mohli či mohou spatřit například v rolích Rytíře Dancenyho v baletu Nebezpečné známosti v choreografii Krzysztofa Pastora, nebo v úloze Dona Josého v inscenaci Carmen v choreografii Jiřího Pokorného, za níž byl nominován na Cenu Thálie za sezóny 2020–2022.

V následujícím roce získal další nominaci na Cenu Thálie za sezónu 2022/2023 za vedlejší roli Ďábla v inscenaci Louskáček – Vánoční koleda. Zaujal technickou zdatností a jistotou provedení. „Jeho energií sršící Ďábel je sympaticky poťouchlý s jemně erotickým nádechem", píše odborná porota Cen Thálie.

Zdroj: NDM (2/2024)