Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Alexander Mørk-Eidem

Biografie

Norsko-švédský režisér. Vystudoval divadelní akademii v Oslo, působil na různých, především norských scénách, po roce 2000 pak pravidelně v Národním divadle v Oslo, v Královském divadle v Kodani, Městském divadle ve Stockholmu a Královském činoherním divadle tamtéž. Věnuje se jak současnému dramatu (Jon Fosse, Marius von Mayenburg, Tracy Letts ad.), tak starší činoherní klasice (Shakespeare, Čechov, Ibsen, Strindberg ad.), klasice 20. století (Pirandello, Williams, Miller, Pinter ad.) i dramatizacím románové literatury (Dostojevskij, Kafka, Dumas ad.). Rád posouvá klasická díla v čase a prostoru, aby byla relevantnější a přístupnější pro moderní publikum. V Kiplingově Knize džunglí byla např. indická džungle nahrazena dystopickou budoucností Stockholmu, kde zvířata ovládla Sergelovo náměstí. V Čechovových Třech sestrách se děj přesunul z ruského posádkového města na počátku 20. století do švédského Norrlandu 60. a 70. let a sestry již nesnily o cestování do Moskvy, ale do Stockholmu. Ve Třech mušketýrech bylo Dumasovo 17. století změněno na počátek 80. let 20. století a meče byly nahrazeny elektrickými kytarami. Režíroval také operu – v berlínské Komické opeře uvedl Händelova Orlanda (2010), v Norské opeře v Oslo pak Mozartovu Kouzelnou flétnu (2015) a Humperdinckovu Perníkovou chaloupku (2019). Je držitelem několika významných ocenění, např. ceny Thaliapriset, udělované deníkem Svenska Dagbladet (2009) a ceny En bit av Georgs hatt (Kousek Georgova klobouku), kterou uděluje švédský deník Expressen (2011).